Bodový systém už u nás funguje nejeden pátek, ale přesto je stále opředen nejrůznějšími mýty a nejasnostmi. Posviťme si tedy na nejčastější otázky a nejistoty, které ve vztahu k bodovému systému řidiče trápí.
Neznalost neomlouvá! Věřili byste, že stačí chvíle a můžete být bez řidičského průkazu? Třebaže před tím jste neměli ani jeden trestný bod. I to se vám může stát. Jedná se o přestupky, které patří do kategorie jednou a dost. Úřad, který rozhoduje o udělení bodů je v některých případech povinen odebrat řidičák. Jedná se především o alkohol za volantem. A ke ztrátě řidičáku vám bude stačit pouze zbytkový alkohol v krvi (tzn. do 0,3 promile). Za něj sice dostanete 3 body, ale i kdyby to byly vaše jediné body, stejně dostanete jako bonus minimálně půlroční zákaz řízení. O řidičák automaticky přijdete i za nerespektování zákazu předjíždění, za řízení auta bez státní poznávací značky nebo za výrazné překročení rychlosti. Například za 180 km/ na dálnici nebo za 90 km/h v obci, dostanete 5 bodů a zákaz řízení vozidla od šesti měsíců do jednoho roku.
Kdo vám může přidělit body? Marně přemlouváte policistu, ten není ten, kdo rozhoduje o přidělení bodů. Policista vám může maximálně dát blokovou pokutu. O přidělení bodů rozhodují úředníci obcí s rozšířenou působností. Ale ani ti vám je nedají, jak se jim zlíbí. Ukládají je na základě oznámení o tom, že přestupek byl projednán. Body se vedou v registru řidičů. Pozor, nikdo vás nemusí upozorňovat, kolik jich máte. Takže nebuďte překvapení, až vám domů přijde vyzvání k odevzdání řidičského průkazu
Policista nemůže dostat body! Chcete se stát policistou, abyste se vyhnul trestným bodům? To není nejlepší důvod. Policista sice nikdy nemůže spáchat dopravní přestupek, protože… Zatímco vy se za rychlou jízdu dopustíte dopravního přestupku, policista se za tentýž prohřešek dopustí jednání, které má znaky přestupku. Jenže ve výsledku na tom budete stejně. Policista dostanete tolik bodů, co vy. Pouze jeho prohřešek bude jinak pojmenován.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.