Když si zapomenete zapnout pás, dostanete pokutu. Když budete za jízdy telefonovat, dostanete pokutu. Ale pokud budete za jízdy kouřit, pokuta vám nehrozí. A nebo ano?
Odborníci se nemohou shodnout, co je za jízdy více nebezpečné - telefonování NEBO kouření cigarety. Někteří tvrdí, že více nebezpečné je telefonování, protože to se nesoustředíte pouze na telefon (jako na předmět), který držíte v ruce, ale zároveň je vaše pozornost odváděna tím, že přemýšlíte nad rozhovorem a nevěnujete se tak plně řízení. Druhá strana tvrdí, že kouření je stejně, mnohdy i více nebezpečné.
Podle zastánců tohoto názoru se sice soustředíte pouze na kouření, nikoliv na rozhovor, ale často se může stát, že vám cigareta upadne na kalhoty nebo dokonce mezi pedály. Pokud se vám to stane s telefonem, můžete telefon v klidu zvednout, až to bude bezpečné. Zatímco s hořící cigaretou je to složitější. Ruku na srdce, kdo by v klidu vyčkal na možnost bezpečného zastavení, když mu zrovna hoří kalhoty? A taková malá chvíle, kdy se sehnete pro cigaretu se může stát osudnou.
A přesto nemůžete být za kouření při řízení vozidla pokutováni. Ale to neplatí pro všechny. Kouřit za jízdy nemohou řidiči motocyklu, mopedu, jízdního kola, řidiči taxi služby (platí pouze v případě, že vezou zákazníka) a řidiči hromadné dopravy.
Řidič soukromého vozidla tedy kouřit za jízdy může, ale ani jemu se tato činnost nevyplatí. Pokud způsobíte dopravní nehodu, přičte se vám to k vině, a jen za to kouření dostanete navíc pokutu ve výši až 2000 korun českých. Porušujete tím totiž zákon, který stanoví řidiči povinnost věnovat se plně řízení vozidla. Teoreticky by vám, na základě tohoto zákona, mohl dát policista pokutu i za kouření cigarety, ale v praxi je toto běžné pouze tehdy, když způsobíte nehodu.
Pokud za jízdy vyhodíte nedopalek z okna, opět se vystavujete riziku pokuty, protože porušujete zákon, který stanoví řidiči povinnost nevyhazovat z okénka vozidla jedoucího nebo stojícího jakékoliv předměty.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.