Saab představil zajímavý koncept crossoveru 9-4X BioPower - a to znamená, že se modelová řada Saabu s největší pravděpodobností rozroste o vůz právě tohoto segmentu, který stále roste, segmentu, který je nabit dynamickými vozy.
I Saab 9-4X BioPower je takovým vozem, zaměřeným na uspokojení řidičových choutek a nesoucím typické znaky skandinávského designu a úctu k životnímu prostředí.
Motor Saabu 9-4X je optimalizován pro spalování paliva E85 (85 procent bioethanolu a 15 procent benzinu). Je to řadový hliníkový čtyřválec s proměnným časováním ventilů o objemu 2,0 litru, s přeplňováním, a demonstruje příklon Saabu k "downsizingu" - tedy nešvaru, jak z menších motorů přeplňováním vydolovat výkon, který obvykle nabízely velkoobjemové, atmosféricky plněné motory. Přeplňované motory mají menší zdvihový objem, ale jsou účinnější - bohužel však obvykle trpí turboprodlevou a při využívání plného výkonu mají mnohdy spotřebu vyšší, než právě stejně výkonné atmosférické velkoobjemové motory. V případě dvoulitru pro Saab 9-4X má motor výkon 300 koní (221 kW) a dosahuje točivého momentu 400 Nm.
Podle normy kombinované spotřeby je motor rovněž přívětivý k životnímu prostředí, a protože je Saab průkopníkem se třicetiletými zkušenostmi s přeplňovanými benzinovými motory, věřme, že neduhy jako turboprodleva trpět nebude. Motor přenáší výkon na všechna kola systémem pohonu Saab XWD.
Uvnitř kabiny najdeme sportovně laděný interiér, čtyři sedačky a po vzoru konceptu Aero X také "čistou zónu" s tlačítkem pro startování a zastavování motoru, ovládáním informačního a audiovizuálního systému a klimatizace, která vychází ze středového panelu a končí hlavním displejem. Pro podsvícení přístrojů je použita zelená barva, přístroje a volant odkazují na zkušenosti Saabu z aeronautiky a nad hlavou pasažérů je skleněná panoramatická střecha.
Zdroj: Saab
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.