Při příležitosti prvního specializovaného designového centra Aston Martin v Gaydonu v hrabství Warwickshire představil Dr. Ulrich Bez, šéf značky, před více než sedmi stovkami VIP hostů a novinářů překvapení - zcela novou studii supervozu s výkonem 600koní.
Jde o koncept Aston Martin V12 Vantage RS, který vychází z modelu Aston Martin V8 Vantage coupe. Tým designérů a inženýrů však využil flexibility designu původního modelu a jeho unikátní VH architektury a osadil do karoserie sportovní dvanáctiválec o objemu 6,0 litrů, a vytvořil tak dramatický a k produkci připravený koncept, zaměřený na extrémní výkony a dynamiku.
Ačkoliv nejzajímavějším údajem je jistě výkon 600 koní sportovního motoru konceptu V12 Vantage RS, podobně zajímavými jsou i informace o úrovni snížení hmotnosti, kterého se týmů inženýrů Aston Martin podařilo dosáhnout. Pohotovnostní hmotnost vozu je tak zhruba 1600 kg, čehož se u konceptu dosáhlo inteligentním využitím materiálů a odstraněním všech postradatelných prvků výbavy. Kromě váhové úspory tak dojde rovněž ke zlepšení výkonnosti a efektivity jízdy.
Podobně jako u modelu DBS jsou kapota a víko zavazadlového prostoru z z uhlíkových vláken, a o zastavení vozu se starají karbonové brzdové kotouče.
Dvanáctiválec o objemu 6,0 litrů a výkonu 600 koní využívá všech poznatků závodního oddělení automobilky. Motor využívá systému suché klikové skříně, nastavitelné délky výfukových svodů, dostal kované písty a ocelové ojnice, upravené vačkové hřídele pro sací i výfukové ventily, a upravené hlavy válců. Maximum výkonu je poskutováno v 6250 otáčkách, maximum točivého momentu 690Nm je k dispozici v 5000 ožáčkách. Poměr výkonu k hmotnosti je přes 375 koní nas tunu, což činí koncept V12 Vantage RS vozem s nejlepším zrychlením, jaký kdy automobilka Aston Martin vyrobila. Vůz je schopen zrychlit z klidu na 100km/h přesně za 4,0 sekundy, rychlosti 160km/h dosáhne za 8,5 sekundy.
Představení konceptu Aston Martin V12 Vantage RS předznamenává nevšední rok produkce tohoto britského výrobce automobilů. V posledních dvanácti měsících přišla automobilka se dvěma horlivě očekávanými sportovními vozy - modely Aston Martin DBS Vantage Roadster - a rovněž byly zveřejněny detaily modelů DB9 LM a V8 Vantage N400. Tyto speciální modely oslavují závodní úspěchy vozů Aston Martin ve vytrvalostním závodě 24h Le Mans a na Nürburgringu. Všechny tyto vozy se připojují k modelům V8 Vantage, DB9 a DB9 Volante a budou se vyrábet v Gaydonu. Zdroj: Aston Martin
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.