Představa Fabie s automatem o sedmi stupních není už vůbec utopistická. Volkswagen nedávno představil to, o čem se již dlouho šuškalo. Nová DSG má právě sedm stupňů a je trochu překvapivě určena slabším motorům.
Převodovka typu DSG je technicky relativně zajímavá věc. Jde vlastně o dvě převodovky v jedné. Tyto dvě převodovky se v záběru střídají a to tak, že jedna je právě zapojena a přenáší sílu, druhá je sice také zapojena, ale sílu nepřenáší. Tyto dvě převodovky se v přenášení síly střídají skrze spojky a to tak, že mezitím, co se jedna převodovka rozpojuje, druhá se již spojuje. Využívá se zde prokluzů spojek. Jedna převodovka obsluhuje sudé převody, druhá zase liché.
Síla je proto přenášena bez cukání tolik typického pro automaty.
Tolik technický exkurs. Rozsáhlejší povídání o dvouspojkových převodovkách naleznete na našich stránkách zde.
Volkswagen již delší dobu používá šestistupňovou DSG, která přenáší jen 350 Nm točivého momentu. Dokázal však, že takovéto převodovky vydrží i mnohem více, když je použil v modelu Bugatti Veyron, která má točivý moment přes 1000 Nm. S DSG jezdí i Formule 1.
Nyní však představuje přesný protipól, na trh přichází s poměrně levnou převodovku se sedmi stupni. Její mechanika zvládne maximálně 250 Nm a tím pádem bude určena jen pro slabé motorizace. Rozdílem oproti starému DSG bude suchá spojka, která nahrazuje spojku s olejovou lázní. Toto řešení více eliminuje ztráty.
Počítá se s jejím nasazením s agregáty jako 1,4 TSI a 1,9 TDI. Popřípadě i s menšími a novými 1,2 TSI, které se budou vyrábět v závodech Škody.
Primární je zde využít maximální spektrum převodů, protože malé motory mívají spíše užší pásmo, ve kterém podávají dobré výkony. Toto užší pásmo tedy bude kompenzováno opravdu bohatou nadílkou stupňů.
Volkswagen nasadil poměrně příznivou cenovou politiku, automat totiž v Německu stojí v přepočtu necelých 45 tisíc korun, což by mělo být akceptovatelné i pro zájemce o menší auto „pro manželku“.
Použití má ještě jednu výhodu – poměrně razantně klesá spotřeba a to dle údajů výrobce i o více než půllitr na 100 km, což je v dnešní době honby za emisemi důležité.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).