Není novinkou, že nám letos dálniční známky podražily. Nyní je pořídíme za 1000 korun českých, ale jejich skutečná hodnota je sotva 6 korun českých.
Ano, je to tak. To, co si vozíte na předním skle svého auta sice stojí 1000 korun, ale výrobní náklady jsou přesně 5,83 korun i s DPH. Co je tedy na dálničních známkách tak cenného, že místo 6 zaplatíme 1000 korun? Nic. V navýšení ceny se neodráží výrobní náklady, ale váš příspěvek na údržbu, opravu a výstavbu silnic.
Při nákupu dálniční známky si dejte pozor, abyste nenaletěli podvodníkům. V roce 2006 bylo odhaleno přes 600 padělků. Předpokládá se, že ve skutečnosti jich bylo v oběhu o tisíce více. Kupony pro rok 2007 byly opatřeny zpřísněnými ochrannými prvky. Možná proto nebyl odhalen ani jeden falešný kupon.
Na současných známkách je asi deset ochranných prvků. Nejviditelnější je čtverec na zadní straně kuponu, který mění barvu se změnou úhlu dopadajícího světla. Pokud budete kupovat sedmidenní nebo měsíční kupon, dejte pozor, ať vám prodejce procvakne viditelně a správně datum. V opačném případě žádejte výměnu. Nečitelně procvaknuté kupony jsou neplatné. A vy dostanete minimálně tři sta korun pokuty.
Důležité je druhou část kuponu pečlivě uschovat a stále ho vozit v autě. Pokud ho nebudete mít u sebe, hrozí vám opět pokuta. Kdyby se dálniční známka porušila, můžete ji vyměnit za 50 korun, ale jen v případě, že budete mít i její druhou část.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.