Pouhých šest týdnů po světové premiéře na motorshow v Tokiu se nová generace fenoménu se jménem Mitsubishi Lancer Evolution představila i evropskému publiku. Představena totiž byla i na automobilové výstavě v italské Bologni, a při té příležitosti
byly rozvněž zveřejněny technické specifikaci vozu a rozsáhlá fotogalerie. Vývoj Mitsubishi Lancer Evolution Po předchozích verzích, tedy v roce 1973 modelu Lancer 1600 GSR a v roce 1980 modelu Lancer EX 2000 Turbo, vznikla řada Mitsubishi Lancer Evolution:
září 1992: Lancer RS Evolution a GSR Evolution prosinec 1993: Lancer Evolution II leden 1995: Lancer Evolution III červen 1996: Lancer Evolution IV (aktivní tlumiče + zadní zavěšení typu multi-link) leden 1998: Lancer Evolution V leden 1999: Lancer Evolution VI leden 2001: Lancer Evolution VII (aktivní středový diferenciál + elektronický rozdělovač brzdné síly) leden 2003: Lancer Evolution VIII (superaktivní tlumiče) leden 2006: Lancer Evolution IX (nízkohmotnostní materiály) Pod kapotou nového Eva se nachází motor 4B11. Jde o přeplňovaný dvoulitr s mezichladičem stlačeného vzduchu, který produkuje výkon 217 kW/295 koní v 6500 otáčkách. Točivý moment vrcholí hodnotou 366 Nm v rozmezí 2700-5400 otáček. Motor má zdvihový objem 1998 cm3 a pochopitelně spaluje vysokooktanový benzin Natural 98. Motor je spřažen buď s pětistupňovým manuálem, nebo sportovní dvouspojkovou převodovkou TC-SST. S manuálem dosáhne maximální rychlosti 240 km/h, zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,4s, ujede 400m s pevným startem za 13,7s a pružné zrychlení z 60 km/h na 100 km/h mu trvá 5,1s. To vše při kombinované spotřebě 10,2 l/100km a emisích 243g CO2 na každý kilometr jízdy. S dvouspojkovou převodovkou vůz dosáhne maximálky 242 km/h, z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,3s, 400m s pevným startem ujede za 14,6s, ale pružné zrychlení 60-100km/h je lepší - konkrétně 3,4s. Kombinovaná spotřeba s touto převodovkou činí 10,5 l/100km, což odpovídá emisím 250g CO2. Zdroj: Mitsubishi Motors
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.