Jste si jisti, že máte ještě na ulici zaparkované auto? Pokud jste ho kontrolovali před více než půl hodinou, tak už to nemusí být pravda. Protože statistiky jsou neúprosné. Každou půl hodinu je u nás odcizeno jedno osobní vozidlo.
Každý den je ukradeno téměř padesát vozů. Zdá se to být velké množství, přitom z dlouhodobého hlediska počet kradených vozidel klesá. Podle statistik se během posledních deseti let snížil počet krádeží až o deset tisíc. Horší zpráva je, že s vývojem automobilů samozřejmě naopak stoupá výše škody, která je způsobená krádeží vozidla. Před deseti lety se škoda pohybovala kolem 3 miliard korun českých. Nyní můžeme hovořit až o dvojnásobné částce.
Statistiky ukazují, že pokud vám odcizí auto, máte jen 20% šance, že se s ním ještě někdy shledáte. V tomto směru zaostáváme za evropskými státy, kdy například v Německu najdou 55% odcizených vozidel, v Rakousku je to 60% a v Polsku dokonce vrátí 65% vozů.
Zdá se, že krádeže automobilů jsou u nás výnosnou živností. A to zvláště v souvislosti s malým procentem odhalení. Podle ministerstva vnitra velkou část vozidel kradou především dobře zorganizované skupiny. Dokonce až 50% odcizených vozidel skončí v některých bazarech, kde se pokusí auto znovu zlegalizovat a prodat. Ne všechny bazary jsou nepoctivé, ale je tu stále dost těch, které kazí těm poctivým dobré jméno. Čtvrtina ukradených automobilů je převezena do zahraničí a další čtvrtina je rozebrána na náhradní díly.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.