Když zaparkujete vozidlo, zůstane motor ještě chvíli teplý. Teplo v zimě přitahuje hlodavce, kteří se stahují do prostoru, kde je motor. Zanáší sem odpadky, zbytky jídla, ale především vám zde překoušou kabely. Řidič pak už nemusí nastartovat. Opravy jdou do tisíců.
Pokud nenastartujete, nebude to ještě to nejhorší. Existují i případy, kdy se auto samo vznítí. Hlodavci ohlodají izolaci z elektrické kabeláže auta. Snadno pak může dojít ke zkratu a auto začne hořet.
Zoologové nedokáží říct, co hlodavce nutí překusovat v autě kabely. Jednou z možných variant vysvětlení je, že je odstraňují jako překážky v lezení. Pokud vám hlodavci takto poškodí vozidlo, jeho oprava nebude lacinou záležitostí. Záleží na vážnosti poškození, značce auta, ale určitě vás to přijde i na tisíce. Jsou i takoví řidiči, kteří řeší překousané kabely i několikrát za zimní sezónu. Na pomoc pojišťovny se také nemůžete spolehnout. Havarijní pojištění se na poškození auta hlodavci nevztahuje. Výjimkou je pouze případ, kdy se auto kvůli poškozeným kabelům vznítí. Havarijní pojištění se totiž vztahuje i na požáry.
Proti hlodavcům se ale můžeme bránit. Není to ovšem jednoduché. Mezi lidmi kolují odborné rady i babské recepty. Žádná zaručená pomoc bohužel neexistuje. Někteří například balí kabely do plastu, ale to je pro hlodavce pouze překážka.
V servisech vám také mohou namontovat speciální elektronické zařízení, které hlodavce odpuzuje. Zařízení vydává nepříjemný, tichý, vysoký tón, který se zapne okamžitě po vypnutí motoru. Bohužel zvuk slyšíme i lidským sluchem. A přestože je tichý, není zrovna příjemný. V létě, když zaparkujete pod otevřeným oknem, vás sousedi určitě nepochválí. Navíc tento přístroj ani zvuk co vydává, není ještě mezi lidmi příliš znám, a proto často ,,pískající“ auto vzbuzuje zvědavost i údiv kolemjdoucích.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.