Když je člověk unavený, výrazně se mu zúží zorné pole a to dokonce až do tvaru úzkého tunelu. Řidič pak vidí mnohem hůř než za bdělého stavu a jeho schopnost soustředit se nebo rychle reagovat podstatně klesá.
Únava je dokonce téměř stejně nebezpečná jako alkohol při řízení. Stav, do něhož se řidiči dostanou po čtyřiadvacetihodinovém bdění, odpovídá 1 promile alkoholu v krvi. Aby byl řidič znovu schopen bezpečně řídit, musí spát sedm až devět hodin. V opačném případě je nebezpečný jako opilí řidič.
I když se řádně vyspíte, můžete se dostat do situace, kdy za volantem ucítíte únavu. Stres, zimní počasí, brzké stmívání, dopravní zácpy - tomu všemu jen napomáhají. Kromě dodržení režimu odpočinku, existuje i několik triků, jak udržet pozornost.
Počítejte s tím, že největší krize nastává v průměru mezi 2. a 4 hodinou ranní ale i odpolední. Před i v průběhu cesty se vyhněte tučným jídlům. Ty totiž vyvolávají pocit ospalosti. Po dobu řízení stále pijte. Příjem tekutiny vás udrží mnohem snáze v bdělém stavu. Váš spolujezdec by na vás měl brát ohledy a rozhodně při jízdě nesmí sám spát. Spánek je nakažlivý stejně jako zívaní.
Důležité jsou i pravidelné přestávky. Podle lékařů po jízdě dlouhé 4,5 hodin zastavte a udělejte si 30 minutovou přestávku.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.