Když je člověk unavený, výrazně se mu zúží zorné pole a to dokonce až do tvaru úzkého tunelu. Řidič pak vidí mnohem hůř než za bdělého stavu a jeho schopnost soustředit se nebo rychle reagovat podstatně klesá.
Únava je dokonce téměř stejně nebezpečná jako alkohol při řízení. Stav, do něhož se řidiči dostanou po čtyřiadvacetihodinovém bdění, odpovídá 1 promile alkoholu v krvi. Aby byl řidič znovu schopen bezpečně řídit, musí spát sedm až devět hodin. V opačném případě je nebezpečný jako opilí řidič.
I když se řádně vyspíte, můžete se dostat do situace, kdy za volantem ucítíte únavu. Stres, zimní počasí, brzké stmívání, dopravní zácpy - tomu všemu jen napomáhají. Kromě dodržení režimu odpočinku, existuje i několik triků, jak udržet pozornost.
Počítejte s tím, že největší krize nastává v průměru mezi 2. a 4 hodinou ranní ale i odpolední. Před i v průběhu cesty se vyhněte tučným jídlům. Ty totiž vyvolávají pocit ospalosti. Po dobu řízení stále pijte. Příjem tekutiny vás udrží mnohem snáze v bdělém stavu. Váš spolujezdec by na vás měl brát ohledy a rozhodně při jízdě nesmí sám spát. Spánek je nakažlivý stejně jako zívaní.
Důležité jsou i pravidelné přestávky. Podle lékařů po jízdě dlouhé 4,5 hodin zastavte a udělejte si 30 minutovou přestávku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.