První nadílku sněhu máme za sebou. Brzo na náš čekají namrzlé silnice a s tím souvisí i zvýšený počet dopravních nehod. Dát autu zimní obutí je nutná, ale ne jediná podmínka, jak zvládnout řízení vozidla v zimě.
Základem je používání zimních pneumatik, které mají lepší záběr na sněhu, ledu nebo sněhové břečce a zkracují tak brzdnou dráhu. Na zimní sezónu je také dobré nechat si zkontrolovat technický stav vozidla, a to především – souměrnost účinnosti brzd.
Než se rozjedete, všimněte si stavu vozovky. Jestli máte dostatek prostoru a možnost bezpečně si stav vozovky ověřit, zkuste si hned po vyjetí z garáže prudce zrychlit a prudce také zabrzdit. Ve výhodě jsou řidiči, kteří mají auta vybavené systémem prokluzu. Kontrolka na přístrojové desce se rozsvítí a včas řidiče varuje – pozor klouže to! Na námrazu se musíme připravit, jakmile klesnou teploty k hranici 2-3 °C. Při řízení vezměte také v potaz nejen stav silnice, ale také povětrnostní podmínky. Při jízdě je nutné si všímat i chování ostatních řidičů, udržovat si od dalších vozidel náležitý odstup a být obezřetný více než kdy jindy.
Pokud i tak dojde ke smyku, je třeba vědět, jak se správně zachovat. Většina řidičů chybuje, když pouze sešlápne brzdu a čeká, co se stane. Správné je brzdit s rovnými koly i s ABS, ale rozdíl je při následném vyhýbání. Pokud máte ABS, můžete brzdit a řídit současně dál. Bez ABS uvolněte brzdový pedál, chvíli počkejte a otočte volantem a vyšlápnete spojkový pedál. Sešlápnout spojku je strašně důležité, umožní vám to lépe ovládat vozidlo. Pokud nám nezbude už nic jiného než brzdit, uděláme to s největší silou. Přerušované brždění prodlužuje brzdnou dráhu o 30-33 % a auto je stejně velmi těžko ovladatelné.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.