Většina vážných dopravních nehod je způsobena nepozorností nebo dokonce agresivním chováním řidičů. Měly by se proto psychotesty stát běžnou podmínku pro držení řidičského průkazu?
Od roku 2008 musí každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny podstoupit sérii psychologických testů a neurologických vyšetření. V těchto testech se ověřuje schopnost řidiče rychle reagovat a vnímat i několik podnětů současně. Ostře se sledují také jeho sklony k agresivitě a jestli se dokáže dostatečně ovládat. V oblasti neurologie lékaři ověřují, že řidič netrpí závratí, výpadky zorného pole, neprokrvuje se mu špatně mozek a nemá ani žádné jiné podobné zdravotní potíže.
Bez potvrzení o zdravotní způsobilosti mohou řidiči za volant těžkých vozidel usednout naposledy 31. prosince 2007. Je možné, že mnoho řidičů nákladního vozidla přijde od ledna o práci, protože k psychologickým vyšetřením se přihlásilo jen malé procento z těch, kteří vlastní řidičský průkaz na nákladní auto nebo autobus.
Ti, kteří už psychotesty podstoupili, většinou proti novince v zákonu nic nenamítají. Pouze by přivítali, kdyby stejné testy platili i pro řidiče osobních vozů. Možná se tak dočkáme toho, že za pár let bude muset každý řidič, kromě běžných dopravních zkoušek, zvládnout i psychologické testy. A třeba právě toto je řešením, jak snížit statistiku dopravních nehod u nás.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.