Škoda Superb druhé generace se nám sice zatím představila jen na několika velmi neoficiálních snímcích, které unikly z vývojového centra, přesto však již známe mnoho údajů a informací. Pojďme na ně.
Nad slunce jasná je zatím jediná věc. Superb druhé generace v průběhu příštího roku vystřídá současnou, první generaci tohoto velkého vozu z Boleslavi. O její další výrobě nemáme žádné informace, osobně ji však považuji za docela nepravděpodobnou, alespoň na našem trhu. Má to jeden zásadní důvod, Superb byl již na počátku své výroby na hranici zastarání, přejal totiž prodlouženou platformu tehdejšího, již delší dobu vyráběného Passatu.
Prodloužením se z ni však vytratilo mnoho z pevnosti a tuhosti, mimo vláčných jízdních vlastností tak Superb neoplýval ani velkým bezpečím.
Druhá generace je připravena vše napravit. Již z prvních, neoficiálně vypuštěných snímků (stále je najdete na této adrese) bylo jasné, že design bude výrazně modernější a svěžejší, než je tomu u generace současné. Nejen díky předčasně vypuštěným snímkům, ale i kvůli technickému zdokonalení budou mít světla a dílčí části karoserie lehce pozměněný tvar, v globále však o významné změny nepůjde, přední maska tak stále bude inspirována konceptem Joyster.
Podvozek bude odvozen opět od Passatu poslední generace, tedy vlastně od Golfu, oba jsou totiž konstrukčně velmi podobné. Tentokráte však není za co se stydět. Rozvor by měl zůstat na stávající úrovni, což i přes posun konkurence bude stále stačit na titul „prostorný vůz“. K podvozku se pojí i jiná zajímavá informace, Superb by měl dostat i náhon na všechna kola. Dočkáme se Superbu Scout?
Příjemnou změnou by měl projít i interiér, který by se měl zbavit úplné šedi. O žádný „odvaz“ sice nepůjde, ale i přesto – čekejme zlepšení. Konzola bude vyrobena z lepších a modernějších materiálů, pěkného designu se dočká volant.
Velmi zajímavě bude konstrukčně řešen kufr. Dočkáme se dvojitého otevírání. První tváří bude Superb elegantní. Budeme tak moci otevřít kufr jen jako u sedanu. Druhou tváří bude Superb praktický. Otevření celého víka včetně skla zajistí dostatek možností pro nakládání objemných zavazadel. Nevýhodou budou jen boule na bocích, které jsou nezbytné pro otevírání sedanu.
Škoda tak elegantně řeší jednou ranou to, na co jiní výrobci potřebují hned dvě karoserie, sedan a liftback/hatchback.
U tohoto hybrida však nabídka karoserií neskončí. V dílnách se připravuje i ještě praktičtější Superb, karoserie kombi bude logickým následovatelem sedanu.
Co se motorizací týče, zde by se mělo odehrát oproti stávajícímu Superbu značné omlazení. Nová generace nastoupí již s Common-railovými diesely, motorizace budou přibližně kopírovat škálu Passatu. Vrcholnou motorizací se stane V6 3,2 FSI, o silnější motorizaci se zatím vedou spekulace, reálné by však bylo její nasazení jen v případě rychlé verze RS. Potom by s největší pravděpodobností přišel na řadu 3,6 FSI. Kolem toho však zatím panuje ohromné množství nejasností.
Superb se samozřejmě stane výkladní skříní technologií Škody. Dostane se tam tak vše, co bude možné v rámci vývoje a koncernu použít. Těšit se tak dle neoficiálních informací můžeme i na samočinný parkovací asistent známý z Touranu či na aktivní tempomat, který jsme nedávno otestovali i v Mondeu.
No a navíc, budete-li mít hodně velké štěstí, můžete potkat jeden z testovacích kousků, již jezdí. Bohužel, ne v naší republice.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.