Automobilky intenzivně pracují na vývoji asistenčních systémů, které budou řidiče při jízdě ještě více podporovat, informovat a přizpůsobí se aktuálním podmínkám trasy. V této oblasti jsme urazili dlouhou cestu, ale to nejlepší máme teprve před sebou.
V současné době se totiž připravuje nová generace, kterou lze souhrnně označit jako asistenční a podpůrné systémy řidiče. Inteligentní vozidla, která budou vybavena samonavigací, by se měla dokázat vyhýbat kolizím, měla by mezi sebou bezdrátově komunikovat a využívat senzory v konstrukci automobilu.
Auta uvidí vše, co se děje v okolí a naučí se tomu přizpůsobit. Zrak automobilům nahradí kamery, hmat pak ultrazvuková a radarová čidla. Orientace v terénu zajišťují informace z elektronických map a aktuální pozice je zjištěna pomocí satelitů nebo navigačních systémů. Díky nim zabudované asistenční systémy pochopí jízdní situaci, vyhodnotí ji a předají řidiči informace a doporučí další pokyny pro bezproblémové pokračování v jízdě. Budou také schopny samočinně zasáhnout do manévrování vozidla, aby zabránily nehodě nebo minimalizovaly její následky.
Například Renault už nyní uplatňuje některé z bezpečnostních systémů. Oblíbený je tzv. mrtvý bod, který se nachází mimo rozsah pohledu řidiče do zpětného zrcátka. Jakmile zadáte blinkr, automatika zkontroluje, jestli je ve zmíněném prostoru skutečně volno. Pokud není, rozsvítí se varovný žlutý signál. Jiný systém zase sleduje, zda automobilu nehrozí neúmyslné vybočení ze správného jízdního pruhu – pokud ano, je řidič okamžitě varován zvukovými nebo vibračními efekty.
Společnost Hella se zase specializuje na inteligentní osvětlovací systémy, které byly už využity v některých modelech Mercedesu. Firma Siemens a Bosch nyní pracují na systému nočního vidění, které zaregistruje překážky, jež lidský zrak ve tmě většinou přehlédne.
Novinky v oblasti asistenčních systémů můžeme bohužel očekávat nejprve jen ve vozech vyšší kategorie. Ale je otázkou času, kdy se stanou samozřejmostí u všech typů vozidel.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.