Inteligentní auto

Irena Ševelová, 20. září 2007, 11:05 Google+

Automobilky intenzivně pracují na vývoji asistenčních systémů, které budou řidiče při jízdě ještě více podporovat, informovat a přizpůsobí se aktuálním podmínkám trasy. V této oblasti jsme urazili dlouhou cestu, ale to nejlepší máme teprve před sebou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Laguna

Laguna | foto: Renault

Sdílejte článek

V současné době se totiž připravuje nová generace, kterou lze souhrnně označit jako asistenční a podpůrné systémy řidiče. Inteligentní vozidla, která budou vybavena samonavigací, by se měla dokázat vyhýbat kolizím, měla by mezi sebou bezdrátově komunikovat a využívat senzory v konstrukci automobilu.

Auta uvidí vše, co se děje v okolí a naučí se tomu přizpůsobit. Zrak automobilům nahradí kamery, hmat pak ultrazvuková a radarová čidla. Orientace v terénu zajišťují informace z elektronických map a aktuální pozice je zjištěna  pomocí satelitů nebo navigačních systémů. Díky nim zabudované asistenční systémy pochopí jízdní situaci, vyhodnotí ji a předají řidiči informace a doporučí další pokyny pro bezproblémové pokračování v jízdě. Budou také schopny samočinně zasáhnout do manévrování vozidla, aby zabránily nehodě nebo minimalizovaly její následky.

Například Renault už nyní uplatňuje některé z bezpečnostních systémů. Oblíbený je tzv. mrtvý bod, který se nachází mimo rozsah pohledu řidiče do zpětného zrcátka. Jakmile zadáte blinkr, automatika zkontroluje, jestli je ve zmíněném prostoru skutečně volno. Pokud není, rozsvítí se varovný žlutý signál. Jiný systém zase sleduje, zda automobilu nehrozí neúmyslné vybočení ze správného jízdního pruhu – pokud ano, je řidič okamžitě varován zvukovými nebo vibračními efekty.

Společnost Hella se zase specializuje na inteligentní osvětlovací systémy, které byly už využity v některých modelech Mercedesu. Firma Siemens a Bosch nyní pracují na systému nočního vidění, které zaregistruje překážky, jež  lidský zrak ve tmě většinou přehlédne.

Novinky v oblasti asistenčních systémů můžeme bohužel očekávat nejprve jen ve vozech vyšší kategorie. Ale je otázkou času, kdy se stanou samozřejmostí u všech typů vozidel.

Vytisknout

Diskuze: Inteligentní auto

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Sandero

Renault Sandero - Logan trochu jinak

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud