Inteligentní auto

Irena Ševelová, 20. září 2007, 11:05 Google+

Automobilky intenzivně pracují na vývoji asistenčních systémů, které budou řidiče při jízdě ještě více podporovat, informovat a přizpůsobí se aktuálním podmínkám trasy. V této oblasti jsme urazili dlouhou cestu, ale to nejlepší máme teprve před sebou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Laguna

Laguna | foto: Renault

Sdílejte článek

V současné době se totiž připravuje nová generace, kterou lze souhrnně označit jako asistenční a podpůrné systémy řidiče. Inteligentní vozidla, která budou vybavena samonavigací, by se měla dokázat vyhýbat kolizím, měla by mezi sebou bezdrátově komunikovat a využívat senzory v konstrukci automobilu.

Auta uvidí vše, co se děje v okolí a naučí se tomu přizpůsobit. Zrak automobilům nahradí kamery, hmat pak ultrazvuková a radarová čidla. Orientace v terénu zajišťují informace z elektronických map a aktuální pozice je zjištěna  pomocí satelitů nebo navigačních systémů. Díky nim zabudované asistenční systémy pochopí jízdní situaci, vyhodnotí ji a předají řidiči informace a doporučí další pokyny pro bezproblémové pokračování v jízdě. Budou také schopny samočinně zasáhnout do manévrování vozidla, aby zabránily nehodě nebo minimalizovaly její následky.

Například Renault už nyní uplatňuje některé z bezpečnostních systémů. Oblíbený je tzv. mrtvý bod, který se nachází mimo rozsah pohledu řidiče do zpětného zrcátka. Jakmile zadáte blinkr, automatika zkontroluje, jestli je ve zmíněném prostoru skutečně volno. Pokud není, rozsvítí se varovný žlutý signál. Jiný systém zase sleduje, zda automobilu nehrozí neúmyslné vybočení ze správného jízdního pruhu – pokud ano, je řidič okamžitě varován zvukovými nebo vibračními efekty.

Společnost Hella se zase specializuje na inteligentní osvětlovací systémy, které byly už využity v některých modelech Mercedesu. Firma Siemens a Bosch nyní pracují na systému nočního vidění, které zaregistruje překážky, jež  lidský zrak ve tmě většinou přehlédne.

Novinky v oblasti asistenčních systémů můžeme bohužel očekávat nejprve jen ve vozech vyšší kategorie. Ale je otázkou času, kdy se stanou samozřejmostí u všech typů vozidel.

Vytisknout

Diskuze: Inteligentní auto

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Sandero

Renault Sandero - Logan trochu jinak

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud