Vědci se v posledních letech snaží vymyslet automobil, který by nezatěžoval životní prostředí a jezdil na obnovitelný zdroj. Vhodnou alternativou se zdá být auto poháněné sluncem. Nápad je to skvělý, jenže má pořád ještě spoustu much.
Testovací provoz automobilů mluví z velké části v jejich prospěch. Nemají problém s překonáním delších vzdáleností, pohybují se s rychlostí 90 až 139 km/hod. Tato omezená rychlost by tak mohla řešit dopravní nehody, které se často stávají v důsledku nepřiměřené rychlosti.
Nevýhodou solárních aut, je ale jejich tvar. Musí být zkonstruovány tak, aby na co největší plochu mohlo dopadnout co nejvíce světelných paprsků, a to na úkor prostoru uvnitř. Další nevýhodu je neustálá obrovská potřeba sluneční energie, takže v České republice by nám toto auto asi většinu roku parkovalo v garáži.
Přesto se to zdá být skvělý vynález. O to zarážejícím je fakt, že i když objev automobilu poháněného slunečního energií je znám od roku 1987, vědci v jeho vývoji neurazili velký kus cesty.
V červenci letošního roku se vydal na zajímavou výpravu novinář Louis Palmer, který se rozhodl tímto typem automobilu urazit padesát tisíc kilometrů za 15 měsíců. Se svým solárním vozem navštívil také Českou republiku, Jihlavu a Brno. Auto je nabíjeno fotovoltaickými panely, které jsou umístěny na lehkém zadním přívěsu, lze jej naklánět, tak aby se přizpůsobilo sklonu slunce. Automobil čerpá energii z poloviny ze solárních článků a z druhé poloviny z fotovoltaických článků, které jsou přístupné prostřednictvím zásuvek. Jedno nabití vydrží 350 km. Jestli se cesta Palmerovi vydaří podle plánů zatím nevíme, ale určitě už nyní můžeme říct, že je tato výprava pro solární automobil dobrou výzvou a zkouškou.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.