Vědci se v posledních letech snaží vymyslet automobil, který by nezatěžoval životní prostředí a jezdil na obnovitelný zdroj. Vhodnou alternativou se zdá být auto poháněné sluncem. Nápad je to skvělý, jenže má pořád ještě spoustu much.
Testovací provoz automobilů mluví z velké části v jejich prospěch. Nemají problém s překonáním delších vzdáleností, pohybují se s rychlostí 90 až 139 km/hod. Tato omezená rychlost by tak mohla řešit dopravní nehody, které se často stávají v důsledku nepřiměřené rychlosti.
Nevýhodou solárních aut, je ale jejich tvar. Musí být zkonstruovány tak, aby na co největší plochu mohlo dopadnout co nejvíce světelných paprsků, a to na úkor prostoru uvnitř. Další nevýhodu je neustálá obrovská potřeba sluneční energie, takže v České republice by nám toto auto asi většinu roku parkovalo v garáži.
Přesto se to zdá být skvělý vynález. O to zarážejícím je fakt, že i když objev automobilu poháněného slunečního energií je znám od roku 1987, vědci v jeho vývoji neurazili velký kus cesty.
V červenci letošního roku se vydal na zajímavou výpravu novinář Louis Palmer, který se rozhodl tímto typem automobilu urazit padesát tisíc kilometrů za 15 měsíců. Se svým solárním vozem navštívil také Českou republiku, Jihlavu a Brno. Auto je nabíjeno fotovoltaickými panely, které jsou umístěny na lehkém zadním přívěsu, lze jej naklánět, tak aby se přizpůsobilo sklonu slunce. Automobil čerpá energii z poloviny ze solárních článků a z druhé poloviny z fotovoltaických článků, které jsou přístupné prostřednictvím zásuvek. Jedno nabití vydrží 350 km. Jestli se cesta Palmerovi vydaří podle plánů zatím nevíme, ale určitě už nyní můžeme říct, že je tato výprava pro solární automobil dobrou výzvou a zkouškou.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.