Vědci se v posledních letech snaží vymyslet automobil, který by nezatěžoval životní prostředí a jezdil na obnovitelný zdroj. Vhodnou alternativou se zdá být auto poháněné sluncem. Nápad je to skvělý, jenže má pořád ještě spoustu much.
Testovací provoz automobilů mluví z velké části v jejich prospěch. Nemají problém s překonáním delších vzdáleností, pohybují se s rychlostí 90 až 139 km/hod. Tato omezená rychlost by tak mohla řešit dopravní nehody, které se často stávají v důsledku nepřiměřené rychlosti.
Nevýhodou solárních aut, je ale jejich tvar. Musí být zkonstruovány tak, aby na co největší plochu mohlo dopadnout co nejvíce světelných paprsků, a to na úkor prostoru uvnitř. Další nevýhodu je neustálá obrovská potřeba sluneční energie, takže v České republice by nám toto auto asi většinu roku parkovalo v garáži.
Přesto se to zdá být skvělý vynález. O to zarážejícím je fakt, že i když objev automobilu poháněného slunečního energií je znám od roku 1987, vědci v jeho vývoji neurazili velký kus cesty.
V červenci letošního roku se vydal na zajímavou výpravu novinář Louis Palmer, který se rozhodl tímto typem automobilu urazit padesát tisíc kilometrů za 15 měsíců. Se svým solárním vozem navštívil také Českou republiku, Jihlavu a Brno. Auto je nabíjeno fotovoltaickými panely, které jsou umístěny na lehkém zadním přívěsu, lze jej naklánět, tak aby se přizpůsobilo sklonu slunce. Automobil čerpá energii z poloviny ze solárních článků a z druhé poloviny z fotovoltaických článků, které jsou přístupné prostřednictvím zásuvek. Jedno nabití vydrží 350 km. Jestli se cesta Palmerovi vydaří podle plánů zatím nevíme, ale určitě už nyní můžeme říct, že je tato výprava pro solární automobil dobrou výzvou a zkouškou.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?