Možná se to zdá být dnes neuvěřitelné, ale stačilo málo a automobilka Porsche mohla stát v České republice. Otec jejího zakladatele, Ferdinand Porsche, pochází z naší země.
Jste překvapeni? Je to ale skutečně tak a Ferdinand Porsche je náš rodák. Narodil se 3. září 1875 a proslavil se konstrukcí dnes již legendárního VW Brouk. Stačilo tak málo a brouk by byl možná náš… Zpočátku se zdálo, že Porsche našel smysl svého života v elektřině. Ve svých 18 letech odešel do Vídně, kde se začal zabývat konstrukcí automobilů. První úspěch zaznamenal, když sestrojil revoluční elektromobil.
Vystřídal hned několik firem, kde působil jako konstruktér, až si nakonec založil vlastní firmu Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau . Zpočátku bylo jeho cílem vyrábět vozy lidového vzoru (neměcky Volks Šaten). Tyto vozy měly být také prodávány za lidovou cenu pod 1 000 marek. Jenže přišla válka a rodinné vozy byly vytlačeny obrněnými vozidly. Porsche začal vyrábět tanky a vojensky přizpůsobené automobily.
Temná minulost a spolupráce s nacisty dostihla i jeho. Po válce byl uvězněn na 22 měsíců vězení. Otěže převzal jeho syn Ferdinand, který se vrátil k původnímu nápadu otce VW Broukovi. Zároveň začal připravovat první sportovní vozy, do kterých dokonce zpočátku používal díly z brouka.
Ferdinand Porsche zemřel ve svých 75 letech na infarkt, ale přestože v České republice nepobýval, zůstalo mu české občanství.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.