Možná se to zdá být dnes neuvěřitelné, ale stačilo málo a automobilka Porsche mohla stát v České republice. Otec jejího zakladatele, Ferdinand Porsche, pochází z naší země.
Jste překvapeni? Je to ale skutečně tak a Ferdinand Porsche je náš rodák. Narodil se 3. září 1875 a proslavil se konstrukcí dnes již legendárního VW Brouk. Stačilo tak málo a brouk by byl možná náš… Zpočátku se zdálo, že Porsche našel smysl svého života v elektřině. Ve svých 18 letech odešel do Vídně, kde se začal zabývat konstrukcí automobilů. První úspěch zaznamenal, když sestrojil revoluční elektromobil.
Vystřídal hned několik firem, kde působil jako konstruktér, až si nakonec založil vlastní firmu Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau . Zpočátku bylo jeho cílem vyrábět vozy lidového vzoru (neměcky Volks Šaten). Tyto vozy měly být také prodávány za lidovou cenu pod 1 000 marek. Jenže přišla válka a rodinné vozy byly vytlačeny obrněnými vozidly. Porsche začal vyrábět tanky a vojensky přizpůsobené automobily.
Temná minulost a spolupráce s nacisty dostihla i jeho. Po válce byl uvězněn na 22 měsíců vězení. Otěže převzal jeho syn Ferdinand, který se vrátil k původnímu nápadu otce VW Broukovi. Zároveň začal připravovat první sportovní vozy, do kterých dokonce zpočátku používal díly z brouka.
Ferdinand Porsche zemřel ve svých 75 letech na infarkt, ale přestože v České republice nepobýval, zůstalo mu české občanství.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.