Ekologičtí sportovci právě získávají novou ikonu. Stává se jí miniaturní sporťáček Mini. Blahopřejeme a přidáváme čestné ovace.
Jaké vozy dnes považujeme za ekologické? Jsou to ty, které se honosí nějakou to technologií, která šetří palivo či spotřebovává alternativní zdroje. Proto tedy mluvíme, jakožto o vzorech ekologie, o hybridech, tedy například Toyotě Prius a Hondě Civic Hybrid. Jinou možností jsou dílčí úpravy, tedy prodloužení převodů, aerodynamická optimalizace apod., které zaručí o chlup úspornější chod. Pionýrem je v tomto Volkswagen Polo BlueMotion.
A teď si srovnejme údaje. Takový Civic Hybrid vypustí každý kilometr průměrně 109 gramů oxidu uhličitého. Toyota Prius je lepší, dokáže se udržet na hodnotě pouhých 104 gramů. Volkswagen Polo, o několik tříd menší vůz, je schopen po úpravách stlačit emise pod 100 gramů, automobilka si za tuto úpravu však naúčtuje opravdu nehezké peníze.
Ale proč? Když u jiných to jde už v sériové výbavě? Právě tak se chová BMW a jeho malá odnož Mini. Jeho nový model Mini Cooper D, který je vybaven malým dieselovým motorem 1,6 litru o výkonu 110 koní, je schopen jet velmi úsporně. Emise jsou stlačeny na pouhé 104 g CO2/km. Tedy na stejnou hodnotu, jakou se pyšní větší, ale zase hybridní Prius.
Na rozdíl od ostatních zmíněných jde o řidičsky opravdu zábavný vůz, který by ani s dieselem pod kapotou neměl ztratit nic ze své sportovnosti. Mini nepatří do segmentu zrovna levných aut, na druhou stranu, cestou šetření paliva bez příplatku by se měli inspirovat i ostatní. A to co nejdříve.
zdroj: Mini
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?