Citroen C-Cactus - pěkně bez bodlinek

C-Cactus
C-Cactus, foto: Citroën
Marek Litzman 4. září 2007 15:35
Sdílej:

Ekologie a nízká cena, dva trochu protichůdné atributy, které se však při výběru nového vozu počítají. Jak to tedy udělat, aby nebyly ekologické jen velké a drahé vozy s cenovkou v řádu milionů, ale i ty malé, relativně levné? Citroen možná zná recept.

A chce ho představit ve Frankfurtu jako studii C-Cactus. Účelem je šetřit kde to jen jde, hlavně ať to příliš neomezuje posádku. Jeden příklad za všechny, přední nárazník je plně zaměnitelný se zadním, ušetří se tak za další díl a další formu, cena je potom nižší i při výměně. Celkově je koncept postaven z extrémně nízkého počtu dílů, dveřní panely jsou složeny z pouhých dvou dílů, zatímco u současných vozů je jich použito i pětkrát tolik.

V době klimatizací je prý i stahování oken přežitek, proto jsou okna pevná. Je také použito mnoho recyklovaných a recyklovatelných materiálů či produktů samé matky přírody.

Koncept narostl do délky na 4,2 metry, je tedy asi o 20 cm delší, než všem dobře známá Škoda Fabia. Šířka 1800 a výška 1490 mm dává hmotnost 1,3 tuny. Svoji vinu na trochu vyšší hmotnosti má instalace hybridního ústrojí.

Pod kapotou rachtá dieselový motor o výkonu 70 koní doplněný elektromotorem o výkonu 30 koní. Díky tomu byla spotřeba stlačena na 3,4 litru a emise tím pádem na 78 g CO2/km.

I přesto, že má jít o maximálně levný model, disponuje koncept, jak je zvykem, vyspělou navigační a hudební jednotkou.

C-Cactus ukazuje možnou cestu vývoje vozů směrem k minimální ceně i při zachování vysokých ekologických standardů. Na vůz tohoto ražení se těšíme i v sériové výrobě.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?