Ministerstvo dopravy navrhuje od příštího roku zdražení dálničních známek. A když zdražení, tak pro všechny.
Dálniční známka od příštího roku bude o deset procent dražší než letos. To znamená, že za roční známku řidiči doposud zaplatili 900 korun, ale od nového roku je bude stát 1000 korun. Za nákladní vůz od 3,5 tuny do 11,99 tuny zaplatí řidiči 8000 korun, místo dosavadních 7000 korun.
Ani krátkodobé kupony neuniknou zdražení. Měsíční kupony budou stát místo 300 korun, 330 korun. Za sedmidenní dálniční kupon pak zaplatíme 220 korun, zatímco letos nás stál 200 korun. Rozdíly v cenách krátkodobých dálničních kuponů se budou týkat i nákladních vozidel. Za měsíční kupon pro nákladní vozidla od 3,5 tuny do 11,9 tun zaplatíme místo původních 1750 korun, 2000 korun. Za týdenní kupon se tato částka od příštího roku změní z 650 korun, na 750 korun.
Důvodem zdražení je snaha Ministerstva dopravy o zvýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. Státní fond dopravní infrastruktury si tak příští rok přilepší až o 350 milionů korun. Jeho předpokládaný příjem po zdražení dálničních známek bude tedy tvořit částku 2,3 miliardy korun.
Zdražení dálničních známek je jednou z nejbližších změn, která nás řidiče čeká. Bohužel, není to změna poslední. Ministerstvo dopravy počítá, že nejpozději od ledna 2009 bude zavedeno elektronické mýtné pro menší nákladní automobily vážící od 3,5 tun do 11,99 tun. Pro těžší nákladní automobily o váze vyšší než 12 tun, elektronické mýtné platí již od 1. ledna 2007.
Návrh Ministerstva dopravy ještě musí schválit vláda. Pokud k tomu dojde, nové nařízení vstoupí platnost od 1. prosince 2008. Starou dálniční známku můžou řidiči používat do konce ledna 2008. Pak, ale stejně koupi nové, dražší neunikneme.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.