Mazda je v současné době jediná velká automobilka, která udržuje při životě vynález pana Wankela, jeho rotační motor. 40. výročí jeho nasazení slaví speciální edicí svého modelu s Wankelem, RX-8.
V roce 1967 přišla na trh první Mazda, jejíž pohon zajišťoval rotační motor. Bylo to 10 let po jeho vynalezení Felixem Wankelem. Prvním modelem byla Mazda Cosmo Sport první generace, známá také jako 110S. Postupem času se objevil v mnoha dalších modelech, v současné době je však využíván už pouze v jedné modelové řadě, sporťáku RX-8.
Mazda se samozřejmě snaží svůj motor dále vyvíjet, snaží se především o snížení spotřeby paliva, která je u Wankela o něco vyšší.
Limitovaná edice k tomuto kulatému výročí vychází samozřejmě z rotační RX-8. Pouhých 200 kousků se vyrobí s platektou edice na karoserii, modrými kryty mlhovek, chromovými doplňky a osmnáctipalcovými litými koly s novým designem. Uvnitř bude na majitele čekat interiér ze světlé alcantry a kůže, kovovými pedály, vodoodpudivými skly, bezklíčový vstup, a další drobné doplňky. Navíc má být použita speciální sada tlumičů Blisten přesně pro tuto speciální edici, pozměněné odpružení a větší brzdy.
Cena je v Japonsku stanovena na 3 miliony jenů, tedy asi půlmilion korun.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?