Mazda je v současné době jediná velká automobilka, která udržuje při životě vynález pana Wankela, jeho rotační motor. 40. výročí jeho nasazení slaví speciální edicí svého modelu s Wankelem, RX-8.
V roce 1967 přišla na trh první Mazda, jejíž pohon zajišťoval rotační motor. Bylo to 10 let po jeho vynalezení Felixem Wankelem. Prvním modelem byla Mazda Cosmo Sport první generace, známá také jako 110S. Postupem času se objevil v mnoha dalších modelech, v současné době je však využíván už pouze v jedné modelové řadě, sporťáku RX-8.
Mazda se samozřejmě snaží svůj motor dále vyvíjet, snaží se především o snížení spotřeby paliva, která je u Wankela o něco vyšší.
Limitovaná edice k tomuto kulatému výročí vychází samozřejmě z rotační RX-8. Pouhých 200 kousků se vyrobí s platektou edice na karoserii, modrými kryty mlhovek, chromovými doplňky a osmnáctipalcovými litými koly s novým designem. Uvnitř bude na majitele čekat interiér ze světlé alcantry a kůže, kovovými pedály, vodoodpudivými skly, bezklíčový vstup, a další drobné doplňky. Navíc má být použita speciální sada tlumičů Blisten přesně pro tuto speciální edici, pozměněné odpružení a větší brzdy.
Cena je v Japonsku stanovena na 3 miliony jenů, tedy asi půlmilion korun.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?