Okurková sezona je tu, jaký vůz na okurky?

ilustrační foto
ilustrační foto, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 27. července 2007 11:41
Sdílej:

Okurková sezóna je v plném proudu a o čem jiném v této době psát, než o okurkách? Jsme ale na serveru autoroad.cz a proto u těch okurek zabrusme trochu do teritoria aut. Jaké auto je nejlepší na okurky?

Co potřebuje takový farmář k tomu, aby mohl ve svém voze vozit dostatečné množství okurek a který vůz bude pro takovou přepravu nejvhodnější? Tyto otázky se pokusím zodpovědět v dnešním článku. Nebudu se však dívat po dodávkách, ale po autech věru osobních.

Jaké vlastnosti by měl vykazovat vůz vhodný na okurky? Průměrná salátová okurka, jak jsem se dozvěděl z rozsáhlého průzkumu mezi farmáři na jihu Moravy, má hmotnost přibližně 400-500 gramů a její objem dosahuje podobných hodnot, tedy asi 0,5 dm3. To je poměrně dost, proto potřebuje pravý farmář ke svému úspěšnému okurkaření ve svém voze dva základní parametry. Velikost kufru a maximální užitečnou hmotnost. Čím větší, tím lepší.

Lze říci, že vysloveně nevhodnými jsou pro farmaření fanoušci značky Ferrari. Především vlastní-li nějaký kus s motorem uprostřed, poslední dobou například F430. Jakýkoliv větší zavazadlový prostor totiž postrádá a jediné místo pro uskladnění natrhaných zelených hadovek tak zůstává na sedadle spolujezdce. Zde je ovšem nebezpečí toho, že při ostřeji projeté zátočině zůstane i chudák farmář v záplavě zeleného plodu. Lépe na tom budou majitelé modelu 612 Scaglietti. Ti totiž mohou využíti jak zavazadlového prostoru v zádi, tak i zadních sedadel. Vzhledem k tomu, že jsem nenalezl žádné údaje o maximální hmotnosti nákladu, nevím, mohu-li tento vůz doporučit pro farmaření.

Na tomto místě musím politovat jmenovitě Richarda Chlada, majitele Maserati MC12, Radima Passera, majitele Bugatti Veyron, a Romana Čechmánka, majitele Porsche Carrery GT. Bohužel, ani jednomu z těchto mužů nedoporučím podnikat v okurkách, neb by je jaksi neměli čím vozit.

Fanoušci značky Porsche jsou na tom o poznání lépe. Porsche jako kdyby vyslyšelo volání zahrádkářů a pustilo na trh vůz pro ně přímo stvořený, model Cayenne. Velmi vysoká užitečná hmotnost dovolí lehkému řidiči převézt až téměř 1600 okurek. Ty se v případě sklopených sedadel do vozu naskládají velmi snadno, vlastně ještě nebude vůbec plno, ale hmotnost je hmotnost.

Co třeba britské monstrum Range Rover Sport TD V8 HSE? Ani to není vhodným okurkářským přibližovadlem. Místa by nepochybně bylo dosti, jenže to by musel uvézt více, než mizerných 700 okurek a to i v případě, kdy řidič, tady snad spíše řidička bude vážit jen 55 kilo.

Pojďme teď na nějaké vozy, které by se zdály již více okurkářské. Co třeba Dacia Logan MCV? Její prostor je více než dostatečný, ale více než 1000 okurek neuzvedne pružení.

A co domácí automobilka, Škoda? Roomster vypadá robustně, dokáže sklápět sedadla a vytvořit tak dost místa pro polovinu pole. Jenže málo platné, 900 okurek a šmitec. Mnohem lépe je na tom Octavia druhé generace. Ta totiž na svá bedra dokáže naložit až 1200 okurek a to i s řidičem. O místo nemějme strach, Octavia je svým kufrem pověstná.

V zájmu všech zahrádkářů, pěstitelů, skleníkářů a jiných farmářů jsem hledal v širé dáli internetu, nikde jsem však na onen vysněný okurkářský vůz nenašel. Německý Cayenne je svým nákladem všechny hravě přebil. Co tedy doporučit zájemcům o pěstování okurek? Máte tři možnosti. Buď zainvestujete do Porsche Cayenne, nebo budete jezdit na otočky s menším nákladem. No a ti pragmatičtější zakoupí dodávku. Proč to však dělat snadno, když to jde i složitě, že?

Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.