Automobil značky TOYOTA Plug-in HV – s povolením k jízdě na veřejných komunikacích od japonského Ministerstva zemědělství, infrastruktury a dopravy – používá (podobně jako dříve vyvinuté hybridní vozy Toyota) benzínový spalovací motor v kombinaci s elektromotorem. Díky vyšší kapacitě akumulátorů má však tento vůz delší jízdní dosah při jízdě pouze s elektromotorem a dobíjení akumulátorů bylo navíc upraveno tak, aby uživatel mohl vůz dobíjet přímo z elektrického zdroje v domácnosti. Takto vylepšený vůz může efektivněji fungovat v čistě elektrickém režimu bez použití spalovacího motoru, například při krátkých jízdách po městě. Výsledné zlepšení účinnosti znamená méně emisí CO2 a nižší spotřebu fosilních paliv, a tak i nižší míru znečištění ovzduší. Dobíjení akumulátorů na noční el. proud také znamená nižší provozní náklady, což pro uživatele znamená další finanční výhodu.
Některé otázky v oblasti vývoje vozů s čistě elektrickým pohonem zůstávají nedořešeny, např. omezený jízdní dosah a vysoké náklady. TMC nicméně vnímá hybridní vozy s možností dobíjení přímo z el.sítě jako slibnou technologii, kdy elektřina může automobilům sloužit jako životaschopný zdroj energie, a bude se zasazovat o další vývoj těchto vozů představujících klíčovou technologii v oblasti ochrany životního prostředí.
TMC se chystá zahájit testy osmi vozů TOYOTA Plug-in HV na veřejných komunikacích v Japonsku, kde ověří jejich akční rádius s čistě elektrickým pohonem a optimální kapacitu akumulátorů pro tyto vozy. Mezitím poskytne vládním organizacím údaje pro nadefinování metodologie testování emisí a spotřeby paliva, se zvážením opatření TMC na podporu hybridních vozů dobíjených z el. sítě a využití elektřiny k jejich pohonu. Společnost rovněž plánuje provést testy vozů TOYOTA Plug-in HV na veřejných komunikacích ve Spojených státech a Evropě.
Hlavní technické parametry: Toyota Plug-in HV
Vůz |
Označení |
TOYOTA Plug-in HV |
Délka/šířka/výška |
4 445 / 1 725 / 1 490 mm |
|
Hmotnost |
1 360 kg |
|
Počet míst |
5 osob |
|
Parametry pro režim elektrického pohonu |
Dojezdová vzdálenost |
13 km v japonském testovacím cyklu 10-15 |
Nejvyšší rychlost vozidla |
100 km/h |
|
Motor |
Zdvihový objem |
1 496 ccm |
Nejvyšší výkon |
56 kW (76 k) / 5 000 ot./min. |
|
Nejvyšší točivý moment |
110 N.m / 4 000 ot./min. |
|
Motor |
Typ |
Synchronní motor AC |
Nejvyšší výkon |
50 kW (68 k) / 1 200 až 1 540 ot./min. |
|
Nejvyšší točivý moment |
400 N.m / 0 až 1 200 ot./min. |
|
Sekundární akumulátor |
Typ |
Nikl-metal-hydrid |
Kapacita |
13 Ah (6,5 Ah x 2) |
|
Jmenovité napětí |
202 V |
|
Systém celkem |
Nejvyšší výkon* |
100 kW (136 k) |
Napětí |
202 až 500 V |
|
Dobíjení akumulátorů |
Zdroj |
Elektrická síť v domácnosti |
Nabíjecí doba |
1 až 1,5 h (200 V), 3 až 4 h (100 V) |
*Na základě výpočtů TMC; výkon dosažitelný systémem pohonu s využitím spalovacího motoru i elektromotoru (výkon elektromotoru závisí na stavu nabití akumulátorů)
Toyota Motor Czech