Toyota včera oznámila, že vyvinula vůz s hybridním pohonem umožňující dobíjení přímo z elektrické sítě a stává se tak prvním výrobcem, který drží osvědčení k používání takového vozu na veřejných komunikacích v Japonsku.
Automobil značky TOYOTA Plug-in HV – s povolením k jízdě na veřejných komunikacích od japonského Ministerstva zemědělství, infrastruktury a dopravy – používá (podobně jako dříve vyvinuté hybridní vozy Toyota) benzínový spalovací motor v kombinaci s elektromotorem. Díky vyšší kapacitě akumulátorů má však tento vůz delší jízdní dosah při jízdě pouze s elektromotorem a dobíjení akumulátorů bylo navíc upraveno tak, aby uživatel mohl vůz dobíjet přímo z elektrického zdroje v domácnosti. Takto vylepšený vůz může efektivněji fungovat v čistě elektrickém režimu bez použití spalovacího motoru, například při krátkých jízdách po městě. Výsledné zlepšení účinnosti znamená méně emisí CO2 a nižší spotřebu fosilních paliv, a tak i nižší míru znečištění ovzduší. Dobíjení akumulátorů na noční el. proud také znamená nižší provozní náklady, což pro uživatele znamená další finanční výhodu.
Některé otázky v oblasti vývoje vozů s čistě elektrickým pohonem zůstávají nedořešeny, např. omezený jízdní dosah a vysoké náklady. TMC nicméně vnímá hybridní vozy s možností dobíjení přímo z el.sítě jako slibnou technologii, kdy elektřina může automobilům sloužit jako životaschopný zdroj energie, a bude se zasazovat o další vývoj těchto vozů představujících klíčovou technologii v oblasti ochrany životního prostředí.
TMC se chystá zahájit testy osmi vozů TOYOTA Plug-in HV na veřejných komunikacích v Japonsku, kde ověří jejich akční rádius s čistě elektrickým pohonem a optimální kapacitu akumulátorů pro tyto vozy. Mezitím poskytne vládním organizacím údaje pro nadefinování metodologie testování emisí a spotřeby paliva, se zvážením opatření TMC na podporu hybridních vozů dobíjených z el. sítě a využití elektřiny k jejich pohonu. Společnost rovněž plánuje provést testy vozů TOYOTA Plug-in HV na veřejných komunikacích ve Spojených státech a Evropě.
Hlavní technické parametry: Toyota Plug-in HV
Vůz
Označení
TOYOTA Plug-in HV
Délka/šířka/výška
4 445 / 1 725 / 1 490 mm
Hmotnost
1 360 kg
Počet míst
5 osob
Parametry pro režim elektrického pohonu
Dojezdová vzdálenost
13 km v japonském testovacím cyklu 10-15
Nejvyšší rychlost vozidla
100 km/h
Motor
Zdvihový objem
1 496 ccm
Nejvyšší výkon
56 kW (76 k) / 5 000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment
110 N.m / 4 000 ot./min.
Motor
Typ
Synchronní motor AC
Nejvyšší výkon
50 kW (68 k) / 1 200 až 1 540 ot./min.
Nejvyšší točivý moment
400 N.m / 0 až 1 200 ot./min.
Sekundární akumulátor
Typ
Nikl-metal-hydrid
Kapacita
13 Ah (6,5 Ah x 2)
Jmenovité napětí
202 V
Systém celkem
Nejvyšší výkon*
100 kW (136 k)
Napětí
202 až 500 V
Dobíjení akumulátorů
Zdroj
Elektrická síť v domácnosti
Nabíjecí doba
1 až 1,5 h (200 V), 3 až 4 h (100 V)
*Na základě výpočtů TMC; výkon dosažitelný systémem pohonu s využitím spalovacího motoru i elektromotoru (výkon elektromotoru závisí na stavu nabití akumulátorů)
Toyota Motor Czech
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.