Jeden z největších obhájců bodového systému končí na svém křesle. Co bude jeho nedobrovolný odchod znamenat pro policii a využití celého bodového systému v praxi?
Jednání o odchodu Zdeňka Bambase, dlouholetého ředitele dopravní policie, potvrdil portálu novinky.cz náměstek policejního prezidia. Dopravní policii vede od konce roku 1993 a u policie slouží šestnáctým rokem. Důvodem pro vypsání výběrového řízení na tento post má být to, že je třeba provést reformu policie a to s novými tvářemi.
Je však možné, že za tím stojí i velmi nepříznivý trend nehodovosti. Ačkoliv si od nového bodového systému policisté i zákonodárci slibovali mnoho, po několika měsících „pomalého šoku“ se zatím celý rok 2007 drží jako statistická výchylka vývoje minulých let a s klidem překonává ve většině srovnatelných měřeních, tedy počet mrtvých a lehce zraněných, rok loňský i předloňský. Pouze těžce zraněných je o něco méně. Počet nehod a hmotné škody podle ministerských statistik srovnávat nemůžeme, protože se velmi významně zvedla částka nutná k hlášení škody v případě nezranění účastníků nehody, z dvaceti na padesát tisíc korun. Podle statistik pojišťoven však ani tato bilance není zrovna příznivá.
Zatímco v předchozích letech statistiky úmrtnosti a zranění uspokojivě klesaly, letošní trend se obrátil. Bodový systém vnesl do řízení to nejnebezpečnější – nerovnost a neplynulost. Část řidičů začala jezdit pomaleji a část ne. Právě z toho, dle názoru některých odborníků i mne samého, vzniká nejvíce nebezpečných situací.
Co z toho tedy plyne a co bude největším úkolem nového ředitele dopravní policie? Bude muset především odstranit onu nebezpečnost rozdílných rychlostí. Řidiči se budou muset naučit respektovat rychlost toho druhého a policisté se budou muset naučit, respektive je to bude muset někdo naučit, posuzovat nebezpečnost jednotlivých přečinů. Stojím si za tím, že šedesátka na městské výpadovce v době minimálního provozu prostě není nebezpečný skutek. Zato předjíždění v nepřehledných místech, předjíždění zprava, závodění na silnicích, nedávání přednosti v jízdě a podobné, opravdu nebezpečné přečiny, které vídáme na silnicích běžně, zůstávají nepotrestány.
Tohle bude úkol nového prezidenta, úkol, se kterým si jeho předchůdce, Zdeněk Bambas, nedokázal za celých 13 let poradit. Jedině tak se možná podaří vymýtit ze silnic ty, kteří jsou nebezpeční, nikoliv ty, kteří zkrátka moc jezdí a tím pádem mají větší šanci na to, že je někdo chytne třeba za prošlé náplasti v lékárničce.
zdroj: novinky.cz
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?