Nové normy nutí výrobce čím dál víc myslet na to, kolik jejich produkty spotřebují benzínu či nafty a úměrně tomu i kolik vypustí emisí. Volkswagen se do toho pouští ve velkém.
V koncernu Volkswagen už nějakou dobu probíhá velká obměna motorů. Dvoulitry zmizely a místo nich přišel 1,8, ovšem s turbem a mírně vyšším výkonem. Je vidět, že totéž začíná postihovat i další objemové kategorie. Teď jsou na řadě „jednašestky“. Jejich vymírání má na svědomí nový živočišný druh – 1,4 TFSI a TSI.
1,4 TSI a TFSI, to je motor, který bychom si určitě měli pamatovat. V mnoha různých výkonových verzích a variacích bude montován do většiny vozů koncernu Volkswagen podobně, jako konstrukčně letitý 1,9 TDI. Podle označení je však půjde jen těžko rozlišit, červená písmenka v názvu už asi neletí.
1,4, tentokráte tedy TFSI, se usídlila i pod kapotou Audi A3. Má za úkol vytlačit z nabídky základní 1,6 75 kW (102 koní) a řekl bych, že dlouho se neohřeje ani 1,6 FSI s výkonem 85 kW (115 koní). Proč? 1,4 TFSI je zkrátka lepší. Alespoň v měřitelných parametrech.
Zatímco přeplňovaná 1,4 dosahuje výkonu 92 kW (125 koní), čímž předčí oba objemově větší konkurenty z vlastní stáje, má točivý moment 200 Nm (148; 155 Nm u 1,6 a 1,6 FSI) a na stovku zrychlí z klidu už za 9,6 sekundy (11,9 s; 10,9 s), spotřebu má o kapku nižší. Přesněji je to 6,5 litru na sto ujetých kilometrů, čímž opět poráží 1,6 s 7,1 litru i 1,6 FSI s 6,6 litru.
Zkrátka turba a fenomén jménem downsizing vládnou dnešnímu trhu a nabízet malé a nepřeplňované agregáty, to přestává být v módě. Jsem zvědav kdy se u nás objeví 1,0 TFSI, který se již delší dobu úspěšně prodává v Jižní Americe. Pro zajímavost, jedná se o malý, přeplňovaný čtyřválec s výkonem 50-112 koní, který se montuje do Volkswagenu Gol (ne, není to překlep).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.