Nové normy nutí výrobce čím dál víc myslet na to, kolik jejich produkty spotřebují benzínu či nafty a úměrně tomu i kolik vypustí emisí. Volkswagen se do toho pouští ve velkém.
V koncernu Volkswagen už nějakou dobu probíhá velká obměna motorů. Dvoulitry zmizely a místo nich přišel 1,8, ovšem s turbem a mírně vyšším výkonem. Je vidět, že totéž začíná postihovat i další objemové kategorie. Teď jsou na řadě „jednašestky“. Jejich vymírání má na svědomí nový živočišný druh – 1,4 TFSI a TSI.
1,4 TSI a TFSI, to je motor, který bychom si určitě měli pamatovat. V mnoha různých výkonových verzích a variacích bude montován do většiny vozů koncernu Volkswagen podobně, jako konstrukčně letitý 1,9 TDI. Podle označení je však půjde jen těžko rozlišit, červená písmenka v názvu už asi neletí.
1,4, tentokráte tedy TFSI, se usídlila i pod kapotou Audi A3. Má za úkol vytlačit z nabídky základní 1,6 75 kW (102 koní) a řekl bych, že dlouho se neohřeje ani 1,6 FSI s výkonem 85 kW (115 koní). Proč? 1,4 TFSI je zkrátka lepší. Alespoň v měřitelných parametrech.
Zatímco přeplňovaná 1,4 dosahuje výkonu 92 kW (125 koní), čímž předčí oba objemově větší konkurenty z vlastní stáje, má točivý moment 200 Nm (148; 155 Nm u 1,6 a 1,6 FSI) a na stovku zrychlí z klidu už za 9,6 sekundy (11,9 s; 10,9 s), spotřebu má o kapku nižší. Přesněji je to 6,5 litru na sto ujetých kilometrů, čímž opět poráží 1,6 s 7,1 litru i 1,6 FSI s 6,6 litru.
Zkrátka turba a fenomén jménem downsizing vládnou dnešnímu trhu a nabízet malé a nepřeplňované agregáty, to přestává být v módě. Jsem zvědav kdy se u nás objeví 1,0 TFSI, který se již delší dobu úspěšně prodává v Jižní Americe. Pro zajímavost, jedná se o malý, přeplňovaný čtyřválec s výkonem 50-112 koní, který se montuje do Volkswagenu Gol (ne, není to překlep).
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?