Před několika dny byla zveřejněna nová statistika společnosti Roadtodata, která sleduje pochyb cen nových aut. Ta poslední je zajímavá i pro nás, přinesla totiž zajímavou novinku.
Auto není pro běžného smrtelníka úplně nejlevnější záležitostí. Lze však sehnat levněji i dráže, než nám automobilky v konkrétní zemi nabízejí.
Z laciného kraje jsou ve Švýcarsku. Právě zde se ceny aut drží nejníže, na 87 procentech průměru celé Evropy. Pod průměrem jsou také například v Řecku, Itálii, Polsku Francii a také těsně v Německu. Tito se pohybují v rozmezí 92-99%.
Naše situace je lehounce nadprůměrná. Ceny se pohybují na 101 % průměru, na stejné hodnotě jako Velká Británie a Maďarsko. O 3 % výše je Rakousko. Dále však ceny stoupají strmě vzhůru – Portugalsko 126 %, Norsko 160 % až na Dánsko, které je v této oblasti rekordmanem. S průměrem 193 % tam tak mají auta téměř dvojnásobnou cenu, než u nás. Důvodem jsou velmi vysoké daně.
Co se meziročního pohybu cen týče, tak průměr Evropy povyskočil o 1,2 %, ten náš, národní však jen o 0,2 %. Nejvíce ceny vzrostly v Maďarsku, o 5,5 %, a nejvíce klesly v Itálii a to o téměř dvě procenta.
Zajímavý je i pohyb nákupu vozidel, když evropský průměr spadl o 0,3 %, tedy téměř zanedbatelně, ale na jednotlivých trzích byly pohyby větší a to až desetiprocentní. Právě přírůstek 9,6 % zaznamenala Belgie, naopak o 9,4 % se prodeje propadly v Maďarsku. Podobně byl zaznamenán i propad u nás a to o 2,9 %. Tato data jsou však, na rozdíl od dat o pohybech cen, lehce neaktuální, jsou totiž půl roku stará. Za první pololetí byl v ČR zaznamenán oproti minulému roku nárůst počtu prodaných vozů o 6 %
Statistika jednotlivých tříd
ceny - ČR ceny - EU prodeje - ČR prodeje - EU Mini vozy -5.5% -1.8% +10.8% +11.7% Malé vozy +0.1% +0.9% -4.4% +1.7% Nižší střední třída +2.3% +1.2% +2.5% -5.3% Střední třída -0.2% +1.7% -13.7% -0.3% Vyšší střední třída -2% +1% -6.7% -2.7% Vyšší třída -1.3% +1.9% -7.7% -0.9% Luxusní vozy -3.6% -1.1% +24.4% +9%
Statistika pohonu ceny - ČR ceny - EU prodeje - ČR prodeje - EU Benzín +0.5% +1.2% -4.5% -4% Diesel -0.2% +1.1% -1.6% +2.5%
Statistika druhů karoserií ceny - ČR ceny - EU prodeje - ČR prodeje - EU Hatchback +0.4% +0.8% +4.2% -1.0% Sedan -1.0% +1.3% -10.1% -6.9% Kombi +0.3% +1.4% -67.5% +4.9% MPV +0.4% +1.4% +17.3% -1.6% SUV -0.3% +2.1% +19.0% +8.5%
V poslední statistice je velmi zajímavý propad prodejů kombíku v ČR.
zdroj: Roadtodata
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.