Honda chystá vůz s pohonem palivovými články

FCX
FCX, foto: Honda Motor
Jan Fiala 17. července 2007 08:10
Sdílej:

Vozidlo Honda FCX Concept s palivovými články nové generace se poprvé představilo při jízdách na Evropském kontinentu na švédském Gotland Ringu. Vůz je vyniká vysokou energetickou účinností kolem 60 procent,

což je přibližně trojnásobek účinnosti vozu s benzínovým motorem, dvojnásobek účinnosti hybridního vozu a o 10 procent vyšší, než současný vůz Honda FCX.

GOTLAND, Švédsko, 25. června 2007 – Vozidlo Honda FCX Concept s palivovými články nové generace se poprvé představilo při jízdách na Evropském kontinentu na švédském Gotland Ringu. Vůz je vyniká vysokou energetickou účinností kolem 60 procent, což je přibližně trojnásobek účinnosti vozu s benzínovým motorem, dvojnásobek účinnosti hybridního vozu a o 10 procent vyšší, než současný vůz Honda FCX.

Honda FCX Concept je klíčovým mezníkem vývoje technologie palivových článků a bude základem pro úplně nový vůz s touto technologií, který společnost Honda připravuje pro sériovou produkci. První omezené dodávky tohoto nového vozu začnou podle plánu v roce 2008 v Japonsku a v USA. Jejich cílem bude přinést zcela nový rozměr a pocit z jízdy šetrné vůči životnímu prostředí, který u vozů s benzínovým pohonem nenajdeme.

Ke splnění cílů společnosti Honda dosáhnout významného přínosu po ekologické i jízdní stránce je model FCX Concept vybavena platformou palivového článku V Flow. V dřívějších soustavách palivových článků vodík a voda vzniklá při generování elektřiny proudily vodorovným směrem, nový vůz se vyznačuje koncepcí se svislým prouděním. To umožňuje, aby při vypouštění vznikající vody napomáhala gravitace; výsledkem je významné zlepšení odvodu vzniklé vody, který je klíčový pro vysoce účinnost palivového sloupce a tím dosažení vyššího výkonu z rozměrově menšího systému.

Tato nová soustava palivových článků je o 20 procent menší a o 30 procent lehčí než současné systémy Honda FCX, přesto má však výkon vyšší o 14 kW. Hnací motor byl pro kompaktnější provedení umístěn koaxiálně dohromady s převodovkou při zvýšení výkonu o 15 kW. Celkově je pohonná jednotka asi o 180 kg lehčí než u současného FCX a to při objemu menším asi o 40 procent. Platforma palivových článků V Flow konstruktérům také umožnila vytvořit elegantní nízký profil vozu, kterého by bylo jen stěží možné dosáhnout ve voze s konvenčními palivovými články. Výsledkem je zlepšená energetická účinnost a výkon spolu s prostornějším interiérem.

Významně bylo i zlepšeno startování při nízkých teplotách, které je nyní možné i při teplotách -30 ;C, což je o 10°C méně než u současných modelů FCX.

Jako pomocný zdroje energie používá Honda FCX Concept kompaktní vysoce účinnou lithium-iontovou baterii přispívající ke zvýšenému výkonu a kompaktnější pohonné soustavě. Tato zlepšení účinnosti hlavních komponent pohonné soustavy vozu zajišťují jízdní dosah přibližně o 30 procent delší než u současné generace FCX.

Pohodlná a rozměrná kabina s futuristickým designem také obsahuje čalounění a obložení dveří z bio tkaniny Honda. Tento materiál na rostlinné bázi nabízí vynikající trvanlivost a odolnost vůči poškození slunečním zářením. Poznámky: • Švédský ostrov Gotland je oblast s mimořádnými přírodními krásami a jako takový má Ekologickou správu pracující na její ochraně. Po celém ostrově jsou rovněž rozesety větrné elektrárny vyrábějící elektrickou energii, která se pak dodává do hlavní energetické sítě. Tyto ekologické faktory předurčují ostrov Gotland jako ideálním místo pro první jízdy vozu s palivovými články, jehož jedinými emisemi je pouze voda. • Platforma palivových článků V Flow se skládá z kompaktní vysoce účinné soustavy článků uspořádaných v pokrokovém rozmístění ve středovém tunelu.

Srovnání koncepce palivových článků:

    Uspořádání nové soustavy                Předchozí uspořádání soustavy     (vodík a voda proudí svisle)               (vodík a voda proudí vodorovně) Technické údaje konceptu FCX: Počet cestujících:           4 Max. výkon:                    95kW (129k) Toč. moment:                 256 Nm Typ motoru:                    střídavý synchronní motor Honda Typ palivových článků:     PEFC (palivový článek s polymerní membránou, výr. Honda) Výkon palivových článků: 100kW Typ paliva:                      stlačený vodík Kapacita palivové nádrže: 171 litrů Typ palivové nádrže:         Vysokotlaká vodíková nádrž (35 MPa) Rozměry vozu (d x š x v): 4760 x 1865 x 1445 mm Ma. rychlost:                   160 km/h Typ baterie:                     Lithium-iontová Dojezd:                           570 km

Zdroj: Honda Motor Co., Ltd.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.