Vozidlo Honda FCX Concept s palivovými články nové generace se poprvé představilo při jízdách na Evropském kontinentu na švédském Gotland Ringu. Vůz je vyniká vysokou energetickou účinností kolem 60 procent,
což je přibližně trojnásobek účinnosti vozu s benzínovým motorem, dvojnásobek účinnosti hybridního vozu a o 10 procent vyšší, než současný vůz Honda FCX.
GOTLAND, Švédsko, 25. června 2007 – Vozidlo Honda FCX Concept s palivovými články nové generace se poprvé představilo při jízdách na Evropském kontinentu na švédském Gotland Ringu. Vůz je vyniká vysokou energetickou účinností kolem 60 procent, což je přibližně trojnásobek účinnosti vozu s benzínovým motorem, dvojnásobek účinnosti hybridního vozu a o 10 procent vyšší, než současný vůz Honda FCX.
Honda FCX Concept je klíčovým mezníkem vývoje technologie palivových článků a bude základem pro úplně nový vůz s touto technologií, který společnost Honda připravuje pro sériovou produkci. První omezené dodávky tohoto nového vozu začnou podle plánu v roce 2008 v Japonsku a v USA. Jejich cílem bude přinést zcela nový rozměr a pocit z jízdy šetrné vůči životnímu prostředí, který u vozů s benzínovým pohonem nenajdeme.
Ke splnění cílů společnosti Honda dosáhnout významného přínosu po ekologické i jízdní stránce je model FCX Concept vybavena platformou palivového článku V Flow. V dřívějších soustavách palivových článků vodík a voda vzniklá při generování elektřiny proudily vodorovným směrem, nový vůz se vyznačuje koncepcí se svislým prouděním. To umožňuje, aby při vypouštění vznikající vody napomáhala gravitace; výsledkem je významné zlepšení odvodu vzniklé vody, který je klíčový pro vysoce účinnost palivového sloupce a tím dosažení vyššího výkonu z rozměrově menšího systému.
Tato nová soustava palivových článků je o 20 procent menší a o 30 procent lehčí než současné systémy Honda FCX, přesto má však výkon vyšší o 14 kW. Hnací motor byl pro kompaktnější provedení umístěn koaxiálně dohromady s převodovkou při zvýšení výkonu o 15 kW. Celkově je pohonná jednotka asi o 180 kg lehčí než u současného FCX a to při objemu menším asi o 40 procent. Platforma palivových článků V Flow konstruktérům také umožnila vytvořit elegantní nízký profil vozu, kterého by bylo jen stěží možné dosáhnout ve voze s konvenčními palivovými články. Výsledkem je zlepšená energetická účinnost a výkon spolu s prostornějším interiérem.
Významně bylo i zlepšeno startování při nízkých teplotách, které je nyní možné i při teplotách -30 ;C, což je o 10°C méně než u současných modelů FCX.
Jako pomocný zdroje energie používá Honda FCX Concept kompaktní vysoce účinnou lithium-iontovou baterii přispívající ke zvýšenému výkonu a kompaktnější pohonné soustavě. Tato zlepšení účinnosti hlavních komponent pohonné soustavy vozu zajišťují jízdní dosah přibližně o 30 procent delší než u současné generace FCX.
Pohodlná a rozměrná kabina s futuristickým designem také obsahuje čalounění a obložení dveří z bio tkaniny Honda. Tento materiál na rostlinné bázi nabízí vynikající trvanlivost a odolnost vůči poškození slunečním zářením. Poznámky: • Švédský ostrov Gotland je oblast s mimořádnými přírodními krásami a jako takový má Ekologickou správu pracující na její ochraně. Po celém ostrově jsou rovněž rozesety větrné elektrárny vyrábějící elektrickou energii, která se pak dodává do hlavní energetické sítě. Tyto ekologické faktory předurčují ostrov Gotland jako ideálním místo pro první jízdy vozu s palivovými články, jehož jedinými emisemi je pouze voda. • Platforma palivových článků V Flow se skládá z kompaktní vysoce účinné soustavy článků uspořádaných v pokrokovém rozmístění ve středovém tunelu.
Srovnání koncepce palivových článků:
Uspořádání nové soustavy Předchozí uspořádání soustavy (vodík a voda proudí svisle) (vodík a voda proudí vodorovně) Technické údaje konceptu FCX: Počet cestujících: 4 Max. výkon: 95kW (129k) Toč. moment: 256 Nm Typ motoru: střídavý synchronní motor Honda Typ palivových článků: PEFC (palivový článek s polymerní membránou, výr. Honda) Výkon palivových článků: 100kW Typ paliva: stlačený vodík Kapacita palivové nádrže: 171 litrů Typ palivové nádrže: Vysokotlaká vodíková nádrž (35 MPa) Rozměry vozu (d x š x v): 4760 x 1865 x 1445 mm Ma. rychlost: 160 km/h Typ baterie: Lithium-iontová Dojezd: 570 km
Zdroj: Honda Motor Co., Ltd.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.