V uplynulých dvou dnech projela Českou republikou velice zajímavá výprava. Jmenuje se Solartaxi a naši zemi křižovala velice zajímavým strojem. Pojďme se na ně trochu podívat.
Solartaxi má velice smělý plán. V příštích 15 měsících hodlá projet 50 zemí světa na pěti kontinentech a urazit při tom 50 000 kilometrů. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, pokud by nešlo o vozidlo, které je poháněno výhradně sluneční energií.
Známý propagátor obnovitelných zdrojů energie, Louis Palmer, se rozhodl právě pro tento druh zviditelnění. Vůz je napájen solárními články a to z 50% těmi, které jsou umístěny přímo na voze, resp. na 5 metrů dlouhém a velmi lehkém přívěsu za vozem a ze zbývajících 50% těmi, které jsou umístěny ve Švýcarsku a dodají do sítě tolik energie, kolik se spotřebuje na nabití NiCd baterií umístěných ve voze.
Jinak řečeno, solární panely z 50% nepohánějí auto přímo, ale pouze nahrazují energii, která byla vytvořena jinak a která se spotřebovala na nabití vozu. Denní akční rádius nepřesáhne 350 km. Kvůli k měnšímu tření je Solartaxi pouze tříkolka a dokáže jet rychlostí až 90 km/h
Právě ve dnech 11 a 12 července jsme mohli zaznamenat Palmera při průjezdu Českou republikou. Nejprve se ve středu 11. zastavil v Praze, kde ve spolupráci s fakultou elektrotechnickou ČVUT provedl multimediální prezentaci svého projektu.
Podobně vypadal i program pro další den, kdy byla první zastávka naplánována v Jihlavě a druhá v Brně.
A proč solartaxi? Vůz je dvoumístný. Na jednom místě sedí Pamler a to druhé? To je k dispozici zájemcům na zastávkách při své pouti. V luxusním koženém křesle se tak může usadit a chvíli i svézt každý.
Solartaxi na svoji cestu vyrazilo ze švýcarského Lucernu třetího července, takže naše hranice protnul zatím na začátku své trasy. Do cíle mu zbývá ještě mnoho kilometrů a my mu přejeme, aby byly všechny šťastné, bezproblémové a především bez nehod. Další země, které Palmer navštíví jsou Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Rumunsko a Turecko.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.