V uplynulých dvou dnech projela Českou republikou velice zajímavá výprava. Jmenuje se Solartaxi a naši zemi křižovala velice zajímavým strojem. Pojďme se na ně trochu podívat.
Solartaxi má velice smělý plán. V příštích 15 měsících hodlá projet 50 zemí světa na pěti kontinentech a urazit při tom 50 000 kilometrů. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, pokud by nešlo o vozidlo, které je poháněno výhradně sluneční energií.
Známý propagátor obnovitelných zdrojů energie, Louis Palmer, se rozhodl právě pro tento druh zviditelnění. Vůz je napájen solárními články a to z 50% těmi, které jsou umístěny přímo na voze, resp. na 5 metrů dlouhém a velmi lehkém přívěsu za vozem a ze zbývajících 50% těmi, které jsou umístěny ve Švýcarsku a dodají do sítě tolik energie, kolik se spotřebuje na nabití NiCd baterií umístěných ve voze.
Jinak řečeno, solární panely z 50% nepohánějí auto přímo, ale pouze nahrazují energii, která byla vytvořena jinak a která se spotřebovala na nabití vozu. Denní akční rádius nepřesáhne 350 km. Kvůli k měnšímu tření je Solartaxi pouze tříkolka a dokáže jet rychlostí až 90 km/h
Právě ve dnech 11 a 12 července jsme mohli zaznamenat Palmera při průjezdu Českou republikou. Nejprve se ve středu 11. zastavil v Praze, kde ve spolupráci s fakultou elektrotechnickou ČVUT provedl multimediální prezentaci svého projektu.
Podobně vypadal i program pro další den, kdy byla první zastávka naplánována v Jihlavě a druhá v Brně.
A proč solartaxi? Vůz je dvoumístný. Na jednom místě sedí Pamler a to druhé? To je k dispozici zájemcům na zastávkách při své pouti. V luxusním koženém křesle se tak může usadit a chvíli i svézt každý.
Solartaxi na svoji cestu vyrazilo ze švýcarského Lucernu třetího července, takže naše hranice protnul zatím na začátku své trasy. Do cíle mu zbývá ještě mnoho kilometrů a my mu přejeme, aby byly všechny šťastné, bezproblémové a především bez nehod. Další země, které Palmer navštíví jsou Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Rumunsko a Turecko.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.