Mitsubishi Lancer evo - něco z techniky

Sandero
Sandero, foto: Mitsubishi Motors
Marek Litzman 11. července 2007 08:47
Sdílej:

Nová generace Mitsubishi Lanceru již klepe na dveře a je jasné, že přijde i verze Evolution. Mitsubushi uvolnilo některé informace o technologiích, které bude používat.

S-AWC

S-AWC je systém pohonu všech kol, samotná zkratka znamená Super all wheel control. Díky použití čtyř systémů, které si vyjmenujeme později, je možné ovládat přenos točivého momentu i brzdného účinku do každého jednotlivého kola zvlášť.

ACD, aktivní středový diferenciál, je vybaven elektronicky kontrolovanou hydraulickou vícetalířovou spojkou, díky které rozděluje diferenciál přesně tolik točivého momentku mezi přední a zadní nápravu, kolik je právě potřeba. Je tak dosaženo ideálního kompromisu mezi přenosem točivého momentu na silnici a reakcí na povely volantem.

AYC, aktivní kontrola zatáčení, je systém, díky kterému se přední diferenciál chová podobně jako samosvor. AYC omezuje svornost diferenciálu, čímž zlepšuje trakci předních kol.

ASC, aktivní stabilizační systém, je komponenta, která je schopna zlepšovat trakci za pomoci využívání jednotlivých brzd a regulace výkonu motoru. Díky tomu je možno dosáhnout vyšší trakce především na površích, kde kola jinak prokluzují. Navíc je schopna potlačit vznikající smyk například při nouzových výhybných manévrech.

Sport ABS, tedy spotrovní protiblokovací systém, je snad notoricky známý. Dokáže předejít smyku tím, že nenechá zablokovat kola při velmi silném brzdění či brzdění na kluzkých površích. V evu dostane sportovní nastavení tak, jak se sluší a patří.

Pohon dokáže pracovat ve třech režimech nastavení, asfalt, šotolina a sníh. Zvolením správného režimu tak řidič umožní autu poskytnout mu ty nejlepší řidičské zážitky.

SST

SST je nově vyvinutou dvouspojkovou robotizovanou převodovkou, je to obdoba známé DSG od Volkswagenu. Má šest stupňů, které leží na dvou hřídelích, na jedné jsou liché převody a na druhé sudé. Každá hřídel má svoji spojku. Díky tomu, že při řazení se pouze jedna spojka rozepne a druhá sepne, je řazení velmi rychlé a hladké. Také redukuje ztráty na převodovém ústrojí, což se kladně odráží jek v jízdních výkonech, tak i spotřebě.

K dispozici budou tři režimy, běžný, řadící s ohledem na komfort, sport, který umožňuje brzdění motorem a především zrychluje reakce převodovky, zatímco režim s-sport zrychluje řazení na úplné minimum a navíc nechává motor ve vyšších otáčkách.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.