Král je mrtev, ať žije král, tímto heslem se řídí snad každá automobilka při propagaci svého nového modelu. V Subaru však král klikatic a zatáček, Impreza druhý, před svou smrtí ještě neřekl poslední slovo a dává ze sebe ve spolupráci s Prodrive to nejlepší.
Nedávno jsme psali o Sport paketu pro novou generaci Imprezy a přesto se dnes v článku ještě vracím k té staré. Jak je to možné? Než přijde nová generace i na evropské trhy, bude se stále prodávat současná, druhá generace. A s tou se nyní řidiči v Británii loučí edicí GB270. Vlastnit jeden z vozů této edice nebude úplně nejjednodušší. Bude totiž vyrobeno přesně 400 Imprez, z toho 300 v karoserii sedanu a 100 kombíků. Zajímavá je nabídka barev. U sedanu máte na výběr z modré a u kombíku ze šedé. Toť vše, přesně podle kréda Henryho Forda: „zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu, pokud to bude černá“. Zatímco Ford to odůvodňoval tím, že černá nejrychleji zasychá a může tak produkovat vozy rychleji a levněji, u Subaru to bude mít jiný důvod. A jak vzniklo jméno GB270? Není to nic složitého, klíč je následující – GB odkazuje na Rally Velké Británie, tedy Rally GB. Právě zde získalo Subaru nejvíce vítězství. Číslice odkazuje na výkon tohoto kousku. Rovných 270 ořů (199 kW). Výkon je generován posíleným motorem z verze WRX, ze které ostatně vychází celý vůz. Motor je tedy o objemu 2,5 litru a je samozřejmě plochý. Díky zvýšenému výkonu zrychlí GB270 z 0 na sto za 5,3 sekundy a 160 pojedete za 13,9. To je oproti sérii (5,9; 14,4) slušné zlepšení. Zlepšení se však dočkáte i v zatáčkách a to díky modifikovanému podvozku a novým kolům z lehké slitiny. Bohužel, u nás se nedočkáme. Cena ve Velké Británii je však stanovena na 22 995 liber (asi 975 tisíc Kč) a to jak za sedan, tak i za kombi. Oproti standardnímu WRX tak zajemci připlatí o 2,8 tisíce liber (120 tisíc) Kč v případě sedanu a o 1,8 tisíce liber (75 tisíc Kč) v případě kombíku více, což není nijak závratný příplatek.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.