Spalujeme benzín, který zadírá motory?

Marek Litzman, 5. července 2007, 08:58 Google+

Rostlinný olej není pro benzínové agregáty tím pravým ořechovým. Jeho vlastnosti neodpovídají vlastnostem benzínu a i menší příměs je pro motor škodlivá. Tankujeme do našich vozů s benzínem i olej?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Common-rail

Common-rail | foto: Renault ČR

Sdílejte článek

Podle internetového magazínu idnes.cz v posledních týdnech nebývale vzrostl počet zadřených motorů. Obyčejně bývá hlavním důvodem zadření nízká hladina motorového oleje, jenže tentokrát se ukázala být závada jinde. V benzínu.

Trochu teorie. Spalujeme-li v motoru benzín, spaluje se téměř dokonale, tedy výchozími produkty jsou v ideálních případech H2O a CO2. Spálíme-li však příměs rostlinného oleje, dokonale se nespálí, zato po ni zůstanou zbytky, které jsou pryskyřičného charakteru. Tyto usazeniny takzvaně karbonizují motor a jeho stěny, přičemž velmi trpí pístní kroužky, které zajišťují těsnost ve pístu ve válci. Pokud je usazenin moc, kroužky nevydrží a spálí se.

Navíc trpí i motorový olej. Ten se zahušťuje a je čím dál viskóznější. Když je viskozita taková, že už olej není schopen promazávat motor, zadře se.

Podle Ústavu paliv a maziv není zjišťování, je-li v benzínu příměs rostlinného oleje, v povinnostech ústavu, neboť norma s takovou situací nepočítá.

Článek spekuluje i o tom, jak se mohl olej dostat do benzínu. Za vším prý může být nevyčištěná cisterna, která nejprve transportovala rostlinný olej, ale ihned poté a bez vyčištění v ni bylo přepraveno palivo. I po vypuštění zůstane na stěnách vrstva oleje, který se potom smísí s benzínem a problém je na světě.

Budeme jen doufat, že po zveřejnění tohoto případu si budou přepravci více dávat pozor.

Vytisknout

Diskuze: Spalujeme benzín, který zadírá motory?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

500

Welcome 500, pětistovka oficiálně představena

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud