Podle internetového magazínu idnes.cz v posledních týdnech nebývale vzrostl počet zadřených motorů. Obyčejně bývá hlavním důvodem zadření nízká hladina motorového oleje, jenže tentokrát se ukázala být závada jinde. V benzínu.
Trochu teorie. Spalujeme-li v motoru benzín, spaluje se téměř dokonale, tedy výchozími produkty jsou v ideálních případech H2O a CO2. Spálíme-li však příměs rostlinného oleje, dokonale se nespálí, zato po ni zůstanou zbytky, které jsou pryskyřičného charakteru. Tyto usazeniny takzvaně karbonizují motor a jeho stěny, přičemž velmi trpí pístní kroužky, které zajišťují těsnost ve pístu ve válci. Pokud je usazenin moc, kroužky nevydrží a spálí se.
Navíc trpí i motorový olej. Ten se zahušťuje a je čím dál viskóznější. Když je viskozita taková, že už olej není schopen promazávat motor, zadře se.
Podle Ústavu paliv a maziv není zjišťování, je-li v benzínu příměs rostlinného oleje, v povinnostech ústavu, neboť norma s takovou situací nepočítá.
Článek spekuluje i o tom, jak se mohl olej dostat do benzínu. Za vším prý může být nevyčištěná cisterna, která nejprve transportovala rostlinný olej, ale ihned poté a bez vyčištění v ni bylo přepraveno palivo. I po vypuštění zůstane na stěnách vrstva oleje, který se potom smísí s benzínem a problém je na světě.
Budeme jen doufat, že po zveřejnění tohoto případu si budou přepravci více dávat pozor.