Rostlinný olej není pro benzínové agregáty tím pravým ořechovým. Jeho vlastnosti neodpovídají vlastnostem benzínu a i menší příměs je pro motor škodlivá. Tankujeme do našich vozů s benzínem i olej?
Podle internetového magazínu idnes.cz v posledních týdnech nebývale vzrostl počet zadřených motorů. Obyčejně bývá hlavním důvodem zadření nízká hladina motorového oleje, jenže tentokrát se ukázala být závada jinde. V benzínu.
Trochu teorie. Spalujeme-li v motoru benzín, spaluje se téměř dokonale, tedy výchozími produkty jsou v ideálních případech H2O a CO2. Spálíme-li však příměs rostlinného oleje, dokonale se nespálí, zato po ni zůstanou zbytky, které jsou pryskyřičného charakteru. Tyto usazeniny takzvaně karbonizují motor a jeho stěny, přičemž velmi trpí pístní kroužky, které zajišťují těsnost ve pístu ve válci. Pokud je usazenin moc, kroužky nevydrží a spálí se.
Navíc trpí i motorový olej. Ten se zahušťuje a je čím dál viskóznější. Když je viskozita taková, že už olej není schopen promazávat motor, zadře se.
Podle Ústavu paliv a maziv není zjišťování, je-li v benzínu příměs rostlinného oleje, v povinnostech ústavu, neboť norma s takovou situací nepočítá.
Článek spekuluje i o tom, jak se mohl olej dostat do benzínu. Za vším prý může být nevyčištěná cisterna, která nejprve transportovala rostlinný olej, ale ihned poté a bez vyčištění v ni bylo přepraveno palivo. I po vypuštění zůstane na stěnách vrstva oleje, který se potom smísí s benzínem a problém je na světě.
Budeme jen doufat, že po zveřejnění tohoto případu si budou přepravci více dávat pozor.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.