Magna Steyr Mila, střecha čtyřikrát jinak

MILA
MILA, foto: Magna Steyr
Pavel Stavebník 4. června 2007 15:46
Sdílej:

Na ženevském autosalonu představila rakouská společnost MAGNA STEYR svůj osobitý systém střechy pro sportovní vozy, který umožňuje čtyři typy zastřešení v závislosti na povětrnostních podmínkách a náladě cestujících.

Automaticky skládaná střecha je dnes u skutečně sportovních roadsterů běžností, problémem systémů je výrazné zmenšení zavazadlového prostoru po chvíli trvající přestavbě v kabriolet. Na svém konceptu MILA představil MAGNA STEYR řešení, které umožňuje mít jak kupé, tak landaulet, roadster či copster. Kupé nemusí být představováno, všechny díly střechy chrání posádku před větrem i deštěm. Landaulet je název, který znají asi jen někteří naši předkové nebo milovníci veteránů. Označení vzniklo ještě v době kočárů tažených koňmi. V případě MILA je to tvar, kdy je střecha na svém místě a pouze zadní sklo je sklopeno, posádka je chráněna před větrem a sluncem, ale kontakt s okolím je proti kupé podstatně realističtější. Roadster je také znám a každý ví, že vůz s tímto označením má přední sklo a případně pouze ochranné rámy pro bezpečnost posádky při převrácení vozu. Prostor, který zabírá v takovém případě střecha v zavazadlovém prostoru, je podle Rakušanů redukován o 20% díky zachování B sloupků v původní poloze, ty ostatně také splňují ochrannou funkci při zmíněném převrácení. Copster je možná také poněkud méně známým termínem a více je používán za Atlantickým oceánem než v Evropě. V podstatě je vyjmuta a uložena pouze horní část střechy přímo nad hlavou posádky, zatímco zadní sklo zůstává ve své pozici. Veškeré ovládání spočívá ve stisku tlačítka a požadovaného módu úpravy vozu. Celá konstrukce spočívá na silných kloubech vetknutých do B sloupku a pohyb je zajišťován hydraulickým systémem. Až budoucnost ukáže, zda si najde systém od firmy MAGNA STEYR uplatnění a zda si patentovaný prvek koupí některá automobilka pro uplatnění ve svých modelech... Foto: Magna Steyr
Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.