Magna Steyr Mila, střecha čtyřikrát jinak

MILA
MILA, foto: Magna Steyr
Pavel Stavebník 4. června 2007 15:46
Sdílej:

Na ženevském autosalonu představila rakouská společnost MAGNA STEYR svůj osobitý systém střechy pro sportovní vozy, který umožňuje čtyři typy zastřešení v závislosti na povětrnostních podmínkách a náladě cestujících.

Automaticky skládaná střecha je dnes u skutečně sportovních roadsterů běžností, problémem systémů je výrazné zmenšení zavazadlového prostoru po chvíli trvající přestavbě v kabriolet. Na svém konceptu MILA představil MAGNA STEYR řešení, které umožňuje mít jak kupé, tak landaulet, roadster či copster. Kupé nemusí být představováno, všechny díly střechy chrání posádku před větrem i deštěm. Landaulet je název, který znají asi jen někteří naši předkové nebo milovníci veteránů. Označení vzniklo ještě v době kočárů tažených koňmi. V případě MILA je to tvar, kdy je střecha na svém místě a pouze zadní sklo je sklopeno, posádka je chráněna před větrem a sluncem, ale kontakt s okolím je proti kupé podstatně realističtější. Roadster je také znám a každý ví, že vůz s tímto označením má přední sklo a případně pouze ochranné rámy pro bezpečnost posádky při převrácení vozu. Prostor, který zabírá v takovém případě střecha v zavazadlovém prostoru, je podle Rakušanů redukován o 20% díky zachování B sloupků v původní poloze, ty ostatně také splňují ochrannou funkci při zmíněném převrácení. Copster je možná také poněkud méně známým termínem a více je používán za Atlantickým oceánem než v Evropě. V podstatě je vyjmuta a uložena pouze horní část střechy přímo nad hlavou posádky, zatímco zadní sklo zůstává ve své pozici. Veškeré ovládání spočívá ve stisku tlačítka a požadovaného módu úpravy vozu. Celá konstrukce spočívá na silných kloubech vetknutých do B sloupku a pohyb je zajišťován hydraulickým systémem. Až budoucnost ukáže, zda si najde systém od firmy MAGNA STEYR uplatnění a zda si patentovaný prvek koupí některá automobilka pro uplatnění ve svých modelech... Foto: Magna Steyr
Témata:
Stalo se