Městské vozítko s čistě elektrickým pohonem

1L
1L, foto: TH!NK
Jan Fiala 31. května 2007 06:25
Sdílej:

TH!NK city je zcela nové auto, jehož výroba začne na podzim letošního roku. Díky vylepšené nové technologii akumulátorů bylo možné proti předchůdci zdvojnásobit dojezd vozu TH!NK.

Také design byl poněkud vylepšen, a to jak návrháři v Norsku, odkud vůz pochází, tak také spolupracujícími zahraničními inženýry. V současné době se tedy pracuje na konečné přípravě výroby a první vozy, schválené pro provoz, by měly sjet z výrobního pásu na konci letošního roku.

Maximální rychlost Think City je 100km/h, což s rezervou vyhovuje provozní rychlosti, požadované ve městě nebo na většině okresních silnic. A přestože zůstává faktem, že na dálnici bude Think City spíše brzdou provozu a většina automobilů jej bude předjíždět, alespoň nehrozí riziko pokuty za příliš rychlou jízdu. V příměstském provozu ocení řidič svěží zrychlení Think City, díky kterému je jízda zábavou a kterému budou mít potíže stačit ostatní účastníci silničního provozu.

Think City vyžaduje od svého řidiče jen velmi málo schopností - v zásadě by ho měl umět ovládat každý, kdo zvládne telefonování mobilem. Pokud po nočním připojení k elektrické síti přijdete ráno k nabitému vozu, budete mít v zásobě dojezd až 180km - a to za pouhý zlomek ceny, kterou byste museli zaplatit za odpovídající množství benzinu či nafty. Think City je prostě vyroben tak, aby byl snadno řiditelný a ovladatelný.

Mechanici si při výrobě Think City jen zřídka musejí měnit overal. Vůz získává energii, potřebnou pro provoz, ze zabudovaných baterií, takže nevyžaduje výměny oleje a pravidelnou údržbu pohonného ústrojí. Celých 90% energie vozu Think City je přeměňováno na dopředný pohyb vozu. Ve srovnání s tím má tradiční spalovací motor ztráty až 70% - ty vznikají třením a tepelnými ztrátami. Takže, řečeno jinými slovy - Think City si pro dojezd na stejnou vzdálenost vystačí se třetinou energie, kterou pro totéž potřebuje vůz se spalovacím motorem.

Vůz má sloužit řidiči, nikoliv řidič vozu. Proto je Think City navržen tak, aby byl robustní, patřičně odolný a jen obtížně poškoditelný. Vůz nemá spojku, která by se mohla spálit. Nemá ani ventilátor chladiče, který se může zaseknout. Nemá výfukový systém, který může prorezivět. Nemá zapalovací svíčky ani indukční cívky, které se mohou poškodit. Elektromotor má jen málo pohybujících se částí (v zásadě jen rotor), takže je velice nenáročný na provoz i údržbu. Karoserie vozu je vyrobena z plastů, odpadá potřeba jejího lakování, a v případě jejího poškození na parkovišti není toto poškození díky probarvení plastů nijak zvlášť viditelné - jednodušší to snad už ani nemůže být.

Foto: Think

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.