TH!NK city je zcela nové auto, jehož výroba začne na podzim letošního roku. Díky vylepšené nové technologii akumulátorů bylo možné proti předchůdci zdvojnásobit dojezd vozu TH!NK.
Také design byl poněkud vylepšen, a to jak návrháři v Norsku, odkud vůz pochází, tak také spolupracujícími zahraničními inženýry. V současné době se tedy pracuje na konečné přípravě výroby a první vozy, schválené pro provoz, by měly sjet z výrobního pásu na konci letošního roku.
Maximální rychlost Think City je 100km/h, což s rezervou vyhovuje provozní rychlosti, požadované ve městě nebo na většině okresních silnic. A přestože zůstává faktem, že na dálnici bude Think City spíše brzdou provozu a většina automobilů jej bude předjíždět, alespoň nehrozí riziko pokuty za příliš rychlou jízdu. V příměstském provozu ocení řidič svěží zrychlení Think City, díky kterému je jízda zábavou a kterému budou mít potíže stačit ostatní účastníci silničního provozu.
Think City vyžaduje od svého řidiče jen velmi málo schopností - v zásadě by ho měl umět ovládat každý, kdo zvládne telefonování mobilem. Pokud po nočním připojení k elektrické síti přijdete ráno k nabitému vozu, budete mít v zásobě dojezd až 180km - a to za pouhý zlomek ceny, kterou byste museli zaplatit za odpovídající množství benzinu či nafty. Think City je prostě vyroben tak, aby byl snadno řiditelný a ovladatelný.
Mechanici si při výrobě Think City jen zřídka musejí měnit overal. Vůz získává energii, potřebnou pro provoz, ze zabudovaných baterií, takže nevyžaduje výměny oleje a pravidelnou údržbu pohonného ústrojí. Celých 90% energie vozu Think City je přeměňováno na dopředný pohyb vozu. Ve srovnání s tím má tradiční spalovací motor ztráty až 70% - ty vznikají třením a tepelnými ztrátami. Takže, řečeno jinými slovy - Think City si pro dojezd na stejnou vzdálenost vystačí se třetinou energie, kterou pro totéž potřebuje vůz se spalovacím motorem.
Vůz má sloužit řidiči, nikoliv řidič vozu. Proto je Think City navržen tak, aby byl robustní, patřičně odolný a jen obtížně poškoditelný. Vůz nemá spojku, která by se mohla spálit. Nemá ani ventilátor chladiče, který se může zaseknout. Nemá výfukový systém, který může prorezivět. Nemá zapalovací svíčky ani indukční cívky, které se mohou poškodit. Elektromotor má jen málo pohybujících se částí (v zásadě jen rotor), takže je velice nenáročný na provoz i údržbu. Karoserie vozu je vyrobena z plastů, odpadá potřeba jejího lakování, a v případě jejího poškození na parkovišti není toto poškození díky probarvení plastů nijak zvlášť viditelné - jednodušší to snad už ani nemůže být.
Foto: Think
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?