Maximální výkon při minimální spotřebě pohonných hmot - to je charakteristika, díky které si malý přeplňovaný čtyřválec TSI od Volkswagenu získal za dobu své krátké existence celou řadu příznivců.
Doposud se vyrábělo ve dvou výkonových variantách, a to s výkonem 125 kW/170 koní, nebo 103 kW/140 koní. Tyto verze najdeme pod kapotou modelů Golf, Golf Plus, Golf Variant, Jetta a Touran.
V letech 2006 i 2007 byl tento motor oceněn v soutěži Motor roku.
Nyní představuje Volkswagen třetí verzi motoru TSI, která bude dosahovat výkonu 90 kW/122 koní a bude nabízena pro modelovou řadu Golf v průběhu roku 2007.
Nová verze motoru TSI nahradí pod kapotou Golfů atmosférický motor 1.6 FSI s přímým vstřikem paliva, který disponuje výkonem 85 kW/115 koní. Motor TSI by měl dosahovat o 6% nižší spotřeby paliva a přitom nabídne lepší výkon i točivý moment. A protože i zdvihový objem motoru je menší, může v některých zemích být i levnější variantou z pohledu daní či sazeb povinného ručení.
Ve srovnání s motorem FSI nabízí TSI o 30% vyšší maximum točivého momentu, tedy 200 Nm. Přitom je tato hodnota k dispozici již od 1500 otáček za minutu. Navíc celých 80% maxima točivého momentu je k dispozici již ve 1250 otáčkách - v tomto nízkém spektru otáček je točivý moment motoru TSI ve srovnání s motorem FSI dokonce o 66% vyšší.
To je další výhodou z hlediska ekonomiky provozu - díky vyššímu točivému momentu, dostupnému v širokém spektru otáček, bylo možno použít delší převodové stupně a tím dosáhnout nižší spotřeby paliva.
V průběhu roku 2007 by se dokonce měl představit Golf s motorem TSI v kombinaci s novou verzí dvoustupňové převodovky DSG, která bude disponovat sedmi převodovými stupni.
Technické specifikace nové verze motoru TSI:
- použitelný pro modely do velikosti VW Passat
- výkon 90 kW/122 koní v rozmezí 5000 - 6400 otáček
- maximum točivého momentu 200 Nm je dostupné v rozmezí 1500 - 3500 otáček
- 80% maxima točivého momentu je k dispozici již ve 1250 otáčkách
- maximum točivého momentu je o 30% vyšší, než u motoru 1.6 FSI
- v 1500 otáčkách je točivý moment oproti motoru 1.6 FSI vyšší o 66%
- spotřeba paliva nižší o 6%
- zdvihový objem 1390 ccm
- vrtání 76.5 mm, zdvih 75,6 mm
- kompresní poměr 10:1
- elektronické přímé vstřikování benzinu, čidlo klepání pro každý válec
- přeplňování až 1.8 bar
- maximální otáčky turbodmychadla 220 000
- elektronicky řízený obtokový ventil turbodmychadla
- provoz na bezolovnatý benzin oktanového čísla minimálně 95
- hmotnost motoru 131 kilogramů
Zdroj, foto: Volkswagen