Zvláště ve slunné Kalifornii jsou stále populárnější automobily s ekologickým pohonem a tedy nízkými nebo dokonce nulovými emisemi škodlivin, a to proto, že jsou zatíženy výrazně nižšími daněmi.
Automobilka General Motors proto představila svůj model Chevrolet Sequel v modifikaci, která jako pohon využívá palivový článek. Chevy Sequel je prvním vozem s tímto typem pohonu, který má dojezd 300 mil (zhruba 480 km) na jedno natankování vodíkové nádrže. Jako palivo do palivového článku je použit vodík, který je vyráběn hydroelektrárnou na Niagarských vodopádech. Proto lze říci, že jde o exkluzivní obnovitelný zdroj energie, který při použití navíc nezpůsobuje žádné emise skleníkových plynů, především pak oxidu uhličitého. Chevy Sequel tak slouží i jako důkaz, že dokonce i automobily mohou být provozovány ekologicky, aniž by zatěžovaly životní prostředí. Také slouží jako vize budoucnosti a snižují závislost lidstva na ropě, což je především v Americe velmi citlivé téma posledních let.
Chevrolet Sequel byl představen v roce 2005 na na americké autoshow NAIAS v Detroitu. Na podzim loňského roku pak vznikla verze s pohonem vodíkovým článkem. Jde o první vůz na světě, u kterého se podařilo integrovat systém pohonu vodíkovým palivovým spolu článkem se širokým spektrem pokročilých technologií, jako elektrické ovládání řízení i brzd, elektromotory integrované do kol, lithium-ionové baterie nebo nízkohmotnostní strukturu karoserie vozu z hliníku. Jako pohonná látka je používán vodík, takže jedinou emitovanou látkou je čistá voda. Vůz tedy nevypouští při provozu do ovzduší žádné skleníkové plyny. Přitom jde o první automobil tohoto typu, který je připraven na nástrahy běžného provozu a který přitom umožňuje takřka běžné použití i pro delší cestování.
Jako důkaz použitelnosti absolvoval Chevrolet Sequel trasu o délce 300 mil, která vedla státem New York. Start trasy byl ve středisku General Motors, které se zabývá vývojem pohonu pomocí palivového článku a které má sídlo v Honeoye Falls. Vozu Sequel se skutečně podařilo ujet na jediné natankování celou trasu a úspěšně protnout po 300 mílích cílovou čáru v městečku Tarrytown. General Motors rovněž přislíbil, že přinejmenším část z flotily 100 vozů Chevrolet Equinox, které jsou rovněž poháněny palivovým článkem, bude zařazena do vzorového program u "Project Driveway", který bude probíhat letos na podzim v metropoli New York.
Foto: General Motors
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?