Zvláště ve slunné Kalifornii jsou stále populárnější automobily s ekologickým pohonem a tedy nízkými nebo dokonce nulovými emisemi škodlivin, a to proto, že jsou zatíženy výrazně nižšími daněmi.
Automobilka General Motors proto představila svůj model Chevrolet Sequel v modifikaci, která jako pohon využívá palivový článek. Chevy Sequel je prvním vozem s tímto typem pohonu, který má dojezd 300 mil (zhruba 480 km) na jedno natankování vodíkové nádrže. Jako palivo do palivového článku je použit vodík, který je vyráběn hydroelektrárnou na Niagarských vodopádech. Proto lze říci, že jde o exkluzivní obnovitelný zdroj energie, který při použití navíc nezpůsobuje žádné emise skleníkových plynů, především pak oxidu uhličitého. Chevy Sequel tak slouží i jako důkaz, že dokonce i automobily mohou být provozovány ekologicky, aniž by zatěžovaly životní prostředí. Také slouží jako vize budoucnosti a snižují závislost lidstva na ropě, což je především v Americe velmi citlivé téma posledních let.
Chevrolet Sequel byl představen v roce 2005 na na americké autoshow NAIAS v Detroitu. Na podzim loňského roku pak vznikla verze s pohonem vodíkovým článkem. Jde o první vůz na světě, u kterého se podařilo integrovat systém pohonu vodíkovým palivovým spolu článkem se širokým spektrem pokročilých technologií, jako elektrické ovládání řízení i brzd, elektromotory integrované do kol, lithium-ionové baterie nebo nízkohmotnostní strukturu karoserie vozu z hliníku. Jako pohonná látka je používán vodík, takže jedinou emitovanou látkou je čistá voda. Vůz tedy nevypouští při provozu do ovzduší žádné skleníkové plyny. Přitom jde o první automobil tohoto typu, který je připraven na nástrahy běžného provozu a který přitom umožňuje takřka běžné použití i pro delší cestování.
Jako důkaz použitelnosti absolvoval Chevrolet Sequel trasu o délce 300 mil, která vedla státem New York. Start trasy byl ve středisku General Motors, které se zabývá vývojem pohonu pomocí palivového článku a které má sídlo v Honeoye Falls. Vozu Sequel se skutečně podařilo ujet na jediné natankování celou trasu a úspěšně protnout po 300 mílích cílovou čáru v městečku Tarrytown. General Motors rovněž přislíbil, že přinejmenším část z flotily 100 vozů Chevrolet Equinox, které jsou rovněž poháněny palivovým článkem, bude zařazena do vzorového program u "Project Driveway", který bude probíhat letos na podzim v metropoli New York.
Foto: General Motors
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.