Zvláště ve slunné Kalifornii jsou stále populárnější automobily s ekologickým pohonem a tedy nízkými nebo dokonce nulovými emisemi škodlivin, a to proto, že jsou zatíženy výrazně nižšími daněmi.
Automobilka General Motors proto představila svůj model Chevrolet Sequel v modifikaci, která jako pohon využívá palivový článek. Chevy Sequel je prvním vozem s tímto typem pohonu, který má dojezd 300 mil (zhruba 480 km) na jedno natankování vodíkové nádrže. Jako palivo do palivového článku je použit vodík, který je vyráběn hydroelektrárnou na Niagarských vodopádech. Proto lze říci, že jde o exkluzivní obnovitelný zdroj energie, který při použití navíc nezpůsobuje žádné emise skleníkových plynů, především pak oxidu uhličitého. Chevy Sequel tak slouží i jako důkaz, že dokonce i automobily mohou být provozovány ekologicky, aniž by zatěžovaly životní prostředí. Také slouží jako vize budoucnosti a snižují závislost lidstva na ropě, což je především v Americe velmi citlivé téma posledních let.
Chevrolet Sequel byl představen v roce 2005 na na americké autoshow NAIAS v Detroitu. Na podzim loňského roku pak vznikla verze s pohonem vodíkovým článkem. Jde o první vůz na světě, u kterého se podařilo integrovat systém pohonu vodíkovým palivovým spolu článkem se širokým spektrem pokročilých technologií, jako elektrické ovládání řízení i brzd, elektromotory integrované do kol, lithium-ionové baterie nebo nízkohmotnostní strukturu karoserie vozu z hliníku. Jako pohonná látka je používán vodík, takže jedinou emitovanou látkou je čistá voda. Vůz tedy nevypouští při provozu do ovzduší žádné skleníkové plyny. Přitom jde o první automobil tohoto typu, který je připraven na nástrahy běžného provozu a který přitom umožňuje takřka běžné použití i pro delší cestování.
Jako důkaz použitelnosti absolvoval Chevrolet Sequel trasu o délce 300 mil, která vedla státem New York. Start trasy byl ve středisku General Motors, které se zabývá vývojem pohonu pomocí palivového článku a které má sídlo v Honeoye Falls. Vozu Sequel se skutečně podařilo ujet na jediné natankování celou trasu a úspěšně protnout po 300 mílích cílovou čáru v městečku Tarrytown. General Motors rovněž přislíbil, že přinejmenším část z flotily 100 vozů Chevrolet Equinox, které jsou rovněž poháněny palivovým článkem, bude zařazena do vzorového program u "Project Driveway", který bude probíhat letos na podzim v metropoli New York.
Foto: General Motors
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?