Ford Edge, vybavený pohonnou jednotkou HySeries, je prvním vozem na světě, který disponuje hybridním pohonem a který lze při nabíjení jednoduše připojit k elektrické zásuvce.
Flexibilní architektura pohonné jednotky Fordu umožňuje ve voze použít nové technologie pohonu, aniž by bylo potřeba měnit návrh vozu a jeho ovládací systémy.
Technologie pohonu HySeries je schopna pracovat při použití palivového článku a malého benzinového nebo dieselového motoru jako generátoru elektrické energie.
Společnost Ford Motor Company představila první řiditelný hybridní vůz s palivovým článkem, který je možno připojit do elektické sítě, a to v Kansas City při příležitosti návštěvy její továrny prezidentem Spojených států amerických, Georgem W. Bushem.
Ve voze je využita kombinace palubního vodíkového palivového článku a lithium-ionových baterií. Díky využití pohonu HySeries je dosaženo kombinované spotřebě paliva, odpovídající spotřebě 5,7 l/100km. Při krátkých jízdách do 80 kilometrů za den se spotřeba sníží až na 2,94 l/100km.
Vůz získává energii z lithium-ionových baterií s napětím 336 voltů. Prvních 40km po nabití ujede vůz jen na elektrickou energii, získanou z baterií, a poté začne pracovat palivový článek, který baterie dobíjí. Díky tomu je možno ujet dalších 320 kilometrů (celkově 360 km) s nulovými emisemi škodlivin. Podle podmínek provozu lze však za určitých okolností prodloužit dojezd před dalším dobitím až na 640 kilometrů.
Ford Edge s pohonem HySeries může uhánět rychlostí až 136 km/h. Palubní nabíječka pracuje se střídavým napětím 110/220 voltů díky čemuž ji lze připojit k běžné domácí elektrické zásuvce.
Při vybití baterií na úroveň 40 procent se samočinně zapne vodíkový palivový článek a začne baetrie dobíjet. Jako u konvenčního automobilu pracuje článek až do spotřebování veškerého paliva (v tomto případě vodíku). U Fordu Edge HySeries je díky nádrži, naplněné pod tlakem 350 barů, možno převážet 4.5 kg vodíku.
Díky struktuře pohonné jednotky bylo dosaženo v porovnání s konvenčním palivovým článkem zmenšení velikosti, redukci hmotnosti a snížení nákladů, a to o více než 50 procent. Očekávána je také více než dvojnásobná životnost.
Foto: Ford Motor Company
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?