Vůz, který lze dobíjet z elektrické sítě!

Edge
Edge, foto: Ford Motor Company
Jan Fiala 23. března 2007 18:45
Sdílej:

Ford Edge, vybavený pohonnou jednotkou HySeries, je prvním vozem na světě, který disponuje hybridním pohonem a který lze při nabíjení jednoduše připojit k elektrické zásuvce.

Flexibilní architektura pohonné jednotky Fordu umožňuje ve voze použít nové technologie pohonu, aniž by bylo potřeba měnit návrh vozu a jeho ovládací systémy.

Technologie pohonu HySeries je schopna pracovat při použití palivového článku a malého benzinového nebo dieselového motoru jako generátoru elektrické energie.

Společnost Ford Motor Company představila první řiditelný hybridní vůz s palivovým článkem, který je možno připojit do elektické sítě, a to v Kansas City při příležitosti návštěvy její továrny prezidentem Spojených států amerických, Georgem W. Bushem.

Ve voze je využita kombinace palubního vodíkového palivového článku a lithium-ionových baterií. Díky využití pohonu HySeries je dosaženo kombinované spotřebě paliva, odpovídající spotřebě 5,7 l/100km. Při krátkých jízdách do 80 kilometrů za den se spotřeba sníží až na 2,94 l/100km.

Vůz získává energii z lithium-ionových baterií s napětím  336 voltů. Prvních 40km po nabití ujede vůz jen na elektrickou energii, získanou z baterií, a poté začne pracovat palivový článek, který baterie dobíjí. Díky tomu je možno ujet dalších 320 kilometrů (celkově 360 km) s nulovými emisemi škodlivin. Podle podmínek provozu lze však za určitých okolností prodloužit dojezd před dalším dobitím až na 640 kilometrů.

Ford Edge s pohonem HySeries může uhánět rychlostí až 136 km/h. Palubní nabíječka pracuje se střídavým napětím 110/220 voltů díky čemuž ji lze připojit k běžné domácí elektrické zásuvce.

Při vybití baterií na úroveň 40 procent se samočinně zapne vodíkový palivový článek a začne baetrie dobíjet. Jako u konvenčního automobilu pracuje článek až do spotřebování veškerého paliva (v tomto případě vodíku). U Fordu Edge HySeries je díky nádrži, naplněné pod tlakem 350 barů, možno převážet 4.5 kg vodíku.

Díky struktuře pohonné jednotky bylo dosaženo v porovnání s konvenčním palivovým článkem zmenšení velikosti, redukci hmotnosti a snížení nákladů, a to o více než 50 procent. Očekávána je také více než dvojnásobná životnost.

Foto: Ford Motor Company

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.