Když hovoříme o sportovních supervozech, jednou z posledních myšlenek, které se nám honí hlavou, je obvykle ohleduplnost takových vozů k životnímu prostředí.
Přestože nevelká a zcela exkluzivní produkce vozů Koenigsegg jen stěží negativně ovlivní globální problémy lidstva s emisemi škodlivých plynů, obzvláště oxidu uhličitého, je chvályhodné a neuvěřitelné, že i takováto nevelká společnost s vyhraněnou produktovou řadou vozů, jakou je Koenigsegg, se snaží vyvíjet výrobky, které dbají na kvalitu životního prostředí.
Plněním této zásadové a pokrokové strategie se však Koenigseggu podařilo vyvinout novinku - model CCXR, spalující biopalivo E85. Tento vůz je přátelský k životnímu prostředí a dosahuje dokonce ještě lepších výkonů, než standardní model CCX.
Těchto dvou, na první pohled protichůdných, výsledků bylo možno dosáhnout díky faktu, že ethanol, obsažený jako složka směsného paliva E85, má pozitivní vliv na chlazení spalovacích prostorů motoru, a také má vyšší oktanové číslo (přesahující hodnotu 100 oktanů), díky čemuž je možno jeho spaluváním získat vyšší výkon.
S ohledem na skutečnost, že biopalivo má vyšší oktanové číslo a chladicí charakteristiku, narostl výkon motoru až na hodnotu 1018 koní v 7200 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu činí 1060 Nm v 6100 otáčkách.
Je přirozené očekávat, že motor, optimalizovaný pro biopalivo E85, dosahuje podstaného navýšení výkonu oproti verzi stejného motoru, určené pro provoz pouze na benzín. Přesto však fakt, jak moc narostl výkon motoru, překvapil dokonce i samotné inženýry Koenigseggu.
Ve shodě s dlouhodobou strategií Koenigseggu je možno upravit všechny dříve vyrobené modely CCXs. Úpravu těchto vozů na spalování biopaliva E85 provádí přímo továrna Koenigsegg a každý zákazník tak má možnost využít výkonových i ekologických předností tohoto úžasného a přitom k přírodě ohleduplného paliva.
Upgrade CCXR Biofuel byl vyvinut vlastními silami na dynamometru společnosti Koenigsegg. Na práci se podíleli kvalifikovaní technici a inženýři Koenigseggu, vedeni trojicí Christian Koenigsegg, Marco Garver a Anders Hoglund - ten pracuje pro partnerskou firmu Koenigseggu, společnost Cargine Engineering.
Překvapivá je skutečnost, že Koenigsegg CCXR je prvním vyráběným homologovaným vozem s výkonem přes 1000 koní.
Foto: Koenigsegg
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.