Když hovoříme o sportovních supervozech, jednou z posledních myšlenek, které se nám honí hlavou, je obvykle ohleduplnost takových vozů k životnímu prostředí.
Přestože nevelká a zcela exkluzivní produkce vozů Koenigsegg jen stěží negativně ovlivní globální problémy lidstva s emisemi škodlivých plynů, obzvláště oxidu uhličitého, je chvályhodné a neuvěřitelné, že i takováto nevelká společnost s vyhraněnou produktovou řadou vozů, jakou je Koenigsegg, se snaží vyvíjet výrobky, které dbají na kvalitu životního prostředí.
Plněním této zásadové a pokrokové strategie se však Koenigseggu podařilo vyvinout novinku - model CCXR, spalující biopalivo E85. Tento vůz je přátelský k životnímu prostředí a dosahuje dokonce ještě lepších výkonů, než standardní model CCX.
Těchto dvou, na první pohled protichůdných, výsledků bylo možno dosáhnout díky faktu, že ethanol, obsažený jako složka směsného paliva E85, má pozitivní vliv na chlazení spalovacích prostorů motoru, a také má vyšší oktanové číslo (přesahující hodnotu 100 oktanů), díky čemuž je možno jeho spaluváním získat vyšší výkon.
S ohledem na skutečnost, že biopalivo má vyšší oktanové číslo a chladicí charakteristiku, narostl výkon motoru až na hodnotu 1018 koní v 7200 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu činí 1060 Nm v 6100 otáčkách.
Je přirozené očekávat, že motor, optimalizovaný pro biopalivo E85, dosahuje podstaného navýšení výkonu oproti verzi stejného motoru, určené pro provoz pouze na benzín. Přesto však fakt, jak moc narostl výkon motoru, překvapil dokonce i samotné inženýry Koenigseggu.
Ve shodě s dlouhodobou strategií Koenigseggu je možno upravit všechny dříve vyrobené modely CCXs. Úpravu těchto vozů na spalování biopaliva E85 provádí přímo továrna Koenigsegg a každý zákazník tak má možnost využít výkonových i ekologických předností tohoto úžasného a přitom k přírodě ohleduplného paliva.
Upgrade CCXR Biofuel byl vyvinut vlastními silami na dynamometru společnosti Koenigsegg. Na práci se podíleli kvalifikovaní technici a inženýři Koenigseggu, vedeni trojicí Christian Koenigsegg, Marco Garver a Anders Hoglund - ten pracuje pro partnerskou firmu Koenigseggu, společnost Cargine Engineering.
Překvapivá je skutečnost, že Koenigsegg CCXR je prvním vyráběným homologovaným vozem s výkonem přes 1000 koní.
Foto: Koenigsegg
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.