Koenigsegg CCXR Bio-Power

Felicia Fun
Felicia Fun, foto: Koenigsegg
Jan Fiala 7. března 2007 17:10
Sdílej:

Když hovoříme o sportovních supervozech, jednou z posledních myšlenek, které se nám honí hlavou, je obvykle ohleduplnost takových vozů k životnímu prostředí.

Přestože nevelká a zcela exkluzivní produkce vozů Koenigsegg jen stěží negativně ovlivní globální problémy lidstva s emisemi škodlivých plynů, obzvláště oxidu uhličitého, je chvályhodné a neuvěřitelné, že i takováto nevelká společnost s vyhraněnou produktovou řadou vozů, jakou je Koenigsegg, se snaží vyvíjet výrobky, které dbají na kvalitu životního prostředí.

Plněním této zásadové a pokrokové strategie se však Koenigseggu podařilo vyvinout novinku - model CCXR, spalující biopalivo E85. Tento vůz je přátelský k životnímu prostředí a dosahuje dokonce ještě lepších výkonů, než standardní model CCX.

Těchto dvou, na první pohled protichůdných, výsledků bylo možno dosáhnout díky faktu, že ethanol, obsažený jako složka směsného paliva E85, má pozitivní vliv na chlazení spalovacích prostorů motoru, a také má vyšší oktanové číslo (přesahující hodnotu 100 oktanů), díky čemuž je možno jeho spaluváním získat vyšší výkon.

S ohledem na skutečnost, že biopalivo má vyšší oktanové číslo a chladicí charakteristiku, narostl výkon motoru až na hodnotu 1018 koní v 7200 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu činí 1060 Nm v 6100 otáčkách.

Je přirozené očekávat, že motor, optimalizovaný pro biopalivo E85, dosahuje podstaného navýšení výkonu oproti verzi stejného motoru,  určené pro provoz pouze na benzín. Přesto však fakt, jak moc narostl výkon motoru, překvapil dokonce i samotné inženýry Koenigseggu.

Ve shodě s dlouhodobou strategií Koenigseggu je možno upravit všechny dříve vyrobené modely CCXs. Úpravu těchto vozů  na spalování biopaliva E85 provádí přímo továrna Koenigsegg a každý zákazník tak má možnost využít výkonových i ekologických předností tohoto úžasného a přitom k přírodě ohleduplného paliva.

Upgrade CCXR Biofuel byl vyvinut vlastními silami na dynamometru společnosti Koenigsegg. Na práci se podíleli kvalifikovaní technici a inženýři Koenigseggu, vedeni trojicí Christian Koenigsegg, Marco Garver a Anders Hoglund - ten pracuje pro partnerskou firmu Koenigseggu, společnost Cargine Engineering.

Překvapivá je skutečnost, že Koenigsegg CCXR je prvním vyráběným homologovaným vozem s výkonem přes 1000 koní.

Foto: Koenigsegg

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.