Elektromobil na bázi Lotusu - APX ZAP-X

Jan Fiala, 31. ledna 2007, 18:10 Google+

Koncept elektromobilu ZAP-X se pyšní pohonem všech kol, velmi krátkou dobou nabíjení 10 minut, dojezdem až 560 kilometrů a měl by se stát klenotem výstavy NADA, která se bude konat od 3. do 6. února.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
APX ZAP-X

APX ZAP-X | foto: Lotus

Sdílejte článek

Průkopník v oblasti automobilismu, firma ZAP, dnes oznámila svůj plán předvést na výstavě a výročním setkání asociace severoamerických dealerů (NADA) koncept elektromobilu na bázi vozu Lotus APX. Společnost ZAP se rozhodla použít revoluční platformu a strukturu karoserie Lotusu jako základ pro vývoj výkonného elektromobilu ZAP-X.

ZAP a Lotus Engineering započínají první fázi spolupráce na tomto projektu použitím britské platformy APX ("Aluminum Performance Crossover" - výkonný crossover z hliníku) jako základu pro návrh produkčního modelu vozu typu crossover s elektrickým pohonem všech kol a vysokým výkonem pro americký trh.

Kombinace architektury vozu z hliníku, který má nízkou hmotnost, a nového účinného typu pohonu spolu s pokročilým systémem řízení výkonu baterií, má umožnit dosažení dojezdu mezi dvěma nabíjecími cykly až 560 kilometrů; současně by doba rychlonabíjení dosahovala pouhých 10 minut. Pro prodloužení dojezdu a je plánována pozdější možnost zástavby pomocné pohonné jednotky. S touto jednotkou pak budou možné i delší výlety do neosídlených oblastí.

Lotus APX je stanadrdně poháněn konvenčním benzinovým motorem V6. V případě konceptu ZAP-X je tento motor nahrazen  revolučními elektromotory, které jsou použity současně i jako náboje kol. Celkový výkon těchto čtyř elektromotorů dosahuje 644 koní a měl by teoreticky umožnit konceptu ZAP-X dosažení maximální rychlosti 250 km/h. Nová odolná, lehká a vysoce efektivní struktura vozu, vycházející z technologie Lotusu, má umožnit vozu dosažení vynikajícího poměru mezi výkonem a hmotností.

Koncept Lotus APX demostruje technologickou architekturu univerzálního vozu a kombinuje nízkou hmotnost architektury vozu z hliníku  s výjimečně silnou a tuhou strukturální pevností  a také se sníženými investicemi, nutnými pro výrobu. Koncept APX byl poprvé představen na mezinárodní motorshow v Ženevě v roce 2006 a v tomtéž roce získal evropské ocenění, udělované aplikacím hliníku "European Aluminium Awards" v kategorii "Transport and Automotive" (transport a automobilismus).

Inovativní umístění pohonných jednotek umožňuje využít prostor, který je u standardního modelu APX obsazen motorem a převodovkou, pro zvýšení kapacity baterií a příslušenství, čímž se vůz stává pro uživatele maximálně využitelným.Současně tyto designové vlastnosti dávají crossoveru ZAP-X strukturální odolnost, potenciální prostornost a využitelnost i dojezd, jaký prozatím nedokázal nabídnout žádný jiný elektromobil.

Vývojový program by měl být řízen z nového centra pro výzkum, vývoj, technologie a návrh vozů, které jsou přátelské k životnímu prostředí. Do programu se mají zapojit inženýři z Lotus Engineering Inc a dalších výzkumných center z Velké Británie, Malajsie a Číny - center, které s Lotusem spolupracují již nyní.

Foto: Lotus

Vytisknout

Diskuze: Elektromobil na bázi Lotusu - APX ZAP-X

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

612 Scaglietti

60.výročí Ferrari ve znamení 612 Scaglietti

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud