Průkopník v oblasti automobilismu, firma ZAP, dnes oznámila svůj plán předvést na výstavě a výročním setkání asociace severoamerických dealerů (NADA) koncept elektromobilu na bázi vozu Lotus APX. Společnost ZAP se rozhodla použít revoluční platformu a strukturu karoserie Lotusu jako základ pro vývoj výkonného elektromobilu ZAP-X.
ZAP a Lotus Engineering započínají první fázi spolupráce na tomto projektu použitím britské platformy APX ("Aluminum Performance Crossover" - výkonný crossover z hliníku) jako základu pro návrh produkčního modelu vozu typu crossover s elektrickým pohonem všech kol a vysokým výkonem pro americký trh.
Kombinace architektury vozu z hliníku, který má nízkou hmotnost, a nového účinného typu pohonu spolu s pokročilým systémem řízení výkonu baterií, má umožnit dosažení dojezdu mezi dvěma nabíjecími cykly až 560 kilometrů; současně by doba rychlonabíjení dosahovala pouhých 10 minut. Pro prodloužení dojezdu a je plánována pozdější možnost zástavby pomocné pohonné jednotky. S touto jednotkou pak budou možné i delší výlety do neosídlených oblastí.
Lotus APX je stanadrdně poháněn konvenčním benzinovým motorem V6. V případě konceptu ZAP-X je tento motor nahrazen revolučními elektromotory, které jsou použity současně i jako náboje kol. Celkový výkon těchto čtyř elektromotorů dosahuje 644 koní a měl by teoreticky umožnit konceptu ZAP-X dosažení maximální rychlosti 250 km/h. Nová odolná, lehká a vysoce efektivní struktura vozu, vycházející z technologie Lotusu, má umožnit vozu dosažení vynikajícího poměru mezi výkonem a hmotností.
Koncept Lotus APX demostruje technologickou architekturu univerzálního vozu a kombinuje nízkou hmotnost architektury vozu z hliníku s výjimečně silnou a tuhou strukturální pevností a také se sníženými investicemi, nutnými pro výrobu. Koncept APX byl poprvé představen na mezinárodní motorshow v Ženevě v roce 2006 a v tomtéž roce získal evropské ocenění, udělované aplikacím hliníku "European Aluminium Awards" v kategorii "Transport and Automotive" (transport a automobilismus).
Inovativní umístění pohonných jednotek umožňuje využít prostor, který je u standardního modelu APX obsazen motorem a převodovkou, pro zvýšení kapacity baterií a příslušenství, čímž se vůz stává pro uživatele maximálně využitelným.Současně tyto designové vlastnosti dávají crossoveru ZAP-X strukturální odolnost, potenciální prostornost a využitelnost i dojezd, jaký prozatím nedokázal nabídnout žádný jiný elektromobil.
Vývojový program by měl být řízen z nového centra pro výzkum, vývoj, technologie a návrh vozů, které jsou přátelské k životnímu prostředí. Do programu se mají zapojit inženýři z Lotus Engineering Inc a dalších výzkumných center z Velké Británie, Malajsie a Číny - center, které s Lotusem spolupracují již nyní.
Foto: Lotus