Koncept elektromobilu ZAP-X se pyšní pohonem všech kol, velmi krátkou dobou nabíjení 10 minut, dojezdem až 560 kilometrů a měl by se stát klenotem výstavy NADA, která se bude konat od 3. do 6. února.
Průkopník v oblasti automobilismu, firma ZAP, dnes oznámila svůj plán předvést na výstavě a výročním setkání asociace severoamerických dealerů (NADA) koncept elektromobilu na bázi vozu Lotus APX. Společnost ZAP se rozhodla použít revoluční platformu a strukturu karoserie Lotusu jako základ pro vývoj výkonného elektromobilu ZAP-X.
ZAP a Lotus Engineering započínají první fázi spolupráce na tomto projektu použitím britské platformy APX ("Aluminum Performance Crossover" - výkonný crossover z hliníku) jako základu pro návrh produkčního modelu vozu typu crossover s elektrickým pohonem všech kol a vysokým výkonem pro americký trh.
Kombinace architektury vozu z hliníku, který má nízkou hmotnost, a nového účinného typu pohonu spolu s pokročilým systémem řízení výkonu baterií, má umožnit dosažení dojezdu mezi dvěma nabíjecími cykly až 560 kilometrů; současně by doba rychlonabíjení dosahovala pouhých 10 minut. Pro prodloužení dojezdu a je plánována pozdější možnost zástavby pomocné pohonné jednotky. S touto jednotkou pak budou možné i delší výlety do neosídlených oblastí.
Lotus APX je stanadrdně poháněn konvenčním benzinovým motorem V6. V případě konceptu ZAP-X je tento motor nahrazen revolučními elektromotory, které jsou použity současně i jako náboje kol. Celkový výkon těchto čtyř elektromotorů dosahuje 644 koní a měl by teoreticky umožnit konceptu ZAP-X dosažení maximální rychlosti 250 km/h. Nová odolná, lehká a vysoce efektivní struktura vozu, vycházející z technologie Lotusu, má umožnit vozu dosažení vynikajícího poměru mezi výkonem a hmotností.
Koncept Lotus APX demostruje technologickou architekturu univerzálního vozu a kombinuje nízkou hmotnost architektury vozu z hliníku s výjimečně silnou a tuhou strukturální pevností a také se sníženými investicemi, nutnými pro výrobu. Koncept APX byl poprvé představen na mezinárodní motorshow v Ženevě v roce 2006 a v tomtéž roce získal evropské ocenění, udělované aplikacím hliníku "European Aluminium Awards" v kategorii "Transport and Automotive" (transport a automobilismus).
Inovativní umístění pohonných jednotek umožňuje využít prostor, který je u standardního modelu APX obsazen motorem a převodovkou, pro zvýšení kapacity baterií a příslušenství, čímž se vůz stává pro uživatele maximálně využitelným.Současně tyto designové vlastnosti dávají crossoveru ZAP-X strukturální odolnost, potenciální prostornost a využitelnost i dojezd, jaký prozatím nedokázal nabídnout žádný jiný elektromobil.
Vývojový program by měl být řízen z nového centra pro výzkum, vývoj, technologie a návrh vozů, které jsou přátelské k životnímu prostředí. Do programu se mají zapojit inženýři z Lotus Engineering Inc a dalších výzkumných center z Velké Británie, Malajsie a Číny - center, které s Lotusem spolupracují již nyní.
Foto: Lotus
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.