Sedmdesát tisíc kilometrů Evropou, Asií a Afrikou v Pandě Cross 4x4 1.3 Multijet 16v chtějí zdolat dva mladí polští cestovatelé, Jolanta Czupik a Domink Stoklosa, s podporou Fiatu Auto Polsko. Cestu odstartovali ve čtvrtek 18. ledna 2007 z polského Krakova.
Oba mají za sebou již několik podobných cest: v roce 2004 ujeli 16,000 km do Kazachstánu přes Ukrajinu a Rusko. Později podnikli 27,000 kilometrů dlouhou cestu za pouhých 58 dní, během které navštívili Írán, Pakistán, a Kašmír. Tentokrát bude jejich cesta mnohem delší a náročnější. Pojedou přes Německo, Francii a Španělsko do Maroka, Mauretánie, Mali, Nigeru, Nigérie, Kamerunu, Konga, Angoly, Namibie, Jižní Afriky a zpět přes Botswanu, Zimbabwe, Zambii, Mozambik, Tanzanii, Ugandu, Súdán, Egypt, Jordánsko, Sýrii, Turecko, Gruzii a Ukrajinu. Svoji cestu zakončí doma v Krakově někdy v červnu.
Panda Cross 4x4 1.3 Multijet 16v, kterou si vybrali ke své cestě, je vybavena šesti airbagy, ABS s EBD, automatickou klimatizací, ovládáním rádia na kůží potaženém volantu a rádiem s MP3 přehrávačem jako nadstandardním vybavením k bohaté základní výbavě, která obsahuje posilovač řízení Dualdrive, centrální zamykání, elektricky ovládaná zrcátka a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Jolanta a Domink se ke své volbě vyjádřili jasně: „Vybrali jsme si Fiat Panda Cross 4x4 1.3 Multijet 16v, protože máme plnou důvěru v tento automobil a značku. Zkušenosti z našich předešlých cest s Cinquecentem jsou perfektní, nikdy nás nenechalo na holičkách.“
Pohon všech kol: Panda Cross je vybavena viskózní spojkou zajišťující optimální rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Za optimálních jízdních podmínek je 98% točivého momentu přenášeno na přední nápravu. Dojde-li při prokluzu předních kol k rozdílu otáček mezi přední a zadní nápravou, ztuhne vlivem tření kapalina ve viskózní spojce a až 70% točivého momentu je přenášeno na zadní nápravu.
Elektronická uzávěrka diferenciálu: Funkce, která přibrzdí prokluzující kola a tím přenese točivý moment na zbylá kola, čímž výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti vozidla za ztížených podmínek nebo pokud dojde ke zkřížení náprav. Elektronická uzávěrka diferenciálu může být aktivována manuálně řidičem a funguje až do rychlosti 30 km/h.
Pohonná jednotka MultiJet: Jeden z nejmodernějších turbodieselových motorů koncernu Fiat, šestnáctiventilový 1.3 Multijet, je ve Fiatu Panda 4x4 Cross použit ve variantě s výkonem 70 koní. Je vybaven systémem vstřikování Common Rail druhé generace, který oproti první generaci pracuje s většími plnícími tlaky a větším počtem vstřiků. Docílí tak přesnějšího dávkování paliva, optimalizace jeho prohoření a snížení hlučnosti a vibrací. Spolu se šestnáctiventilovou technikou rozvodů je tak tento motor špičkou v úsporném provozu.
zdroj: Fiat
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.