Nissan představuje na severoamerické mezinárodní autoshow v Detroitu (NAIAS) zajímavý koncept víceúčelového vozu, nazvaný Nissan Bevel.
Tvar karoserie konceptu Bevel je dán dvěma bočními dveřmi, určenými pro nástup cestujících, a zadními výklopnými dveřmi, které nabízejí výjimečně široký úhel otevření. Při jejich otevření vznikne otvor o rozměru takřka 1,7 metru. Obrovské zadní výklopné dveře konceptu Bevel jsou uchyceny na speciálním, horizontálně orientovaném závěsném mechanismu. Při jejich vyklopení dosahují až do výšky 1,88m. Jsou-li zadní dveře otevřeny, lze vyklopit speciální desku, která pak vytváří robustní pracovní či odkládací stolek.
Koncept Bevel je vybaven dvěma typy elektrických zásuvek. První z nich je tradiční automobilová zásuvka pro zapojení spotřebičů, vyžadujících napětí 12V, a druhým typem je klasická zásuvka (v tomto případě amerického typu a s napětím dle americké normy 110V), která umožňuje připojení klasických elektrických spotřebičů. Napájena je solárními články, které má koncept Bevel integrovány a které se nacházejí pod rozsáhlými skleněnými střešními panely konceptu. Nissan Bevel je také vybaven unikátním systémem pro přepravu nákladu, který je uchycen ke střeše vozu a je určen pro přepravu nákladu do hmotnosti 115 kg. Toto zařízení se skládá ze šesti hexagonálních poliček s výklopnými háčky.
V interiéru konceptu Bevel najdeme kombinaci komfortu, praktičnosti a pokročilých technologických řešení. Pracovní prostor řidiče zahrnuje komfortní pevnou sedačku, potaženou kůží, a unikátní lištový panel přístrojů, který se při otevření a zavření dveří posunuje o 10 cm ve směru od nebo k řidiči.
Ovládací středová informační a technologická zóna je vybavena několika obrazovkami, které zobrazují obrazy z kamer v bočních zrcátkách a dále pět informačních nabídek. Jednotlivé položku v nabídkách jsou pojmenovány Informace o vozidle, Topení a větrání, Navigace, Zábava a Domů a jsou řízeny ovladačem, integrovaným do středového panelu.
Ovládací centum pro zábavu dovoluje řidiči přistupovat k nastavení telefonu, předpovědi a informacím o počasí a dopravě, nabízí přístup k Internetu a osobním e-mailovým účtům, ovládá hudební zařízení. Řidič se také jeho prostřednictvím může připojit ke své domácí síti a sledovat bezpečnostní systém, zámky, topení, klimatizaci, ovládat domácí spotřebiče, osvětlení nebo svá garážová vrata.
V zavazadlovém prostoru konceptu Bevel je zóna pro zavazadla nebo přepravu domácích mazlíčků, která nabízí maximální prostor pro zavazadla v případě, že je vůz osazen pouze řidičem a složení předního i zadních sedadel vznikne dlouhá, rozměrná a zcela rovná přepravní nebo pracovní plocha. Samotná podlaha je vyrobena z laminovaného recyklovaného ořechového dřeva, čímž vzniká extrémně tvrdý povrch, jaký najdeme například na pracovním stole.
Koncept Bevel poskytuje unikátní možnosti pro přepravu domácích mazlíčků, a to včetně "vodítka", které umožní pejskovi neomezený pohyb v rozsahu 360 stupňů díky uchycení vodítka otočným způsobem ve střeše konceptu. K dispozici je také velký, vyjímatelný přepravní box, který je navržen tak, aby jej bylo možno bezpečně ukotvit v zadním prostoru pro zavazadla.
Pod kapotou konceptu Bevel by se měl objevit malý a efektivní šestiválec V6 o objemu 2,5 litru, používající systém HEV a nabízející nejen požitek z řízení, ale také ohleduplnost vůči životnímu prostředí.
Foto: Nissan
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.