Na vídeňské motorshow luxusních vozů byl představen nový supersport ze Švýcarska - Beck LM GTR.
Společnost Berne Beck Engineering & Composits GmbH, která sídlí v městečku Muri poblíž Bernu ve Švýcarsku, poprvé představila veřejnosti 10. ledna 2007 na motorshow luxusních vozů ve Vídni vzrušující novinku, model Beck LM GTR.
Společnost Beck je malým švýcarským výrobcem, který se specializuje na produkci špičkových supersportovních vozů. V návrhu těchto vozů hraje hlavní roli odolná, avšak lehká konstrukce, která je spojena s použitím nejrůznějších lehkých materiálů, jakými jsou hliník, hořčík, titan a také nejmodernější plastové a kompozitní materiály, například kevlar. Rozumí se samo sebou, že ve shodě s tradicí švýcarských výrobců jsou při výrobě a návrhu kladeny ty nejvyšší nároky na kvalitu provedení a zpracování.
Většina řešení na poli nízkohmotnostní konstrukce a vysoce efektivní aerodynamiky byla převzata a okoukána z přírody. Příroda totiž díky evoluci nabízí pouze úspěšná a nanejvýš účinná řešení nejrůznějších problémů, co se designu týká. Samozřejmě, že některá řešení pocházejí také z Formule 1, a to ať již jde o technické komponenty nebo metody konstrukce, použité při výrobě vozu Beck LM GTR.
Při návrhu vozu se podařilo dosáhnout Velmi nízkého koeficientu odporu vzduchu cw, a to díky redukci příčného profilu vozu na absolutní minimum. Nenajdeme zde žádný nadbytečný materiál, který by narušoval čisté linie skeletu, a tak je desing vozu v souladu s rčením, že forma je dána funkcí. Výsledkem je velmi zvláštní vzhled, ve kterém lze vypozorovat specializovanou orientaci na techniku, výkon a který je přesto futuristicky krásný.
Beck LM GTR je vozem, který uvnitř vozu nabízí řidiči pocit čistokrevného sportovního prožitku, má optimální jízdní charakteristiku díky svému aktivnímu, elektronicky řízenému podvozku a nabízí také jako výsledek ultranízké hmotnosti enormní výkonové rezervy. Navíc je údržba vozu velmi snadná, díky jeho modulární konstrukci a telescopickému zvedacímu systému.
Základní konstrukce vozu je podobná konstrukci závodních vozů Formule 1. Vůz má centrální monokok, vyrobený z kompozitních materiálů, který chrání řidiče a poskytuje potřebnou tuhost celé konstrukci. K monokoku jsou připevněny díly, umožňující zástavbu motoru a převodovky, a také příčné přední řídící rámy podvozku.
Centrální monokok nese veškerou hmotnost a dává celé konstrukci vozu nezbytnou tuhost. Je vyroben z hliníkového rámu a nejmodernějších kompozitních materiálů. Stejný mix materiálů, jaké jsou použity pro monokok (karbon, kevlar a hliník), je použit také pro další díly karoserie. To s sebou nese velkou výhodu v tom, při návrhu již byly splněny požadavky na ochranu pasažérů, jejichž platnost ještě není nařízena, ale je připravena a bude vyžadována v blízké budoucnosti.
Veškeré připojené části jsou pak vyrobeny z vysoce odolné hliníkové slitiny. Jsou sestaveny ze samostatných částí, následně povrchově upraveny a elekticky potaženy ochrannou vrstvou laku.
Čtyři vrchní vrstvy viditelných částí jsou vyrobeny z karbonu a látkou nebo kůží potažené komponenty jsou ze 100% kevlaru. Všechny díly jsou následně sešroubovány nebo slepeny. Ergonomicky tvarované sedačky jsou individuálně tvarovány, vyráběny z několika vrstev kevlaru a následně čalouněny. Digitální přístroje vozu splňují i ty nejvyšší nároky.
Vůz disponuje elektronicky řízeným hydraulickým aktivním podvozkem, jaký bývá obvykle použit pouze ve vozech Formule 1, a který reaguje na data z telemetrie. Také kola jsou vyrobena ze speciálně připravených hliníkových dílů, které jsou posléze sestaveny a forézně potaženy.
Srdcem vozu je osmiválec V8 o objemu 4,2 litru, dopovaný speciálně pro Beck LM navrženým a vyráběným turbodmychadlem. Motor přenáší svou sílu na zadní kola prostřednictvím poloautomatické sekvenční sedmistupňové převodovky. Hladký přenos síly na kola je zajištěn také prostřednictvím diferenciálu s omezenou svorností, který pro vůz o výkonu 650 koní nabízí ještě výrazné rezervy. Řadit lze buď prostřednictvím klasické řadicí páky, nebo pomocí pádel pod volantem.
Ve voze je integrován také pneumatický zvedací systém, který umožňuje snadnou výměnu pneumatik. Použití tohoto systému ve voze, který je určen pro provoz na silnici, je velmi inovativní - obvykle je jeho použití vyhrazeno pouze pro závodní vozy.
Cena základní verze modelu Beck LM GTR je 750000 švýcarských franků. V nabídce jsou čtyři varianty o výkonech 550, 650, 800 a 1000 koní.
Foto: Beck
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.