Na vídeňské motorshow luxusních vozů byl představen nový supersport ze Švýcarska - Beck LM GTR.
Společnost Berne Beck Engineering & Composits GmbH, která sídlí v městečku Muri poblíž Bernu ve Švýcarsku, poprvé představila veřejnosti 10. ledna 2007 na motorshow luxusních vozů ve Vídni vzrušující novinku, model Beck LM GTR.
Společnost Beck je malým švýcarským výrobcem, který se specializuje na produkci špičkových supersportovních vozů. V návrhu těchto vozů hraje hlavní roli odolná, avšak lehká konstrukce, která je spojena s použitím nejrůznějších lehkých materiálů, jakými jsou hliník, hořčík, titan a také nejmodernější plastové a kompozitní materiály, například kevlar. Rozumí se samo sebou, že ve shodě s tradicí švýcarských výrobců jsou při výrobě a návrhu kladeny ty nejvyšší nároky na kvalitu provedení a zpracování.
Většina řešení na poli nízkohmotnostní konstrukce a vysoce efektivní aerodynamiky byla převzata a okoukána z přírody. Příroda totiž díky evoluci nabízí pouze úspěšná a nanejvýš účinná řešení nejrůznějších problémů, co se designu týká. Samozřejmě, že některá řešení pocházejí také z Formule 1, a to ať již jde o technické komponenty nebo metody konstrukce, použité při výrobě vozu Beck LM GTR.
Při návrhu vozu se podařilo dosáhnout Velmi nízkého koeficientu odporu vzduchu cw, a to díky redukci příčného profilu vozu na absolutní minimum. Nenajdeme zde žádný nadbytečný materiál, který by narušoval čisté linie skeletu, a tak je desing vozu v souladu s rčením, že forma je dána funkcí. Výsledkem je velmi zvláštní vzhled, ve kterém lze vypozorovat specializovanou orientaci na techniku, výkon a který je přesto futuristicky krásný.
Beck LM GTR je vozem, který uvnitř vozu nabízí řidiči pocit čistokrevného sportovního prožitku, má optimální jízdní charakteristiku díky svému aktivnímu, elektronicky řízenému podvozku a nabízí také jako výsledek ultranízké hmotnosti enormní výkonové rezervy. Navíc je údržba vozu velmi snadná, díky jeho modulární konstrukci a telescopickému zvedacímu systému.
Základní konstrukce vozu je podobná konstrukci závodních vozů Formule 1. Vůz má centrální monokok, vyrobený z kompozitních materiálů, který chrání řidiče a poskytuje potřebnou tuhost celé konstrukci. K monokoku jsou připevněny díly, umožňující zástavbu motoru a převodovky, a také příčné přední řídící rámy podvozku.
Centrální monokok nese veškerou hmotnost a dává celé konstrukci vozu nezbytnou tuhost. Je vyroben z hliníkového rámu a nejmodernějších kompozitních materiálů. Stejný mix materiálů, jaké jsou použity pro monokok (karbon, kevlar a hliník), je použit také pro další díly karoserie. To s sebou nese velkou výhodu v tom, při návrhu již byly splněny požadavky na ochranu pasažérů, jejichž platnost ještě není nařízena, ale je připravena a bude vyžadována v blízké budoucnosti.
Veškeré připojené části jsou pak vyrobeny z vysoce odolné hliníkové slitiny. Jsou sestaveny ze samostatných částí, následně povrchově upraveny a elekticky potaženy ochrannou vrstvou laku.
Čtyři vrchní vrstvy viditelných částí jsou vyrobeny z karbonu a látkou nebo kůží potažené komponenty jsou ze 100% kevlaru. Všechny díly jsou následně sešroubovány nebo slepeny. Ergonomicky tvarované sedačky jsou individuálně tvarovány, vyráběny z několika vrstev kevlaru a následně čalouněny. Digitální přístroje vozu splňují i ty nejvyšší nároky.
Vůz disponuje elektronicky řízeným hydraulickým aktivním podvozkem, jaký bývá obvykle použit pouze ve vozech Formule 1, a který reaguje na data z telemetrie. Také kola jsou vyrobena ze speciálně připravených hliníkových dílů, které jsou posléze sestaveny a forézně potaženy.
Srdcem vozu je osmiválec V8 o objemu 4,2 litru, dopovaný speciálně pro Beck LM navrženým a vyráběným turbodmychadlem. Motor přenáší svou sílu na zadní kola prostřednictvím poloautomatické sekvenční sedmistupňové převodovky. Hladký přenos síly na kola je zajištěn také prostřednictvím diferenciálu s omezenou svorností, který pro vůz o výkonu 650 koní nabízí ještě výrazné rezervy. Řadit lze buď prostřednictvím klasické řadicí páky, nebo pomocí pádel pod volantem.
Ve voze je integrován také pneumatický zvedací systém, který umožňuje snadnou výměnu pneumatik. Použití tohoto systému ve voze, který je určen pro provoz na silnici, je velmi inovativní - obvykle je jeho použití vyhrazeno pouze pro závodní vozy.
Cena základní verze modelu Beck LM GTR je 750000 švýcarských franků. V nabídce jsou čtyři varianty o výkonech 550, 650, 800 a 1000 koní.
Foto: Beck
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.