Nejčistší motor TDI v historii

Jan Fiala, 5. ledna 2007, 16:30 Google+

Nový model VW Jetta TDI plní nejpřísnější světové exhalační normy pro emise oxidů dusíku,

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jetta

Jetta | foto: Import Volkswagen Group

Sdílejte článek

a to díky novému systému dodatečné separace a recirkulace oxidů dusíku z výfukových zplodin, který vyvinula společnost Volkswagen. Tento nový typ motoru TDI v modelu VW Jetta by se měl na americký trh dostat v rámci aliance BlueTec v roce 2008.

Volkswagen představil nejčistší motor TDI všech dob. Již první testovací jízdy prokázaly vysoký potenciál nové technologie Volkswagenu, která snižuje množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. V novém dvoulitrovém dieselovém motoru modelu VW Jetta, který používá systém Common Rail, byl použit zásobník zachycující oxidy dusíků a na něj navazující katalytický konvertor.  Díky tomu VW Jetta plní kalifornské emisní limity, které jsou obecně považovány za jedny z nejpřísnějších na světě. Produkce těchto "čistých TDI" motorů se systémem dodatečné separace a recirkulace exidů dusíku se rozeběhne v USA v průběhu roku 2008.
Ústředním tématem celého konceptu je redukce produkovaného množství oxidů dusíku. Inženýři z Wolfsburgu dosáhli splnění tohoto zadání pomocí interního vývoje tohoto motoru a za použití nové technologie dodatečné separace emitovaných zplodin. Výsledkem jsou až o 90% nižší emise oxidů dusíku NOx.

Takováto drastická redukce množství emisí NOx byla nezbytná pro to, aby vůz plnil požadavky přísných emisních norem, platných v Kalifornii a dalších čtyřech státech na severovýchodním pobřeží Spojených Států Amerických (Massachusetts, New York, Vermont a Maine). Tato norma totiž předepisuje maximální hranici emisí oxidů dusíku 70 mg na míli (44 mg/km). Aby bylo možno splnit požadavky této normy, bylo zapotřebí vyvinout zcela novou technologii pro dodatečnou separaci a recirkulaci NOx. Proto Volkswagen vyvinul dva systémy, připojené k oxidačnímu katalyzátoru a filtru pevných částic ve výfukovém systému.

Technologie nového zásobníkového katalyzátoru oxidů dusíku NOx je v současné době testována v modelech VW, které se v modelové řadě nacházejí pod úrovní Passat. Jde tedy například o modely Jetta, Golf nebo Polo.Oxidy dusíku jsou absorbovány v pórovitém materiálu, čímž bylo dosaženo vysoké úrovně efektivity této absorbce. Podobně jako u filtru pevných částic je potřeba tento zásobník čas od času vyčistit a zregenerovat, o což se automaticky postará motormanagement, aniž by to řidič postřehl. Pro regeneraci a vyčištění totiž řídící jednotka v případě potřeby na několik sekund změní operační mód motoru, čímž dosáhne změny teploty a složení výfukových plynů.

Větší a těžší modely Volkswagen budou využívat ještě druhého systému, používajícího katalyzátor SCR . Ústředním elementem je zde řešení na bázi vodného roztoku močoviny (podobně jako u technologie AdBlue), který je tankován do speciální nádrže z nerezové oceli nebo z plastu. Podíl močoviny v tomto vodném roztoku je 32.5% a roztok je průběžně vstřikován pomocí dávkovacího ventilu do výfukového systému před katalyzátor SCR. Dávkování je závislé aktuálním složení výfukových plynů.

Roztok močoviny je jemně rozprášen mřížkou a nežli se dostane do katalyzátoru, je konvertován horkými výfukovými plyny na amoniak. V katalyzátoru pak amoniak reaguje s oxidy dusíku a touto reakcí vzniká dusík a voda. Narozdíl od čistého amoniaku je řešení na bázi AdBlue netoxické, bez zápachu a je také biologicky odbouratelné. Volkswagen hodlá instalovat celý systém tak, aby vůz nevyžadoval žádnou dodatečnou údržbu v intervalu mezi pravidelnými servisními prohlídkami. To si vyžádá instalaci dodatečného zásobníku na roztok amoniaku - servis pak při pravidelné prohlídce pouze doplní zásobu roztoku a řidič nebude muset myslet na potřebu dotankování další provozní kapaliny. V souladu s americkými normami musí být funkčnost celého systém garantována nejméně na 150000 mílí (241000 km).

BlueTec je společný projekt německých výrobců automobilů Volkswagen, Audi a DaimlerChrysler, a má ambice dosáhnout masivnějšího rozšíření dieselových motorů na americkém trhu s osobními automobily. Výrobci jsou přesvědčení, že dieselové motory mohou být v budoucnu čistou alternativou s nízkou spotřebou. Vycházejí přitom ze současných ekonomických a politických podmínek. Každý z výrobců, zapojených do projektu BlueTec, pracuje na individuálním technickém řešení, jak dosáhnout plnění přísných emisních limitů a v plánu je také nezávislé uvedení jednotlivých řešení na trh.

Volkswagen je rozhodně pionýrem v oblasti prodeje osobních vozů s dieselovým motorem pod kapotou - na americkém trhu již byl prodáno více než 800000 dieselových Volkswagenů.

Foto: Volkswagen

Vytisknout

Diskuze: Nejčistší motor TDI v historii

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Transit

Nejdelší Tranzit na světě - Tranzit XXL

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud