Nový model VW Jetta TDI plní nejpřísnější světové exhalační normy pro emise oxidů dusíku,
a to díky novému systému dodatečné separace a recirkulace oxidů dusíku z výfukových zplodin, který vyvinula společnost Volkswagen. Tento nový typ motoru TDI v modelu VW Jetta by se měl na americký trh dostat v rámci aliance BlueTec v roce 2008.
Volkswagen představil nejčistší motor TDI všech dob. Již první testovací jízdy prokázaly vysoký potenciál nové technologie Volkswagenu, která snižuje množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. V novém dvoulitrovém dieselovém motoru modelu VW Jetta, který používá systém Common Rail, byl použit zásobník zachycující oxidy dusíků a na něj navazující katalytický konvertor. Díky tomu VW Jetta plní kalifornské emisní limity, které jsou obecně považovány za jedny z nejpřísnějších na světě. Produkce těchto "čistých TDI" motorů se systémem dodatečné separace a recirkulace exidů dusíku se rozeběhne v USA v průběhu roku 2008.Ústředním tématem celého konceptu je redukce produkovaného množství oxidů dusíku. Inženýři z Wolfsburgu dosáhli splnění tohoto zadání pomocí interního vývoje tohoto motoru a za použití nové technologie dodatečné separace emitovaných zplodin. Výsledkem jsou až o 90% nižší emise oxidů dusíku NOx.
Takováto drastická redukce množství emisí NOx byla nezbytná pro to, aby vůz plnil požadavky přísných emisních norem, platných v Kalifornii a dalších čtyřech státech na severovýchodním pobřeží Spojených Států Amerických (Massachusetts, New York, Vermont a Maine). Tato norma totiž předepisuje maximální hranici emisí oxidů dusíku 70 mg na míli (44 mg/km). Aby bylo možno splnit požadavky této normy, bylo zapotřebí vyvinout zcela novou technologii pro dodatečnou separaci a recirkulaci NOx. Proto Volkswagen vyvinul dva systémy, připojené k oxidačnímu katalyzátoru a filtru pevných částic ve výfukovém systému.
Technologie nového zásobníkového katalyzátoru oxidů dusíku NOx je v současné době testována v modelech VW, které se v modelové řadě nacházejí pod úrovní Passat. Jde tedy například o modely Jetta, Golf nebo Polo.Oxidy dusíku jsou absorbovány v pórovitém materiálu, čímž bylo dosaženo vysoké úrovně efektivity této absorbce. Podobně jako u filtru pevných částic je potřeba tento zásobník čas od času vyčistit a zregenerovat, o což se automaticky postará motormanagement, aniž by to řidič postřehl. Pro regeneraci a vyčištění totiž řídící jednotka v případě potřeby na několik sekund změní operační mód motoru, čímž dosáhne změny teploty a složení výfukových plynů.
Větší a těžší modely Volkswagen budou využívat ještě druhého systému, používajícího katalyzátor SCR . Ústředním elementem je zde řešení na bázi vodného roztoku močoviny (podobně jako u technologie AdBlue), který je tankován do speciální nádrže z nerezové oceli nebo z plastu. Podíl močoviny v tomto vodném roztoku je 32.5% a roztok je průběžně vstřikován pomocí dávkovacího ventilu do výfukového systému před katalyzátor SCR. Dávkování je závislé aktuálním složení výfukových plynů.
Roztok močoviny je jemně rozprášen mřížkou a nežli se dostane do katalyzátoru, je konvertován horkými výfukovými plyny na amoniak. V katalyzátoru pak amoniak reaguje s oxidy dusíku a touto reakcí vzniká dusík a voda. Narozdíl od čistého amoniaku je řešení na bázi AdBlue netoxické, bez zápachu a je také biologicky odbouratelné. Volkswagen hodlá instalovat celý systém tak, aby vůz nevyžadoval žádnou dodatečnou údržbu v intervalu mezi pravidelnými servisními prohlídkami. To si vyžádá instalaci dodatečného zásobníku na roztok amoniaku - servis pak při pravidelné prohlídce pouze doplní zásobu roztoku a řidič nebude muset myslet na potřebu dotankování další provozní kapaliny. V souladu s americkými normami musí být funkčnost celého systém garantována nejméně na 150000 mílí (241000 km).
BlueTec je společný projekt německých výrobců automobilů Volkswagen, Audi a DaimlerChrysler, a má ambice dosáhnout masivnějšího rozšíření dieselových motorů na americkém trhu s osobními automobily. Výrobci jsou přesvědčení, že dieselové motory mohou být v budoucnu čistou alternativou s nízkou spotřebou. Vycházejí přitom ze současných ekonomických a politických podmínek. Každý z výrobců, zapojených do projektu BlueTec, pracuje na individuálním technickém řešení, jak dosáhnout plnění přísných emisních limitů a v plánu je také nezávislé uvedení jednotlivých řešení na trh.
Volkswagen je rozhodně pionýrem v oblasti prodeje osobních vozů s dieselovým motorem pod kapotou - na americkém trhu již byl prodáno více než 800000 dieselových Volkswagenů.
Foto: Volkswagen
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.