Nový model VW Jetta TDI plní nejpřísnější světové exhalační normy pro emise oxidů dusíku,
a to díky novému systému dodatečné separace a recirkulace oxidů dusíku z výfukových zplodin, který vyvinula společnost Volkswagen. Tento nový typ motoru TDI v modelu VW Jetta by se měl na americký trh dostat v rámci aliance BlueTec v roce 2008.
Volkswagen představil nejčistší motor TDI všech dob. Již první testovací jízdy prokázaly vysoký potenciál nové technologie Volkswagenu, která snižuje množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. V novém dvoulitrovém dieselovém motoru modelu VW Jetta, který používá systém Common Rail, byl použit zásobník zachycující oxidy dusíků a na něj navazující katalytický konvertor. Díky tomu VW Jetta plní kalifornské emisní limity, které jsou obecně považovány za jedny z nejpřísnějších na světě. Produkce těchto "čistých TDI" motorů se systémem dodatečné separace a recirkulace exidů dusíku se rozeběhne v USA v průběhu roku 2008.Ústředním tématem celého konceptu je redukce produkovaného množství oxidů dusíku. Inženýři z Wolfsburgu dosáhli splnění tohoto zadání pomocí interního vývoje tohoto motoru a za použití nové technologie dodatečné separace emitovaných zplodin. Výsledkem jsou až o 90% nižší emise oxidů dusíku NOx.
Takováto drastická redukce množství emisí NOx byla nezbytná pro to, aby vůz plnil požadavky přísných emisních norem, platných v Kalifornii a dalších čtyřech státech na severovýchodním pobřeží Spojených Států Amerických (Massachusetts, New York, Vermont a Maine). Tato norma totiž předepisuje maximální hranici emisí oxidů dusíku 70 mg na míli (44 mg/km). Aby bylo možno splnit požadavky této normy, bylo zapotřebí vyvinout zcela novou technologii pro dodatečnou separaci a recirkulaci NOx. Proto Volkswagen vyvinul dva systémy, připojené k oxidačnímu katalyzátoru a filtru pevných částic ve výfukovém systému.
Technologie nového zásobníkového katalyzátoru oxidů dusíku NOx je v současné době testována v modelech VW, které se v modelové řadě nacházejí pod úrovní Passat. Jde tedy například o modely Jetta, Golf nebo Polo.Oxidy dusíku jsou absorbovány v pórovitém materiálu, čímž bylo dosaženo vysoké úrovně efektivity této absorbce. Podobně jako u filtru pevných částic je potřeba tento zásobník čas od času vyčistit a zregenerovat, o což se automaticky postará motormanagement, aniž by to řidič postřehl. Pro regeneraci a vyčištění totiž řídící jednotka v případě potřeby na několik sekund změní operační mód motoru, čímž dosáhne změny teploty a složení výfukových plynů.
Větší a těžší modely Volkswagen budou využívat ještě druhého systému, používajícího katalyzátor SCR . Ústředním elementem je zde řešení na bázi vodného roztoku močoviny (podobně jako u technologie AdBlue), který je tankován do speciální nádrže z nerezové oceli nebo z plastu. Podíl močoviny v tomto vodném roztoku je 32.5% a roztok je průběžně vstřikován pomocí dávkovacího ventilu do výfukového systému před katalyzátor SCR. Dávkování je závislé aktuálním složení výfukových plynů.
Roztok močoviny je jemně rozprášen mřížkou a nežli se dostane do katalyzátoru, je konvertován horkými výfukovými plyny na amoniak. V katalyzátoru pak amoniak reaguje s oxidy dusíku a touto reakcí vzniká dusík a voda. Narozdíl od čistého amoniaku je řešení na bázi AdBlue netoxické, bez zápachu a je také biologicky odbouratelné. Volkswagen hodlá instalovat celý systém tak, aby vůz nevyžadoval žádnou dodatečnou údržbu v intervalu mezi pravidelnými servisními prohlídkami. To si vyžádá instalaci dodatečného zásobníku na roztok amoniaku - servis pak při pravidelné prohlídce pouze doplní zásobu roztoku a řidič nebude muset myslet na potřebu dotankování další provozní kapaliny. V souladu s americkými normami musí být funkčnost celého systém garantována nejméně na 150000 mílí (241000 km).
BlueTec je společný projekt německých výrobců automobilů Volkswagen, Audi a DaimlerChrysler, a má ambice dosáhnout masivnějšího rozšíření dieselových motorů na americkém trhu s osobními automobily. Výrobci jsou přesvědčení, že dieselové motory mohou být v budoucnu čistou alternativou s nízkou spotřebou. Vycházejí přitom ze současných ekonomických a politických podmínek. Každý z výrobců, zapojených do projektu BlueTec, pracuje na individuálním technickém řešení, jak dosáhnout plnění přísných emisních limitů a v plánu je také nezávislé uvedení jednotlivých řešení na trh.
Volkswagen je rozhodně pionýrem v oblasti prodeje osobních vozů s dieselovým motorem pod kapotou - na americkém trhu již byl prodáno více než 800000 dieselových Volkswagenů.
Foto: Volkswagen
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.