Nejdelší Tranzit na světě - Tranzit XXL

Transit
Transit, foto: Ford Motor Company
Jan Fiala 5. ledna 2007 09:25
Sdílej:

Evropský vývojový tým společnosti Ford, zabývající se návrhy užitkových vozů a sídlící v technickém centru společnosti ve městě Dunton ve Velké Británii,

svérázně oslavil skutečnost, že model Ford Transit získal titul International Van of the Year 2007. Při této příležitosti totiž vznikla unikátní verze této dodávky roku - Transit XXL.

Transit XXL v pravém slova smyslu protáhl osobní model Transit Tourneo do extrémní délky, čímž se z tohoto speciálu stal skutečně nejdelší Ford Transit na světě!

Transit XXL byl navržen a postaven vývojovým týmem z Duntonu jako speciální projekt, který však komplexně používá stejné díly, jaké jsou běžně použity pro standardní modely Ford Transit. Je postaven na základě dvou vozů Transit Tourneo (jejich krátké verzi podvozkové platformy), které byly pečlivě složeny dohromady. Tím vznikla na nevšední limuzína, která nabízí řidiči a sedmi pasažérům nadstandardní komfort, známý zákazníkům leteckých společností nebo železnice z míst první třídy.

Všichni pasažéři se mohou těšit ze sedaček Transit 'Captain's Seat', které jsou čalouněny kůží, jsou nastavitelné v sedmi směrech, jsou vyhřívané a vybavené bederní a loketními opěrkami. V souladu s očekáváním má také každý pasažér k dispozici nadbytek místa pro nohy i v oblasti ramen.

Unikátní speciál Ford Transit XXL byl navržen a sestrojen proto, aby opětovně dokázal a demonstroval flexibilitu Fordu Transit a jeho schopnosti. Na délku měří Transit XXL 740 centimetrů a rozvor činí neuvěřitelných 5,9 metru. Pro srovnání - standardní Ford Transit Tourneo má délku 4,9 metru a rozvor "pouhých" 2,9 metru.

Transit XXL je vybaven dvojicí standardních dveří a čtveřicí dveří posuvných (dvoje na každé straně vozu). Celý vůz je prosklen speciálním, zvenčí neprůhledným sklem, které umožňuje pasažérům těšit se z neobvyklého soukromí a anonymity a které je chrání před zvědavými pohledy obdivovatelů. Čtvery posuvné dveře Transitu XXL jsou vhodné i s ohledem na fakt, že jde o vůz s pravostranným řízením. Přesto i v zemích s pravostranným provozem může řidič Transitu XXL zastavit u obrubníku a rychle pomoci pasažérům nastoupit do vozu nebo z něj vystoupit - což je záležitost, jakou pochopí a ocení každý řidič dlouhé luxusní limuzíny.

V interiéru rovněž nalezneme plně přizpůsobené koberce, vyrobené ze standardních koberců z Transitu Tourneo, a plnou čalouněnou přepážku, oddělující prostor pro cestující od zavazadlového prostoru. Tím je přístup k zavazadlům možný pouze pomocí zadních výklopných dveří.

Komfort přepravovaných osob je maximalizován díky použití dvou nezávislých klimatizačních jednotek, samostatně řídícich teplotu v přední a zadní části kabiny. Jednotka ovládající zadní část kabiny je řízena z panelu, který je umístěn v prostoru zadních sedaček a díky výkonu obou jednotek jde o Transit, který je "nejvíce cool".

Vývoj tohoto speciálu není ještě zcela ukončen. Tým vývojářů plánuje například instalaci komplexního multimediálního systému, který by pasažérům umožnil sledování DVD či hraní her pomocí konzolí PlayStation, a to vše i díky samostatným monitorům pro každého cestujícího.

V jádru jde pořád o Transit

Transit XXL je poháněn standardním motorem Ford Duratorq TDCi o objemu 2,2 litru a výkonu 130 koní. Motor je spřažen s pětistupnňovou manuální převodovkou, která byla speciálně upravena tak, aby se lépe využilo výkonu motoru ve středních otáčkách. Také brzdový systém byl přizpůsoben vyšší hmotnosti vozu a využívá kotoučových brzd na přední i zadní nápravě. Konstrukce karoserie Fordu Transit XXL obsahuje rozsáhlá zesílení v oblasti podlahové plošiny a ve střeše, díky čemuž vůz i přes prodloužení zůstává torzně tuhý a bezpečný. Pohotovostní hmotnost vozu činí 2500 kg. Výkon motoru je po vzoru modelu FT350 přenášen na kola přední nápravy. Bylo zesíleno také odpružení a podvozek vozu tak, aby Transit XXL byl schopen jízdy v plném zatížení - maximální povolená hmotnost vozu je totiž 3500 kg.

Transit XXL je lakován ve standardní bílé barvě a kromě ní je vybaven i množstvím dalších standardních prvků výbavy běžných Tranzitů, jako například satelitní navigací, možností konektivity BlueTooth zařízení, špičkového audiosystému Ford, vyhřívaným předním sklem nebo parkovacími senzory.

Foto: Ford Motor Company

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.