Evropský vývojový tým společnosti Ford, zabývající se návrhy užitkových vozů a sídlící v technickém centru společnosti ve městě Dunton ve Velké Británii,
svérázně oslavil skutečnost, že model Ford Transit získal titul International Van of the Year 2007. Při této příležitosti totiž vznikla unikátní verze této dodávky roku - Transit XXL.
Transit XXL v pravém slova smyslu protáhl osobní model Transit Tourneo do extrémní délky, čímž se z tohoto speciálu stal skutečně nejdelší Ford Transit na světě!
Transit XXL byl navržen a postaven vývojovým týmem z Duntonu jako speciální projekt, který však komplexně používá stejné díly, jaké jsou běžně použity pro standardní modely Ford Transit. Je postaven na základě dvou vozů Transit Tourneo (jejich krátké verzi podvozkové platformy), které byly pečlivě složeny dohromady. Tím vznikla na nevšední limuzína, která nabízí řidiči a sedmi pasažérům nadstandardní komfort, známý zákazníkům leteckých společností nebo železnice z míst první třídy.
Všichni pasažéři se mohou těšit ze sedaček Transit 'Captain's Seat', které jsou čalouněny kůží, jsou nastavitelné v sedmi směrech, jsou vyhřívané a vybavené bederní a loketními opěrkami. V souladu s očekáváním má také každý pasažér k dispozici nadbytek místa pro nohy i v oblasti ramen.
Unikátní speciál Ford Transit XXL byl navržen a sestrojen proto, aby opětovně dokázal a demonstroval flexibilitu Fordu Transit a jeho schopnosti. Na délku měří Transit XXL 740 centimetrů a rozvor činí neuvěřitelných 5,9 metru. Pro srovnání - standardní Ford Transit Tourneo má délku 4,9 metru a rozvor "pouhých" 2,9 metru.
Transit XXL je vybaven dvojicí standardních dveří a čtveřicí dveří posuvných (dvoje na každé straně vozu). Celý vůz je prosklen speciálním, zvenčí neprůhledným sklem, které umožňuje pasažérům těšit se z neobvyklého soukromí a anonymity a které je chrání před zvědavými pohledy obdivovatelů. Čtvery posuvné dveře Transitu XXL jsou vhodné i s ohledem na fakt, že jde o vůz s pravostranným řízením. Přesto i v zemích s pravostranným provozem může řidič Transitu XXL zastavit u obrubníku a rychle pomoci pasažérům nastoupit do vozu nebo z něj vystoupit - což je záležitost, jakou pochopí a ocení každý řidič dlouhé luxusní limuzíny.
V interiéru rovněž nalezneme plně přizpůsobené koberce, vyrobené ze standardních koberců z Transitu Tourneo, a plnou čalouněnou přepážku, oddělující prostor pro cestující od zavazadlového prostoru. Tím je přístup k zavazadlům možný pouze pomocí zadních výklopných dveří.
Komfort přepravovaných osob je maximalizován díky použití dvou nezávislých klimatizačních jednotek, samostatně řídícich teplotu v přední a zadní části kabiny. Jednotka ovládající zadní část kabiny je řízena z panelu, který je umístěn v prostoru zadních sedaček a díky výkonu obou jednotek jde o Transit, který je "nejvíce cool".
Vývoj tohoto speciálu není ještě zcela ukončen. Tým vývojářů plánuje například instalaci komplexního multimediálního systému, který by pasažérům umožnil sledování DVD či hraní her pomocí konzolí PlayStation, a to vše i díky samostatným monitorům pro každého cestujícího.
V jádru jde pořád o Transit
Transit XXL je poháněn standardním motorem Ford Duratorq TDCi o objemu 2,2 litru a výkonu 130 koní. Motor je spřažen s pětistupnňovou manuální převodovkou, která byla speciálně upravena tak, aby se lépe využilo výkonu motoru ve středních otáčkách. Také brzdový systém byl přizpůsoben vyšší hmotnosti vozu a využívá kotoučových brzd na přední i zadní nápravě. Konstrukce karoserie Fordu Transit XXL obsahuje rozsáhlá zesílení v oblasti podlahové plošiny a ve střeše, díky čemuž vůz i přes prodloužení zůstává torzně tuhý a bezpečný. Pohotovostní hmotnost vozu činí 2500 kg. Výkon motoru je po vzoru modelu FT350 přenášen na kola přední nápravy. Bylo zesíleno také odpružení a podvozek vozu tak, aby Transit XXL byl schopen jízdy v plném zatížení - maximální povolená hmotnost vozu je totiž 3500 kg.
Transit XXL je lakován ve standardní bílé barvě a kromě ní je vybaven i množstvím dalších standardních prvků výbavy běžných Tranzitů, jako například satelitní navigací, možností konektivity BlueTooth zařízení, špičkového audiosystému Ford, vyhřívaným předním sklem nebo parkovacími senzory.
Foto: Ford Motor Company
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.