Na českých silnicích zemřelo za loňský rok “pouze“ 951 osob. Je to nejméně od roku 1989. Že by se čeští řidiči stali ohleduplnějšími a jezdili bezpečněji?
Po 17 letech od listopadu 89 je počet mrtvých za rok menší než jeden tisíc. Konkrétně je to 951 osob, což je o 176 méně než v roce 2005. Pokračuje tak dlouhodobý trend poklesu počtu obětí při dopravních nehodách. Čím to je?
Ministerstvo dopravy resp. jeho zástupci by letošní “úspěšný rok“ nejraději připočítali novému silničnímu zákonu (a tím vlastně sobě). Ale je to skutečně tak? Určitý vliv na nehodovost jistě měl, zejména v prvních měsících svého působení (v platnost vstoupil 1. července 2006), kdy většina řidičů jezdila opravdu předpisově (někdy až moc), ale dnes většina řidičů opět jezdí svým “starým stylem“. Další díl poklesu mrtvých lze připsat dlouhodobému trendu, který je způsoben stále se zvyšující aktivní i pasivní bezpečnosti nových, ale i ojetých vozů.
V roce 2006 řešili policisté celkem 187 400 nehod, což je o téměř 12 tisíc méně než v roce 2005. To je pěkný úbytek, ale není to jenom zásluha slušnějších a disciplinovanějších řidičů. Svůj podíl na tom má jistě i letošní zatím velmi mírná zima, kdy hrozba náledí a zasněžených silnic téměř ještě nehrozila. Svůj díl koláče na menším počtu nehod lze také připsat k dobru zvýšení limitu škody při nehodě k povinnému přivolání policistů z 20 000 na 50 000 Kč. Spousta nehod se tak obejde bez asistence policie a pak také nefigurují ve statistikách.
Malé shrnutí na závěr: v roce 2006 došlo ke 128 400 nehodám (- 12 000), bylo zraněno 28 000 osob (- 4 500) a zemřelo 951 osob (-176). Co dodat na závěr? Snad jen šťastnou a také bezpečnou cestu!
Pozn. Čísla jsou odhad, oficiální čísla za prosinec 2006 zatím nejsou k dispozici
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.