Volvo XC60 Concept, které bude hlavním lákadlem stánku značky na autosalónu v Detroitu, v sobě spojuje nezaměnitelné, svalnaté a variabilní XC se sportovním charisma kupé.
„Dalo by se říci, že toto bude další automobil současného vlastníka modelu C30. Stejně sportovní a vzrušující, ale zároveň nabízející mnohem více možností. Koncept poměrně jasně přibližuje to, jak bude „skutečná“ XC60 vypadat,” říká Fredrik Arp, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Cars. Koncept ukazuje, že projekt modelu XC60 společnosti Volvo Cars je připraven postavit se konkurenci v nejtvrdším a současně v nejrychleji rostoucím segmentu v automobilovém světě – v segmentu malých prémiových SUV. Dnes je v tomto segmentu nabízeno pouze několik typů, avšak během několika nadcházejících let budou zákazníci moci vybírat nejméně z deseti různých modelů. V letech 2007 až 2009 by měl objem prodejů v tomto segmentu vzrůst o 75 procent na 443 000 vozidel. XC60 Concept je do velké míry automobilem budoucnosti. Nejen že poprvé přibližuje světu podobu dalšího modelu XC od společnosti Volvo Cars, ale současně je plný designových inovací a představuje několik prvků, které se v budoucnu stanou součástí nových vozů Volvo. Dole silné svaly XC, nad linií oken elegantní kupéZ hlediska designu je XC60 Concept odvážným výtvorem, který je fúzí toho nejlepšího ze dvou odlišných, ale shodně dynamických typů automobilů. Pro spodní polovinu je charakteristický svalnatý vzhled vozu XC, který mu dodává odhodlaný výraz, a rozměrná kola zajišťující velkou světlou výšku. Nad linií oken připomínají odvážné křivky profil a sportovní charisma elegantního kupé. Interiér modelu XC60 Concept je přinejmenším stejně odvážný jako exteriér. To platí zejména pro přístrojový panel a středovou konzolu, ale také pro zajímavě řešená tenká přední i zadní sedadla.Automatické brzdění Začne-li vozidlo vpředu náhle brzdit a systém City Safety rozpozná hrozící nebezpečí srážky, zvýší tlak v brzdovém systému a umožní tak řidiči srážce předejít. Pokud však systém zjistí, že srážka je nevyhnutelná, vůz začne automaticky brzdit. Systém City Safety je aktivní při rychlostech do 30 km/h. Pokud je relativní rozdíl rychlostí obou vozidel menší než 15 km/h, může systém pomoci řidiči nehodě zcela předejít. Při rychlostech od 15 do 30 km/h je hlavní pozornost zaměřena na maximální možné snížení rychlosti před nárazem.Zvětšené logo na mřížce chladičeKlasické logo se symbolem železa se na vozy Volvo vrátilo téměř před dvěma lety. Nyní bylo toto logo zvětšeno tak, aby celková image značky byla ještě silnější. Velké logo umístěné uprostřed lichoběžníkové mřížky je jasným signálem toho, že budoucnost právě nastala. Další součástí DNA přicházející generace vozů Volvo jsou i nová zkosená poziční světla na obou stranách mřížky chladiče. Díky světlometům a dynamicky vyhlížejícím předním blatníkům vůz působí agresivním dojmem, který rovněž zdůrazňuje klasickou kapotu ve tvaru písmene V. Přední a zadní ochranný kryt integrovaný do nárazníku dává jasný signál, že se jedná o automobil kategorie crossover s důrazem na jízdní vlastnosti na silnici. Výrazné a emotivní tvary, jež jsou tolik důležitou součástí budoucího designového směrování Steve Mattina, jsou nápadné zejména při pohledu na XC60 Concept z boku. Spodní část vozu s 20-palcovými koly, výraznými podběhy a hliníkovými nášlapy zdůrazňuje svalnatý charakter modelu XC, zatímco dynamický profil oken a dramatická linie střechy dodávají horní části vozu tvar sportovního kupé.Nový tvar zádi „Výrazně tvarovaná záď poskytuje další náznak směru, kterým se DNA v oblasti designu bude ubírat. Kontury protažených zadních světel zdůrazňují výrazné boky a lichoběžníkové víko zavazadlového prostoru je pokračováním trendu nastoleného prosklenými zadními dveřmi Volva C30,” vysvětluje Steve Mattin. Konstrukce víka zavazadlového prostoru přichází s další důmyslnou inovací. Jeho spodní část je možné vysunout a zvednout přes horní část. Tím vzniká dostatečný otvor pro naložení malých předmětů, aniž by bylo nutné otevřít celý zavazadlový prostor. Samozřejmě je možné otevřít také celý zavazadlový prostor. Třetí alternativou je otevření pouze horní části. Dalším zajímavým řešením je tmavý panel na spodní části víka zavazadlového prostoru. Při pohledu z vnitřku je panel průhledný a zlepšuje přehled řidiče o situaci za vozidlem. Průhledná je i střecha tvořená panelem z tmavě tónovaného skla umístěným na nosné konstrukci ve tvaru písmene Y. Název Volvo umístěný na zádi je nyní mnohem výraznější a mezery mezi písmeny jsou větší než v minulosti. Toto je další nový prvek, který se postupně promítne do celé modelové nabídky a jehož cílem je posílit image značky. Elegantní high-tech interiérInteriér modelu XC60 Concept je přinejmenším stejně odvážný jako exteriér. To platí zejména pro přístrojový panel, volně uloženou středovou konzolu a pro zajímavě řešená tenká přední i zadní sedadla. Interiéru dominuje elegantní kombinace sedlářské kůže a hliníku. Horní část je světlá, což je pro skandinávský design typické. Spodní část má kontrastní tmavší hnědou barvu espresso.Tým Steve Mattina věnoval velkou pozornost také osvětlení uvnitř kabiny s cílem vytvořit funkční osvětlení prostoru a příjemné prostředí s náladovým osvětlením zdůrazňujícím moderní atmosféru uvnitř XC60 Concept.Přístrojový panel s křídly Hlavní přístroj v zorném poli řidiče připomíná čmeláka – kruhový analogový rychloměr tvoří „tělo“ uprostřed, které je obklopeno dvěma digitálními „křídly“ s displeji zobrazujícími další informace. Přístrojový panel a nový volant ladí s dominantní volně umístěnou středovou konzolou nakloněnou směrem k řidiči. Tato konzola je ještě tenčí než u současných produkčních modelů a vytváří tak ještě více místa pro odložení předmětů v prostoru za ní. „Bílý povrch konzoly inspirovaný designem přehrávače iPod je hladký téměř jako sněhová pokrývka a je obklopen kovovým rámem zdůrazňujícím její nepravidelný tvar. Tlačítka a ovládací prvky jsou zcela integrovány do povrchu a „neviditelná“ obrazovka informačního a navigačního systému se objeví teprve po zapnutí, které je doprovázeno pozoruhodnou pulsující sekvencí. Obraz je promítán zezadu, což dělá ze středové konzole jeden z nejvíce novátorských prvků v interiéru,” říká Steve Mattin. Při počáteční sekvenci obživnou také čtyři otočné ovladače. Všechna ostatní tlačítka jsou citlivá na dotek. Unikátní zařízení pro volbu rychlostních stupňů má formu posuvného ovladače stejného typu, jaký je možno nalézt na mixážních pultech osvětlovačů a zvukařů. Ovládací panely na dveřích jsou vzhledem shodné se středovou konzolou. Štíhlá sedadla Společnost Volvo Cars je známá po celém světě svými komfortními a ergonomicky zkonstruovanými sedadly. U prototypu XC60 Concept byla tato sedadla dále vylepšena tenkými asymetrickými liniemi, které poskytují větší komfort zejména při nastupování a vystupování. Světlá sedadla vytvářejí dojem, jako by se volně vznášela nad tmavou podlahou.Všechna sedadla jsou vybavena integrovanými bezpečnostními pásy. Opěrky hlavy a opěradla předních i zadních sedadel mají mezeru umožňující pohodlné opření i tehdy, pokud osoba sedící na sedadle nosí cop nebo jiný účes, který tlačí při opření do temene hlavy. Tento prvek byl před několika lety představen u prototypu Volvo YCC (Your Concept Car) a u XC60 Concept byl dále protažen do celého opěradla s cílem zlepšit větrání a výhled vzad. V těchto štěrbinách je rovněž zabudováno tlumené osvětlení. „Otočením hlavy má řidič výhled skrz své vlastní sedadlo, opěradlo zadního sedadla a přes průhledný panel ve spodní části víka zavazadlového prostoru. Tím se zvyšuje bezpečnost automobilu, u kterého může být vzhledem k jeho výšce omezen výhled vzad,” vysvětluje Steve Mattin. Ve štěrbinách v opěradlech zadních sedadel je umístěn stejný typ kotevních úchytů jako v podlaze zavazadlového prostoru. Díky tomu je možné využít celou řadu příslušenství pro upevnění různých typů nákladu. Pod zadními sedadly se navíc nachází zvláštní prostor pro uložení sady zavazadel zkonstruované speciálně pro XC60 Concept. Takto umístěná zavazadla jsou pohodlně přístupná po otevření zadních dveří. Příslib věcí budoucích„XC60 přichází s celou řadou inovací, které nám ukazují, jak budou automobily za několik let vypadat. Je načase jednou provždy zapomenout na "krabicovitá" Volva. Namísto toho budeme zesilovat emotivnost našeho skandinávského designového dědictví prostřednictvím výrazných a vzrušujících tvarů a nových inovativních funkcí,” říká Steve Mattin.Dodávky zákazníkům na počátku roku 2009 Prostřednictvím modelu XC60 Concept společnost Volvo Cars oznamuje, že rodina vozů XC, kterou v současnosti tvoří modely XC70 a XC90, se na začátku roku 2009 rozšíří. Podobně jako oba současné modely řady XC je i Volvo XC60 založeno na technologii osobního automobilu, což umožňuje spojení jeho robustnosti a odolnosti s dynamickými a atraktivními jízdními vlastnostmi.Volvo
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.