Aktuální druhá generace Seatu Cordoba (odvozeného od třetí generace Ibizy) je na trhu už od roku 2002 a tak pomalu nazrává čas na omlazení.
Pro rok 2006 se sice nejedná o převratné změny, vylepšení zaznamenal především interiér, nicméně Seat potěšil nižšími cenami a bohatší výbavou.
Nejvýznamnější novinkou je standardně montované ABS. Ve starých zemích EU by tato položka byla samozřejmostí, v ČR bude brzy také, avšak není na škodu z této skutečnosti učinit marketingové lákadlo. V interiéru doznaly změny hlavně použité materiály, které by měly být příjemnější na dotyk a vypadat hodnotněji.
Co se exteriéru týká, ke změnám nedošlo, na rozdíl od Nové Ibizy (o níž jsme vás informovali v lednu http://autoroad.cz/Seat-Ibiza-pro-rok-2006-11344-10-1 a která dostala například přepracované nárazníky). Na tom je jasně vidět, že Ibiza představuje nosný model automobilky, do kterého se vyplatí investovat, a Cordoba jen jakýsi doplněk v programu, tržní výklenek pro ty, kdo chtějí sedan za málo peněz.
Zájemce o Novou Cordobu má na výběr ze sedmi motorů, z toho jsou tři zážehové a čtyři vznětové. Paleta benzínových motorů začíná na dvanáctiventilovém tříválci objemu 1,2 L, který má maximální výkon 47 kW (64 PS) při 5.500 ot. a točivý moment 112 Nm při 3000 ot.
Silnější 1,4ka je nabízena ve dvou variantách, buď 55 kW (75 PS) nebo 74 kW (100 PS). Slabší čtyřválec 1,4 může být kombinován i se čtyřstupňovým automatem, jinak je standardně dodávaná 5ti stupňová manuální převodovka.
I u dieselových motorů jsou na výběr buď tříválce (1,4) nebo čtyřválce (1,9). Tříválcový turbodiesel vyvine ve slabší verzi 51 kW (70 PS, 155 Nm) či v silnější 59 kW (80 PS, 195 Nm). Služebně starší, ale „dospělejší“ přeplňovaný vznětový čtyřválec se pyšní hodnotami 74 kW (100 PS, 240 Nm) a v nejsilnější podobě dokonce 96 kW (130 PS, 310 Nm), kdy je navíc kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou.
Nová Cordoba se prodává ve třech stupních výbavy podivně pojmenovaných Reference, Stylance a Sport. Kromě toho je v nabídce také akční model Advantage, který přináší cenové zvýhodnění 40 tisíc Kč. Obsahuje totiž klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna, dálkově ovládané centrální zamykání a metalízu. Oproti základní výbavě Reference je o 20 500 Kč dražší, kdežto jednotlivé prvky by dohromady vyšly na 60 500 Kč.
Základní cena Cordoby pro rok 2006 začíná na 315 900 Kč, což je oproti minulému roku o 3000 Kč méně. Určitě má tato marketingově pozitivně prezentovatelná sleva původ v postupném zastarávání aktuální řady, importéra navíc vzhledem ke zpevňování kursu koruny nic nestojí. Jiné už je to u slev na turbodieselové motory, kde najdeme cenové zvýhodnění oproti loňsku dokonce přes 15 tisíc Kč. Zážehová 1,4ka je levnější o 11 tisíc.
Pro letošek doznala Cordoba zajisté příjemných změn, nicméně prezentovat ji jako „Novou Cordobu“ je dle mého názoru poněkud optimistické.
Foto: Seat
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.