Svět by se mohl potýkat s nedostatkem lithia, podle některých analytiků už v roce 2025. Jiní mají za to, že se nedostatek lithia, které je nezbytné do baterií elektromobilů, projeví později. Analytici ze společnosti BMI nedostatek z velké části přisuzují poptávce po lithiu v Číně, která v zemi převyšuje produkci tohoto kovu.
"Očekáváme, že v letech 2023 až 2032 poptávka po lithiu jen pro elektromobily v Číně poroste průměrným tempem 20,4 procenta ročně," uvádí BMI ve zprávě, na kterou se odvolává server CNBC. Dodávky lithia v Číně pak ve stejném období vzrostou pouze o šest procent. Toto tempo nemůže podle BMI uspokojit ani třetinu předpokládané poptávky. Čína je třetím největším světovým producentem lithia.
Světová produkce lithia v roce 2021 činila 540.000 tun. Světové ekonomické fórum (WEF) předpokládá, že do roku 2030 přesáhne celosvětová poptávka tři miliony tun.
Společnost S&P Global Commodity Insights odhaduje letošní prodej elektromobilů na 3,8 milionu. Posléze počítá s prudkým růstem, který do roku 2030 zvýší prodej na více než 30 milionů.
"Jsme hluboce přesvědčeni, že lithia bude nedostatek," konstatovala analytička Corinne Blanchardová z Deutsche Bank. "Předpokládáme samo sebou růst nabídky, ale poptávka poroste mnohem rychleji," dodala. Zatímco do konce roku 2025 odhaduje Blanchardová deficit uhličitanu lithného na 40.000 až 60.000 tun, do konce roku 2030 podle ní deficit naroste na 768.000 tun.
Jiní analytici nemají za to, že se nedostatek dostaví tak brzy, ale i tak očekávají do konce desetiletí deficit. Rostoucí poptávku by podle společnosti Rystad Energy mohl do určité míry pokrýt větší počet dolů. V současně době se vede průzkum stovek potenciálních lithiových dolů. V provozu jich je teď ve světě 101, uvádí společnost Refinitiv.
Produkce lithiových dolů se v letošním roce zvýší meziročně o 30 procent a v roce příštím o 40 procent, odhaduje Susan Zouová z Rystad Energy. V příštím roce očekává sice přebytek lithia, ale kolem roku 2028 začne podle ní dodavatelské řetězce trápit nedostatek.
V reakci na nedostatek suroviny se mohou ceny lithia přiblížit rekordu z loňského roku, což by následně zvýšilo náklady na výrobu baterií. Ceny uhličitanu lithného se loni v listopadu vyšplhaly na rekordních téměř 600.000 jüanů (1,8 milionu Kč) za tunu, což je více než dvanáctinásobek cen z ledna 2021.
Od prvního objevu k plnohodnotnému provozu lithiového dolu obvykle uplyne deset i více let, sdělil serveru CNBC obchodní ředitel společnosti Piedmont Lithium Austin Devaney. "Myslíme si ale, že nakonec bude lithia k uspokojení požadavků na elektrifikaci dost," uvedl. "V nejbližší době však očekáváme, že omezená nabídka se na mnoho let odrazí na cenách lithia," dodal.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.