Svět by se mohl potýkat s nedostatkem lithia, podle některých analytiků už v roce 2025. Jiní mají za to, že se nedostatek lithia, které je nezbytné do baterií elektromobilů, projeví později. Analytici ze společnosti BMI nedostatek z velké části přisuzují poptávce po lithiu v Číně, která v zemi převyšuje produkci tohoto kovu.
"Očekáváme, že v letech 2023 až 2032 poptávka po lithiu jen pro elektromobily v Číně poroste průměrným tempem 20,4 procenta ročně," uvádí BMI ve zprávě, na kterou se odvolává server CNBC. Dodávky lithia v Číně pak ve stejném období vzrostou pouze o šest procent. Toto tempo nemůže podle BMI uspokojit ani třetinu předpokládané poptávky. Čína je třetím největším světovým producentem lithia.
Světová produkce lithia v roce 2021 činila 540.000 tun. Světové ekonomické fórum (WEF) předpokládá, že do roku 2030 přesáhne celosvětová poptávka tři miliony tun.
Společnost S&P Global Commodity Insights odhaduje letošní prodej elektromobilů na 3,8 milionu. Posléze počítá s prudkým růstem, který do roku 2030 zvýší prodej na více než 30 milionů.
"Jsme hluboce přesvědčeni, že lithia bude nedostatek," konstatovala analytička Corinne Blanchardová z Deutsche Bank. "Předpokládáme samo sebou růst nabídky, ale poptávka poroste mnohem rychleji," dodala. Zatímco do konce roku 2025 odhaduje Blanchardová deficit uhličitanu lithného na 40.000 až 60.000 tun, do konce roku 2030 podle ní deficit naroste na 768.000 tun.
Jiní analytici nemají za to, že se nedostatek dostaví tak brzy, ale i tak očekávají do konce desetiletí deficit. Rostoucí poptávku by podle společnosti Rystad Energy mohl do určité míry pokrýt větší počet dolů. V současně době se vede průzkum stovek potenciálních lithiových dolů. V provozu jich je teď ve světě 101, uvádí společnost Refinitiv.
Produkce lithiových dolů se v letošním roce zvýší meziročně o 30 procent a v roce příštím o 40 procent, odhaduje Susan Zouová z Rystad Energy. V příštím roce očekává sice přebytek lithia, ale kolem roku 2028 začne podle ní dodavatelské řetězce trápit nedostatek.
V reakci na nedostatek suroviny se mohou ceny lithia přiblížit rekordu z loňského roku, což by následně zvýšilo náklady na výrobu baterií. Ceny uhličitanu lithného se loni v listopadu vyšplhaly na rekordních téměř 600.000 jüanů (1,8 milionu Kč) za tunu, což je více než dvanáctinásobek cen z ledna 2021.
Od prvního objevu k plnohodnotnému provozu lithiového dolu obvykle uplyne deset i více let, sdělil serveru CNBC obchodní ředitel společnosti Piedmont Lithium Austin Devaney. "Myslíme si ale, že nakonec bude lithia k uspokojení požadavků na elektrifikaci dost," uvedl. "V nejbližší době však očekáváme, že omezená nabídka se na mnoho let odrazí na cenách lithia," dodal.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.