Italský automobilový designér Giorgetto Giugiaro patří k nejuznávanějším automobilovým designérům. Vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů aut, jichž se po celém světě vyrobilo přes šedesát milionů exemplářů. Giugiaro, který se narodil 7. srpna 1938, je znám svým rozsáhlým tvůrčím záběrem, který zahrnuje všechny segmenty automobilového průmyslu. Z jeho rýsovacího prkna například pochází první generace Volkswagenu Golf, minivůz Fiat Panda nebo supersport Lotus Esprit.
Giugiaro je jediným dosud žijícím představitelem "velké trojky italského designu", do níž kromě něj patřili Nuccio Bertone a Sergio Pininfarina. Automobilovými odborníky je považován za průkopníka moderního italského automobilového designu a v prosinci 1999 byl na galavečeru v Los Angeles vyhlášen automobilovým designérem století. O tři roky později byl uveden do automobilové síně slávy.
Rodák z italského Garessia chtěl být původně malířem, stejně jako jeho otec Mario. Giorgettovi se ale na škole zalíbilo technické kreslení a v 17 letech již začínal tvořit v nově vzniklém designérském centru italské automobilky Fiat. V roce 1960 už působil u věhlasné italské karosárny Bertone, kde vydržel pět let a poté dva roky pracoval pro karosárnu Ghia, kde se podílel na designu vozů De Tomaso Mangusta nebo Oldsmobile Tornado.
V roce 1968 Giugiaro založil spolu se svým kolegou Aldem Mantovanim vlastní designérské studio Italdesign, v němž strávil 47 let. V začátcích Italdesignu spolupracoval s mladoboleslavskou Škodou, pro kterou navrhl nástupce modelu 1000 MB. Do sériové výroby se však Škoda 720 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, ani pozdější Škoda 760 s motorem vpředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, nedostala.
Charakteristickým rukopisem Italdesignu byly od počátku nadčasové, hranaté tvary. K jeho nejslavnějším autům patří první generace Volkswagenu Golf. Nenápadný vůz konzervativního designu s širokým zadním sloupkem spatřil světlo světa v roce 1974 a záhy se stal bestsellerem. Přitom málem nevznikl. "V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a novému prezidentovi se můj golf nelíbil," prozradil Giugiaro v roce 2003 v jednom rozhovoru. Italský mistr designu uspěl i s malými Fiaty. Zákazníci si oblíbili geniálně jednoduchý Fiat Panda (1980), jeho většího sourozence Fiat Uno (1983) i nástupce una, model Punto (1993). Z Giugiarova skicáku pochází i supersportovní vozy Lotus Esprit (1972) a Maserati 3200 GT (1998) či sedany Volkswagen Passat (1973), Saab 9000 (1984) nebo Seat Toledo (1991).
Italdesign kromě aut navrhoval také nábytek, fotoaparáty, hodinky nebo interiéry letadel. Giugiaro v roce 2010 prodal devadesátiprocentní podíl v Italdesignu koncernu Volkswagen a o pět let později z tohoto studia odešel a se svým synem Fabriziem založil nové designérské studio GFG Style, které například představilo futuristický pětimetrový luxusní sedan Sibylla.
Giugiaro je od roku 1963 ženatý. S manželkou Marií Teresou má kromě syna Fabrizia ještě dceru Lauru.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.