Carvago porovnalo prodeje na švédském a českém trhu za posledních 12 měsíců. Detailní analýza odhalila několik konkrétních modelů aut, které se vyplatí dovézt. Výběru dominují diesely, které ve Švédsku podléhají vyššímu zdanění. Lákavou destinací spotřebitelů a dovozců ojetin bývalo desítky let Německo. Zatímco německý trh stále nabízí obrovský výběr, prémiové vozy nebo zajímavé konfigurace, výrazné rozdíly v cenách se s českým trhem postupně smazaly. Novou destinací, kde lze najít zajímavé vozy a výrazně ušetřit, je nyní Švédsko.
Provoz dieselu se ve Švédsku prodražíŠvédsko patří k průkopníkům zohlednění produkce emisí při určování výše každoročně placené silniční daně, vždyť první takový systém představilo již v roce 1991. Poslední úpravy vedou švédskou veřejnost k tomu, že přechází na elektrické, hybridní či obecně nízkoemisní modely aut. Například majitel Seatu Tarraco, SUV s dieselovým motorem 2.0 TDI 140 kW a rokem registrace 2019, zaplatí ročně na silniční dani 18 326 SEK (37 203 Kč), což je v tomto případě více než 5 procent jeho hodnoty na švédském trhu.
Auta s největším rozdílem v ceněZajímavé cenové rozdíly jsou k nalezení v různých třídách automobilů. Rodinné SUV Seat Tarraco z roku 2019 a nájezdem 30–50 tisíc km má rozdíl v mediánu cen za posledních 12 měsíců 185 tisíc korun. Nejdostupnějším vozem se zajímavým cenovým rozdílem je naftový Ford Kuga z roku 2019 a nájezdem 100–150 tisíc km. Jeho mediánová cena na švédském trhu je 345 tisíc korun a na českém 499 tisíc. Rozdíl tedy přesahuje 150 tisíc korun.
Mezi nejvýhodnější modely pro dovoz ze Švédska patří prémiové značky jako BMW, Mercedes-Benz, Audi či „domácí“ Volvo. Například vozů BMW 520d xDrive z roku 2022 s nájezdem 5–15 tisíc kilometrů se prodalo na švédském trhu za posledních 12 měsíců 70 kusů s mediánovou cenou v přepočtu 1 132 000 Kč, zatímco na českém trhu se stejných vozů prodalo 13 s mediánovou cenou 1 465 000 Kč. Rozdíl je tedy více než 330 tisíc korun.
Jak dovézt auto ze ŠvédskaDovoz ojetiny ze Švédska je zcela jistě náročnější než z blízkých spolkových zemí v Německu. „Využít služeb firem, které se dovozem zabývají, nebo pro své auto rovnou vyrazit do Švédska osobně skýtá různá úskalí jako jazykové bariéry, náklady na prověření vozu a podobně. Obě dvě varianty ale spojuje jedno, z našeho pohledu výrazné, riziko – uplatnění záruky. V případě jakéhokoliv problému jste odkázání na prodejce ve Švédsku. To u Carvago nehrozí, vše řeší zákazník s námi a my za auto ve chvíli výkupu přebíráme odpovědnost,“ vysvětluje zakladatel Carvago Jakub Šulta,.
V ceně vozu je již započítaná marže 4 procenta, dalšími náklady představuje fyzická kontrola vozu CarAudit za 1990 Kč a doprava vypočítaná na základě PSČ. V případě dovozu ze Švédska to činí přibližně 25 tisíc korun. Následně si zákazník zvolí doprovodné služby (přihlášení, pojištění, extra mytí, doručení na pickup point nebo k sobě domů),to vše bez stresu a z pohodlí domova. I při využití všech služeb tak zájemce o některý z výše uvedených vozů stále ušetří značnou částku. K tomu má právo automobil do 14 dnů vrátit a zároveň je chráněn roční zárukou, kterou lze prodloužit až na 3 roky.
Modelový příklad: Ford Kuga, 2.0 TDCi, 2019, 4X4, 100–150 tisíc km nájezd, Švédský medián 345 000 Kč, Cena Carvago 359 000 Kč, CarAudit 1 990 Kč, Doprava 25 000 Kč, Přihlášení 3 000 Kč, Celkem 389 000 Kč, Český medián 499 000 Kč, Úspora 110 000 Kč.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.