DS Automobiles, první prémiová značka, která se zapojila do Formule E, využívá zkušeností a titulů získaných v šampionátu v seriálu plně elektrických monopostů k urychlení vývoje svých sériových modelů.
Od doby, kdy se šampionát ABB FIA Formule E otevřel výrobcům, je DS Automobiles jedinou značkou, která v každé sezóně vyhrála alespoň jeden závod. Divize DS Performance získala se třemi generacemi monopostů v Americe, Asii, Evropě a Africe v 98 závodech 4 mistrovské tituly, 47 pódiových umístění a 16 vítězství.
Zkušenosti a know-how získané při soupeření s předními světovými výrobci v mimořádně konkurenčním šampionátu jsou pro společnost DS Automobiles přínosem. Závody jí slouží jako laboratoř s vědomím, že ze soutěží se rodí inovace.
Divize DS Performance vytvořila řadu fyzických součástí vozu DS E-TENSE FE23, který v současné době řídí Jean-Eric Vergne a Stoffel Vandoorne, jako je zadní hnací ústrojí včetně systému rekuperace energie a převodovky, systémy chlazení, elektrické systémy, zadní zavěšení (...), ale také software a zejména algoritmy, které optimalizují hospodaření s energií. A to, co se DS Performance naučí díky svým zkušenostem ve Formuli E, využijí týmy pracující na vývoji sériových modelů E-TENSE společnosti DS Automobiles.
Nový model DS 7 E-TENSE 4×4 360 je vybaven softwarem pro rekuperaci energie vzešlý přímo z Formule E. Je ještě účinnější než u předchozích modelů, optimalizuje řízení pomocí analýzy tlaku vyvíjeného na brzdový pedál a nabízí nebývalou kvalitu brzdění.
Odborníci společnosti DS Automobiles, kteří jsou průkopníky v oblasti energetické transformace, napomáhají vývoji elektrifikace pravidelnými aktualizacemi softwaru a hardwaru. Značka se svými čtyřmi tituly ve Formuli E již nyní usiluje o budoucnost bez emisí CO2 v běžném provozu: od roku 2024 budou všechny nové modely DS Automobiles výhradně 100% elektrické.
Béatrice Foucher, generální ředitelka DS Automobiles:
„Jakmile se šampionát Formule E otevřel výrobcům, rozhodli jsme se okamžitě vstoupit do této inovativní soutěže s cílem urychlit vývoj naší elektrifikované řady a zviditelnit značku DS Automobiles. Zkušenosti získané od roku 2015, které se odrazily v řadě vítězství na všech kontinentech, jež šampionát navštívil, a čtyřmi tituly mistra světa, přinášejí díky opakovanému přenosu technologií přímý prospěch našim zákazníkům. Z našich úspěchů v nejvýznamnějším světovém šampionátu 100% elektrických vozů totiž nejvíce těží právě naši zákazníci.“
Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance:
„Motorsport byl vždy mimořádným nástrojem výzkumu a vývoje. Dnes to platí ještě více, protože se nacházíme uprostřed elektrické revoluce v automobilovém průmyslu. Formule E je velmi užitečnou laboratoří pro urychlení a zdokonalení elektrifikace automobilů. Díky tomuto šampionátu vyvinula divize DS Performance vysoce výkonný software pro rekuperaci energie při brzdění, ale také fyzické součásti, jako je motor a měnič, které se postupem času zmenšily a zlepšila se jejich účinnost. Všechny tyto zkušenosti se již zúročily v naší elektrifikované nabídce a najdeme je i v příštích 100% elektrických vozech značky.“
Klíčové údaje od zapojení společnosti DS Automobiles do Formule E:
98 závodů
4 vítězné tituly
16 vítězství
47 pódiových umístění
22 pole position
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.