Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto díky očekávanému odkladu zavedení emisní normy Euro 7 nezavře jednu výrobní halu a nepropustí 3000 lidí, jak dřív avizovala. Firma totiž nebude muset předčasně ukončit výrobu modelů Fabia, Scala a Kamiq. V rozhovoru pro deník E15 to řekl člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
O omezení výroby Jahn mluvil v březnu v České televizi. Tehdy ještě hrozilo, že norma Euro 7 začne platit od poloviny roku 2025 pro osobní vozidla, připomněl nyní. "Zástupci Evropské komise i členských států už evidentně pochopili, že to byl naprosto nerealistický termín. Nyní jednáme o délce odkladu od okamžiku schválení, může být dvou- až pětiletý. Stane-li se tak, žádné výrobní kapacity zavírat nebudeme, nikoho nepropustíme a výrobu zmíněných modelů v této souvislosti předčasně neukončíme," řekl E15.
Škoda Auto už dříve oznámila, že zavedení normy prodraží zejména menší vyráběné vozy o desítky tisíc korun, a budou tak neprodejné. Cena malých modelů by začínala na 450.000 Kč, což je podle zástupců Škody pro zákazníky nepřijatelné. Dopady rychlého zavedení přísnější emisní normy by pocítily také další automobilky vyrábějící v Česku. Z 1,2 milionu ročně vyráběných vozidel by po přijetí původní varianty Euro 7 nebylo možné vyrobit 300.000 až 400.000 menších a cenově dostupnějších automobilů, uvedlo dříve Sdružení automobilového průmyslu.
Euro 7 v dříve navržené podobě má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7, kterou navrhla Evropská komise, se ostře vymezilo osm zemí, a to Bulharsko, Česko, Francie, Itálie, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Dohromady drží blokační menšinu, takže pokud by hlasovaly proti zavedení normy, neprošla by. V současnosti se jedná o kompromisním termínu, odkdy mají nově vyráběné vozy splňovat přísnější podmínky.
"Pokud by byla norma schválená podle návrhu těchto osmi zemí, Škoda by měla dost času, aby se připravila," dodal Jahn. Nové vozy se spalovacími motory přesto zdraží, než je ve střednědobém výhledu nahradí elektromobily, píše server. Zástupci automobilového průmyslu vyčíslují dopady v řádu jednotek tisíc eur na vůz v závislosti na konkrétním modelu.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.